/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundehvalp og kattekilling sammen?
Fra : catharina
Vist : 396 gange
40 point
Dato : 22-11-03 21:24

Om få uger får vi en hundehvalp Labrador / Collie og så vil vi også gerne have en kat igen.
Er der nogen som kan fortælle mig om hvornår det er mest gunstig at anskaffe os en kat.Er det en fordel at de vokser op sammen eller skal vi vente med at anskaffe os katten ?
Tak for svaret.
Catharina

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-11-03 21:28

Allerbedst de vokser op sammen.
Vi har både hund og kat, som ikke kan undvære hinanden.
De har kendt hinanden siden små...
(de er syv måneder)

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 21:38

Min ene af hundene er vokset op med en killing, det var alletiders! Det kan i hvert fald anbefales

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-11-03 23:25

Enig med 25 og jmsgruppen.
I skal anskaffe hund og kat samtidig.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 23-11-03 09:45

Jeg er også enig!!! Når hvalpen er ca.8 - 12 uger er den i sin socialiseringsfase. Det er på dette tidspunkt man kan vænne den til alt muligt. Så ja, få killingen når hunden er ca. 8 uger. Jeg ved ikke meget om katte, men jeg tror de må have en lignende socialiseringsfase. Killinger må man få fra de er 8 uger, så mit forslag er, at I får katten og hunden samtidig, når de begge er omkring 8 uger.
Held og lykke!

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 23-11-03 10:38

OBS Killinger bør være 12 uger inden de tages fra deres mor..
Der findes intet i lovgivningen om alder men alle anbefalinger går på minimum 12 uger.
Bodil

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 23-11-03 18:26

Enig, kat og hund samtidig

Karin

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 24-11-03 09:02

Nye undersøgelser har vist, at killinger fordelsagtigt kan tages fra moderen , når de er 8 uger gamle.
Men spørg din dyrlæge

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 24-11-03 16:28

Att. Vildskud
Hvilke undersøgelser?
Er det ikke bare den ene dyrlæge, som også mener at alle hunde, som først kommer til et nyt hjem når de er mere end 8 uger bliver adfærdsvansklige?
Faktisk udtalte han at bare 2 dage kunne gøre udslaget.
Jeg vil gerne se noget dokomentation på det, hvis du ved hvor jeg kan finde det?
Bodil

Kommentar
Fra : 25

Dato : 24-11-03 17:18

Det er kun hvis det der vildkatte, man er nødt til at tage dem før de er 12 uger, en racekat må først tages fra moderen når den er 12 uger. Vi har prøvet begge dele.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 40 point
Dato : 29-11-03 05:15

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på ”accepter svar” i højre side.
Med venlig hilsen
JMS

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 17-12-03 18:50

hvis hund og kat kan sammen skal de værer killinger og hvalpe før de kan enes.
voksne hunde og voksne katte kan ikke sammmen.
de skal værer sammen fra de er hvalpe og killinger sådan er det bare

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-12-03 19:12

Det behøver de ikke vi havde en kat på 1 år og fik en hund på 6 år, de blev gode venner. Katten og hunden har vi desværre ikke mere. Katten blev 10 1/2 år, og hunden 14 år. Måske kommer det også an på hvilken hunderace du vælger.

Men denne gang har vi haft 1 kat og 1 hund til at vokse op sammen, de er gode venner endnu, de er nu 2 år, katten er 6 uger ældre end hunden. Jeg syntes det var til tider lidt hårdt, men i dag kunne vi ikke undvære nogen af dem.

Kommentar
Fra : catharina

Dato : 18-12-03 21:46

Tak for alle jeres svar.
Vi har nu haft vores hvalp i 2 uger og kan ifølge dyreinternatet snart anskaffe os en killing.
Til gengæld er hvalpen som den er, meget livlig, og jeg kan frygte for killingen. Muligvis ubegrundet.
vh. Catharina

Kommentar
Fra : babee

Dato : 19-12-03 02:13

svar til sazzy de behøver ikke begge være små vi har hund på 6 år og fik så en kat og de er de bedste venner

Godkendelse af svar
Fra : catharina

Dato : 23-12-03 09:59

Tak for svaret jmsgruppen.