/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
resonans i motoren
Fra : paslus
Vist : 633 gange
40 point
Dato : 22-11-03 13:53

jeg har lige købt en suzuki 45-scooter. Desværre så ryster (periodiske svingninger) den en del når jeg kommer over 35 km/t. Den er over 6 år gammel. Jeg har fået forklaringen fra sælgeren at det er resonans i motoren. mit spørgsmål går ud på; hvad kan der gøres ved den? hvor besværligt er det at skille motoren ad for at finde fejlen? hvad skal man lede efter?

på forhånd tak til alle indkommende svar. Mvh. P

Accepteret svar
Fra : hms

Modtaget 40 point
Dato : 22-11-03 16:33

Hej

Check om alle afstandsstykker omkring din variomatik er på plads eller fejlmonteret.

Kontroller også om den store møtrik ved koblingen er forsvarligt spændt !

Har selv haft vibrtioner i motoren på en Rally af denne årsag.

m.v.h.
hms

Godkendelse af svar
Fra : paslus

Dato : 24-11-03 09:27

Tak for svaret hms, selvom jeg lige skal finde ud af hvad afstanddstykker omkring min variomatik er.

Kommentar
Fra : hms

Dato : 24-11-03 09:34

Hej.

OK , men prøv lige at pille dækslet af og se om alt er forsvarligt spændt.

Er der ikke umiddelbart nogle fejl at se, så se om du kan få et fotokopi af en "eksplotionstegning" af variatorområdet, fra din lokale Suzuki forhandler.

Variator/koblingsområdet er næsten det eneste der kan give vibrationer/svingninger i en motor scootermotor.

Slidte lejer vil typisk give en hyletone, og klevren fra et slidt plejlstangsleje.

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : paslus

Dato : 24-11-03 09:47

tak for hjælpen, jeg vil straks gå i gang med at analysere