/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Erfaringer med dampovn???
Fra : nyfigen
Vist : 7222 gange
400 point
Dato : 22-11-03 19:26

Vi skal have indrettet nyt køkken, og jeg overvejer at gøre plads til en dampovn (Brandt har en på størrelse med en mikrobølgeovn). Måske har jeg også set en kombiovn med damp.

Jeg er meget intersseret i at høre om alle erfaringer med madlavning i dampovn.

Hilsen nyfigen

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 410 point
Dato : 22-11-03 19:37

Er allertiders produkt. Tror produktet er ca. 2-3 år gammel, har desværre ikke selv en, men har bekendt som har. De er MEGET glade for deres. (og det smager godt)
Når du køber en Brandts (Blomberg), følger der en bog med, med mange opskrifter.
Du kan læse om det på:
http://www.presseoversigten.dk/vis.asp?medID=130&kundeID=118

Håber du kan bruge svaret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-03 20:18

Produktet "dampovn" er mere end 2-3 år gammel. Det er ca. 14 år siden jeg havde en dampovn.
Den kan være meget meget god. Nemt at lægge kartofler i en skål, sætte en skål med kartofler i ovnen, hælde lidt vand i ovnens beholder og vupti kort tid efter er kartoflerne færdige, lige til at sætte på bordet. Du kan have andre ting, som skal "koges" i ovnen på samme tid. Det hele kan du lægge i de skåle eller fade, som du skal have på bordet. Så slipper du for opvask af gryder. Skåle og fade er efter at have været i ovnen med de madvarer, der nu er lagt i dem, lige til at sætte på bordet.
Der er også en bog med opskrifter, som er god nok.
For mig var der bare det minus at ovnen indvendig var i rustfrit stål. Den var ikke selvrensende. Det var ikke ligefrem den letteste ovn at rengøre. De dele, der kunne skrues af kunne jeg lægge i en opvaskemaskine. Ovnens indvendige sider var meget svære at rengøre, for ikke at tale om "loftet" i ovnen, hvor der var grill.. Hvis jeg i dag skulle købe en ny ovn, så ville det ikke være en være en varmluftsovn, men kun p.g.a. renliggørelsen af den.

mvh ans

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-11-03 21:59

Ovenene har været brugt i storkøkkener i rigtig mange år, og blev så lavet i høje skabsmodeller.
De er sværere for alm. mennesker at styre, da de fleste opskrifter ikke er lavet til den slags ovne. Men laver man den samme ret meget tidt, og har fået lært ovnen at kende, er den faktisk rigtig smart, den har jo også den egenskab at retterne ikke bliver udtørrede så let i overfladen.
Ulempen er blant andet at der skal tilsluttes vand (vand/el er måske ikke den bedste blanding), og der løber meget kondensvand ned ad ruder/sider.
Efter min mening er det ikke noget der egner sig til alm. husholdning, så var de nok også blevet mere populære, og så er de en hel del dyrere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-03 22:09

Det har intet med opskrifterne at gøre. Det der skal koges i en gryde kan blive dampkogt i et serveringsfad/skål i ovnen. Urter og grøntsager beholder vitaminer m.v. da der ikke bliver hældt vand i skålen/fadet, men i en seperat beholder i ovnen. Den ovn, jeg havde for 14 år siden var ikke større end en almindelig ovn, som bruges i husholdningen. Det eneste MINUS var vedligeholdelse/rengøring.
Desuden kan ovnen bruges til almindelig stegning/grilning, og det er her rengøringen besværligøres.

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 24-11-03 09:29

Kære jmsgruppen, ans og pallebhansen,
Tak for Jeres kommentarer.
Jeg har valgt at acceptere svaret fra jmsgruppen fordi det forholder sig til et aktuelt produkt.
Men jeg er også blevet advaret mod en kombiovn af kommentaren fra ans.

mvh nyfigen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 09:33

Selv tak, held og lykke..
MVH
JMS