/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af stofbilleder
Fra : fa.dk
Vist : 732 gange
200 point
Dato : 23-11-03 09:38

Jeg har nogle stofbilleder, som kunne trænge til rensning. Det foresvæver mig, at jeg har hørt, at man kan bruge eddikevand. Jeg har ikke hidtil vovet at gøre noget, da jeg er bange for at ødelægge dem. Billederne er lavet af stofrester. På nogle er der også broderede ting. Det er dog især en hvid baggrund på ét af dem, der trænger gevaldigt. (Jeg er ryger.) Dette billede har også påmalede ansigtstræk, så det kan ikke lægges i blød, hvad jeg ellers har overvejet. Det er en nu afdød ven, der har lavet dem, så jeg vil jo gerne bevare dem. Det er i øvrigt forskellige motiver fra Tolkiens bøger. Er der nogen, der har en god idé?
Vh. Frank

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-11-03 11:02

Ved du hvad for stof, der er brugt? Ved du hvad han har malet med? Se efter om der er uld og bomuld i, da de ikke kan tåle de samme ting. En rensning kan komme på tale, men slet ikke med oliemaling, og akryl kan heller ikke lide det. Uld kan ikke lide sæbe, men kan langt hen ad vejen rense sig selv med vanddampe, som f.eks når du er i bad, eller når det er tåget. Bommuld kan tåle sæbe, men ikke så godt syre, så skylles der i eddike, er det med at skylle godt efter med rent vand bagefter. Ingen mennesker har et sugebord, ellers ville det være bedst, og mest besværligt at lægge billedet der, og så behandle de forskellige områder efter deres art. Du er velkommen til at sende et billede af billederne, da jeg så nemmere kan hjælpe dig, og bor du i nærheden af Thisted, vil jeg gerne hjælpe dig med at finde en rimelig måde at rense/vaske det på.

Mvh
A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 23-11-03 12:21

Hej, Rosmon. Tak for dit svar. Jeg har undersøgt det nærmere. Det meste er bomuld, bl.a. det "hvide". Der er enkelte uldting/måske er det filt (en kat). Jeg formoder, det er acrylmaling; det brugte han ofte, når han malede billeder. Og for at gøre det endnu mere kompliceret er nogle åkander limet på - ellers er det andet syet på. Jeg tror, jeg havde forestillet mig, at der var en eller anden måde/et eller andet middel, man forsigtigt kunne kunne duppe/tørre/rense overfladen med på en klud og få det værste af/friske det lidt op. Hvis jeg nu holder mig til den hvide baggrund: kunne man så spænde billedet ud med noget sugende bagpå og med varmt sæbevand "gennembløde/vaske det med en klud" og bagefter bruge en klud med rent vand? Jeg må indrømme indrømme, at jeg tror, det bare bliver skjoldet , så det måske er pænere at lade det være - ensartet snavset.
Jeg bor langt fra Thisted - på Sjælland, og jeg kan ikke sende et billede, i hvert fald ikke i dag. Selve billedet er ovalt 60 x 40 - (uden om et brunt stof - det, man engang lavede portiere af (passe-partout)) . I midten en kvindeskikkelse (40 cm høj) ved en stol med en kat. Bagved den øverste halvdel af kvinden er den hvide baggrund og t.h. for kvinden et vindue med udsigt over landskabet; vinduet har ved siderne tynde (nu snavsede) gardiner, der står "lidt ud i luften"/ikke syet stramt og fladt på. Ved siderne blomster. Foran skåle hvor der flyder åkander.
Jeg lader spørgsmålet stå lidt, hvis nu der skulle være én, der kendte et vidundermiddel.
Vh. Frank

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-11-03 12:42

Dine egne idéer er ikke så ringe. Det er en rigtig god idé, at spænde det op først. Fugt det hele,gerne med en fordtøver. tag en skumgummisvampog noget håndvarmt sæbevand ( brun sæbe eller sæbespåner) brugg svampen til at lave sæbeskum. tag sæbeskummet og afrensbilledet, men kun med skum. Tør af ved at dubbe med rene viskestykker. Skyl med rent vandenten med sug eller noget sugende på bagsiden.lad det hele foregå vandret, også tørringen. dub det så tørt som muligt, og læg det ud i blæsevejr, eller brug en hårtørrer. Når du fugter, så start de lyseste steder, og vær hurtig for ikke at der skal ske vandring af farve. gardinerne vil komme til at side lidt strammere. Det vil nok prøve at krympe lidt, så lad det være spændt stramt ud til du er færdig. Vær omhyggelig med opspændingen, og lad være med at spænde om under vejs. det er ikke sikkert limen holder, men så må du bruge textillim.

God fornøjelse
A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 23-11-03 14:15

Tak for dit svar. Nu tror jeg faktisk godt, jeg tør vove. Der er dog lidt, jeg ikke forstår. Du skriver, at jeg skal fugte det - og bagefter bruge skum, altså at det hele er fugtigt, inden og mens jeg bruger skum. Samtidig skriver du, at jeg skal være hurtig, når jeg fugter, så ikke farven vandrer. (Det er også noget, jeg selv har været lidt nervøs for - at det trængte ud i det hvide.) Der går da lidt tid med skum - og få det tørret af igen?
Og til sidst skal jeg skylle? Mener du sådan nærmest helt gennemvæde hele billedet; vandrer farven så ikke? Eller skal det være koldt vand til sidst?
Foreløbig tak, fordi du bruger tid på det. Jeg undrer mig over, hvor du ved det fra. Det lyder, som det er noget, du af og til gør.
Mvh.
Frank

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 200 point
Dato : 23-11-03 14:41

Du skal starte med at fugte hele billedet, for at undgå vandring af farve og skidt. Du skal starte med de lyse partier for , at skulle der ske en vandring, bliver det ikke så synligt. Vand vandrer altid fra der hvor der er meget fugt, til der hvor der ernæsten tørt. Der vil altid være lidt fugt på stof. Ca. 20 %. Sæbeskummet indeholder vand, så for at det ikke skal brede sig for meget skal naboområderne også være fugtige, for at sænke vandringshastigheden. det gør ikke noget, at det tager lidt tid at rense, men det må også gerne tørre hurtigt, når du er færdig.Hvis der er farvevandring, skal den vaskes væk, og tørre hurtigt.

Jeg etr uddannet Farveriassistent, men har siden '93 mere eller mindre levet af min kunst. Den kan du se lidt af på www.rosmon.dk

Mvh
A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 23-11-03 17:42

Tak igen! Nu vover jeg det!
Jeg vil kigge på din kunst.
Mvh. Frank

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 23-11-03 17:45

Tak for svaret A.C.Rosmon.
Det er åbenbart længe siden, jeg har stillet et spørgsmål...for jeg skrev og takkede, inden jeg accepterede, men der kan jo heller ikke takkes for meget, når man får god hjælp til et problem, man står med.
Frank