/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Bryggerimonopol
Fra : Oldboston
Vist : 459 gange
200 point
Dato : 23-11-03 14:07

ER der ikke nogle ølentusiaster på Kandu? Hvad mener I om Carlsbergs monopol på at sælge øl til cafeer og ølstuer? Der står en stor artikel i dag, søndag d. 23. november, på Politikens forside. ER der nogen af jer, der ved, om det er så slemt, som avisen skriver. Hvis de små bryggeriet bliver holdt ude, på samme måde som Arla tryner de små mejerier, er det simpelthen noget svineri, og så bør vi, der er glade for ølkvalitet og konkurrence, så bør vi lave et protestbrev til politikerne på Christiansborg og kræve, at der bliver grebet ind. Det kan da ikke være rigtigt, at Carlsberg kan betales sig til at have små cafeejere og værtshuse i deres hule hånd. Jeg vil give 200 point til den, der kan fortælle et konkret eksempel på, hvordan monopolet bli'r misbrugt. Eksemplet skal være dokumenteret, så det er nødvendigt, at det er en cafeejer, der selv har erfaringen på sin "egen krop" eller i alt fald en, der kan sige præces hvilket værtshus, der er udsat for den slags misbrug fra det store bryggeris side.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 14:09

Enig..
Hvorfor kan vi ikke købe en STAR på værtshus, De er også billigere..

Jeg vil hellere, jeg vil hellere ha`en STAR.

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 210 point
Dato : 23-11-03 15:08

>Oldboston.

Der er en effektiv metode, som disse monoplosvin har respekt for - Boykot deres varer - Køb udenlandsk, for at være sikker på ikke at støtte dem via deres mange andre selskaber.

Og så lige til det begavede smalltalk spørgsmål:
Hvorfor man ikke kan købe en "Star" på værtshus mere, har jo dybest set ikke en skid med Oldbostons sp. i Politik at gøre.

Men det er nok af den gode grund, at bryggeriet er nedlagt, og selv om Carlsberg på et tidspunkt forsøgte at genopdage "Staren" gik det ikke. I øvrigt havde det jo så fald været samme surdej, da "Staren" jo så var ejet af Carlsberg.

Ram

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 15:19

>ram2
Du misforstod mit indlæg. Startede med at sige: ENIG
Havde bare ikke svaret på spørgsmålet, men vil gerne se denne belyst. Jeg tror vi er mange forbrugere, det er træt af diverse monopoler, men de fleste af os, tilhøre bare det store tavse flertal. Derfor er det dejligt, at se et initiativ som Oldboston tager.
En god ide kunne måske være, at oprette en hjemmeside, hvor man kunne samle eksempler på monopolers misbrug.
Muligheden kunne så være, at måske flere ville komme ud af busken, og pres bl.a. fra græsrødder og pressen skal man ikke undervurdere.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-11-03 16:12

>jmsgruppen.

Så godt dit enig, men synes ikke der var så meget at misforstå i det efterfølgende - Men ski nu med det - Græsrødder og presse er glimrende pressionsgrupper, men så stiller Monopoldyrene bare op med en eller højt betalt Spindoktor, der kan høvle en løgnehistorie i stil med den Arla udsendte af - De skal rammes på pengepungen, så lytter de øjeblikkelig efter - Og husk det er os der bestemmer, bare vi kan blive enige.

TÆSK SKAL DE HA' - SÅ KAN DE LÆRE DET, KAN DE.

SÅ vi dropper alle produkter fra Carlsberg - dvs. De Forenede Bryggerier - og ber' vores lokale øldealer om at hjemtage et eller andet lille forsømt bryggeris produkter.

Når vi har fået et par stykker, så kan vi alligevel ikke smage forskel.

Ram

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 25-11-03 19:37

Tak for alle de gode svar, allesammen, det er godt at se, at der er nogle skarpe meninger om det her. Men der er desværre endnu ikke nogen, som har givet det veldokumenterede eksempel, der kan give de 200 points.
jmsgruppen vil hel're ha' en STAR. Det kan jeg godt forstå, og jeg er gammel nok til at kunne huske Bryggeriet Stjernen på Dr. Olgasvej. De havde også en "Rød Stjerne", svarende til Gl. Carlsberg. Så havde de "Viking", som var en guldøl. Men det er vist 30 år siden, de lukkede. I de sidste få år, der der mange andre, der er gået ned. Wibroe blev opkøbt. Thor i Randers lukker. Marrebæk på Falster måtte standse. Alliance Bryggeriet i Ringsted findes ikke mer. MAn kunne blive ved. I Thisted findes et glimrende bryggeri Thisted Bryghus, men tror I, man kan få et glad Thisted Fadøl, hvis man går eind på en lokal cafe eller bodega? Nej, det kan man ikke, for Carlsberg har truet, presset eller lokket værtshusholderne til at udelukke Thisted-bryg. Det er oprørende, men jeg kan ikke føre bevis for det, det er derfor jeg efterlyser et svar fra nogen, der vil gøre oprør mod det her. Kom med beviset, så kan vi gøre modstand, måske som Ram foreslår. Jeg vil hellere støtte et lille dansk bryggeri end et stort udenlandsk. I udlandet kæmper de små bryggeriervist også mod de store. Men i Tyskland har selv de allerstørste bryggerier vikst kun en markedsandel på 10 % edller deromkring, så det er slemt her i DK, lissom med Arla.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-11-03 19:49

I belgien har en hver lille by et bryggeri. Dejlig...
M.h.t. carslberg laver eksklusiv aftaler med værtshuse, har dette emne netop været i dagspressen.
Må indrømme, at jeg mest drikker Harbo. Bor i jylland, og surfer lige over grænsen
Det er jo dejlig
SKÅL...

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 05:21

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Med venlig hilsen
JMS

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 30-11-03 01:01

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-12-03 15:48

Sorry, hvis jeg ikke har fulgt reglerne, jeg er ikke helt klar over, hvad der er galt?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-12-03 16:46

>Oldboston

Du har ikke gjort noget galt.

JMS har blot misforstået problematikken med ikke lukkede spørgsmål, og har derfor uopfordret påtaget sig opgaven at tilrettevise brugerne.

At et spørgsmål ikke er lukket efter en uges tid, er ikke usædvanligt og helt i orden. Ikke alle brugere er forbi hver dag, så der kan jo nemt indløbe brugbare svar i løbet af 1 - 2 uger.

At han samtidig temmelig nedladende anviser hvordan man lukker et spørgsmål, skal du heller ikke tage dig af.

Skulle en ny bruger ikke kunne finde ud af at lukke et spørgsmål, så kan vedkommende jo altid spørge i samme tråd. Det koster ikke engang noget.

Hvis JMS ikke ønsker at abonnere på et spørgsmål kan han blot fjerne fluebenet - Det er andre brugere ret uvedkommende, at han ikke ønsker at abonnere mere på et givet spørgsmål.

Så op med humøret Oldboston

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 03-12-03 09:17

Tak for forklaringen, jeg synes, at kandu.dk er udmærket, så jeg vil jo gerne følge spillereglerne.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-12-03 09:20

>Oldboston.

Det kan jeg godt forstå, men det har du osse gjort,

Mvh
Ram