/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
IDE eller USB2.0
Fra : Kaa.eL.Haa
Vist : 426 gange
80 point
Dato : 22-11-03 14:15

Jeg overvejer og købe ny hdd, men ved ikke rigrig hvilken jeg skal vælge??

På den ene side ville jeg gerne have en ekstern disk, så jeg kan tage den med mig, og på den anden side en disk, jeg kan have mine spil på uden at hastigheden forringer spillet...

Kan jeg nøjes med og købe en ekstern disk eller skal det være en intærn??
Er en ekstærn disk god nok til spil, eller hvad??
Jeg har USB2.0 controler, som sidder på en PCI bus. Jeg har hørt at en PCI bus kun kan flytte data med 100 MB/s og et USB2.0 med 480 MB/s passer detm og hvis det gør er jeg så blevet snydt??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-03 14:39

Jeg ville gå midt i mellem og bruge HD skuffe på IDE kablet, hvis du har fri plads foran i dit kabinet. Om den USB2 hastighed holder ved jeg ikke.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-03 14:41

Faktisk er hastigheden større ved overførelser til en harddisk tilsluttet usb2, så det er kun dine kroner/øre der kan afgøre dit problem, men det skal være "en rigtig" usb2 udgang.

ellebye

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 90 point
Dato : 22-11-03 15:30

hhmm..... USB hastighed på 480Mbit/s er et teoretisk maksimum. I praksis er hastigheden sjældent så høj. Det er derfor FireWire stadig eksisterer, fordi FireWire faktisk leverer den maksimale hastighed som det er designet til.

USB2 HiSpeed porte kører imidlertid rigeligt hurtige til at man kan tilslutte en harddisk. Man skal blot huske at have en HiSpeed certificeret kabel. De gamle grå USB1.1 kabler er ikke designet til at kunne levere maksimal USB2 hastighed.

Læs meget mere om USB på www.usb.org/faq

Derudover, så vil det være en IDE bus harddisk som placeres i USB2 kabinettet, så harddisken vil aldrig kunne køre hurtigere end den IDE bus som sidder på den. Du ved, der er IDE33, IDE66, IDE100 og IDE133 design.
Tallene for IDE hastigheder er MegaBYTES/s (MBps) hvor tallene for USB er MegaBITS/s. (Mbps) Du skal altså dividere Bits hastigheden med 8 eller 10 for at få MegaBytes hastigheden. (man skal måske dividere med 10 fordi der kan være overhead signaler på databussen).

Alt i alt, så er den ulitmative løsning: En USB2 boks med en flytbar IDE disk skuffe.
Og en IDE skuffe i din PC. Så kan du ment flytte din disk, og hurtigt koble den til andre PC'ere via USB2 systemet.

Jeg kan desværre ikke udpege en færdig løsning, men måske det kan lade sig gøre at montere en IDE skuffe i en af de USB2 HD bokse som der er i handlen.
Jeg har selv ønsket mig at lave sådan en løsning, og måske modde en Maxtor løsning, men da jeg er flyttet for kun nogle måneder siden, så er alle extra midler gået til at få indrettet den nye lejlighed, så jeg har endnu ikke fået brugt tid på at undersøge om der faktisk er et IDE interface inde i USB2 boksene.

Jeg har fundet de steder hvor jeg kan købe alle enkeltdelene, og så selv kan bygge en boks. Det er imildertid ikke nemt at lave en boks som er pæn og handy, derudover så er det også lidt af et detektiv arbejde at finde en passende strømforsyning som er fysisk lille nok til en ekstern boks. Umiddelbart så er min strømforsyningsløsning at benytte den externe strømforsying som kom med min externe USB2 Iomega CD-brænder, for der har jeg klippet strømkablet og koblet cd-brændren til pc strømforsyningen.

Håber at dette kan hjælpe eller inspirere lidt til at finde en løsning.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : Kaa.eL.Haa

Dato : 24-11-03 15:23

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Jeg er allerede gået i gang med og indsamle oplysninger om en IDE HDD skuffe til usb2 boks.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 24-11-03 17:41

Det lyder godt.

Når du finder en løsning, så er jeg meget interesseret i at høre om de dele som du beslutter dig for.
Min email er pef@post1.com

mvh. Per