/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
manglene lyst til maden/ luft i maven
Fra : fyrreparken
Vist : 2780 gange
100 point
Dato : 22-11-03 10:26

Jeg har en dejlig labrador retriver på snart et halvt år, hun har fået hundefoderet Specific siden vi fik hende, problemet er at hun ikke har lyst til at spise, der kan gå op til et par timer førend hun spiser sin mad, og hun når ihverfald ikke at få den mænge hun skal, jeg vil så sige at hun af tykkelse er alm. pæn slank, som en formel 1 skal være og hun er ligeledes særdeles aktiv så det er ikke fordi jeg tror at hun får for lidt, men aligevel undrer man sig når labrador alm.vis er ret madglade. Mit spørgsmål lyder på om der er nogen der har erfaringer med at skifte madmærke i sådanne tilfælde her ? Min dyrlæge siger at det skal vi ikke gøre da hun så finder ud af at hun bare skal lade være med at spise så får hun noget andet, men jeg er aligevel i tvivl, da det selvfølgelig betyder noget for mig at hun kan lide sin mad.
Lige et spørgsmål til. Min hund den prutter RET MEGET, så vi næsten er ved at bliver lugtet ud, de lugter slemt, er der nogle der har oplevet det med jeres hund, tror i det er maden, går det over med alderen ???

Kommentar
Fra : secret

Dato : 22-11-03 11:19

Jeg har haft det lige sådan med min Dalmatiner (1 år), hvor han ville ikke spise det dyrelægen anbefalte, så begyndte jeg at eksperementere : gav ham A38 eller Ymer (til at hjælpe hans fordøjelse) med lidt cornflakes(uden sukker), det gik godt, så kogte jeg lidt ris til ham og mixet den med lidt tunfisk(fra dåse). Det kun han godt lide, samtidig har jeg givet ham lidt (ca. 50-100 g) af hundefoder af helt andet mærke (før pruttede rigtig meget af SciencePlan som vores dyrlæge sagde vi skulle bruge og købe hos ham). Og i dag får han stadig "fifty-fifty kost", dvs. lidt af det almindelige mad(om aften) som vi spiser (minus salt, peber osv.) og lidt af hundefodre af helt andet mærke, som indeholder laks og fiskeolie, plus en gang imellem godbider når vi er på tur sammen. Men jeg må indrømmer han spiser mere end 250 g som han må fordi han leger og løber meget i løbet af dagen. Selvom kosten blev ændret efter min egen intuition og logik - han har det godt i dag (vejer stadig 25 kg), glad og rask. Men jeg har fundet ud hvad han ikke kan tåle (ved at give ham lidt af det vi selv spiser). Det er også nemmere og mere praktisk at lære den at spise lidt af hver (men hovedregel er 30%brød + 30%grønsager + 30% kød hver dag). Jeg håber det vil hjælpe dig.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 11:58

Golden Retriever
Jeg har også en hund, den havde problemer med maven, jeg har fundet ud af hvis, hun får a 38 eller youghurt, så er der ingen problemer, når hun har haft perioder med ikke at spise, ja så giver jeg hende lidt oveni maden, vi har ikke haft problemer meget længe. Jeg giver hende også gulerødder og agurk, æble, banan o.s.v. og hendes egne godbidder. Vores lille Chihuahua følger godt med, den spiser det samme.

NB: Jeg køber hundefoderet fra Olivers Peetfood, jeg får leveret lige til døren.

Accepteret svar
Fra : k.j.k

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-03 12:09

Hej
Der findes i dag så mange gode kvalitets foderprodukter, at der ikke er nogen grund til at fortsætte med at bruge et foder som hunden ikke er glad for, og som tilmed giver den luft i maven. Er hunden vænnet til flere forskellige produkter, bliver den heller ikke så følsom i maven. Prøv dig frem. Jeg vil anbefale Royal Canin Sensibel
http://www.royalcanin.dk/ Her er der gjort meget for smagen, og de fleste hunde er meget glade for det. Dyrlægen anbefaler måske det han selv sælger ??
Et andet rigtig godt foder, som hundene også er meget glade for, og som er rigtig godt, er NUTRO lam & Ris
http://www.nutro.dk/

Og et andet godt råd er ikke at fodre hunden, men altid lade maden stå fremme, så spiser den når den har lyst.

Karin

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-11-03 13:01

Fjollet dyrlæge, du har.
Selvfølgelig skal hunden da ha' mad, den kan li'!
Og når du skifter hundefoder, skift så lige dyrlæge ved samme lejlighed.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 16:17

Ja - ja syntes du skal skifte foderet ud, det gjorde jeg også. Der findes masser af gode produkter på markedet. Men som sagt jeg får leveret det lige til døren, jeg skifter så mellem lam og kylling. Og når hun er for tyk, så kan jeg give hende samme produkt, men med mindre kalorier. Det er heldigvis ikke nødvendigt.

SKIFT FODERET LYT TIL DE GODE RÅD.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-03 16:44

Selvfølgelig skal du da prøve at finde et foder, som din hund kan lide. Har du kikket efter salgsdatoen? Måske har du fået fat i en for gammel pose.

Vi bruger også Olivers petfood. -Vi skifter mellem "Lamb and Rice" og "Maxx Energy", som har ekstra mange kalorier, så hun ikke behøver at spise så store mængder. Min lille røde retriever er nemlig heller ikke storspisende, men meget aktiv. Og hun får da også "menneskemad" og PawSoft-godbidder og andre lækkerier. Det skulle da bare mangle!

Prøv at kikke på www.olivers.dk Min dyrlæge siger, at det er et rigtig godt foder.

-Men din hund spiser det hun skal, hvis hun ikke er for tynd og hun ikke taber sig. Vej hende på badevægten en gang om ugen.
HVIS hun taber sig, og hvis hun ser utilpas ud og måske får kvalme, måske kaster lidt op når du tilbyder hende mad, så KAN der jo være andet i vejen. Min egen lille guldpige var ved at dø af hjerteorm, inden jeg blev klar over, at hun var syg.

Men sandsynligvis kan hun bare ikke lide dyrlægens foder!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 16:52

JEG BRUGER KUN www.olivers.dk og har aldrig haft vrøvl med det foder! Prøv først med en lille portion, og så se om din hund vil spise det.

Jeg giver mine hunde, det de kan lide( såfremt det ikke er skadeligt) godbidder er lavet til hunde o.s.v.

PRØV DIG FREM!

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 22-11-03 17:22

Lige som mennesker kan en hund blive træt af at få den samme mad hele tiden, så prøv at skifte foder ,/ vareire med andre smags variander. Du skal bare gøre det gradvis, ved at blande noget af det nye foder i det "gamle", på den måde undgår du hunden får dårlig mave ved pludselig at få noget maven ikke er vant til. ( som når Danskere på ferie sydpå får "ferie mave " ) Der er i øvrigt rigtigt hvad mange skriver : youhurt, a-38 , og andre sur mælks produkter hjælper også på en hunds mave, men ikke for store mængter.
Held og lykke

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-11-03 17:55

Selvfølgelig skal hunde havde det de kan lide...Til en vis grænse..
Vi startede også med hundefoder (tror forøvrigt ikke det er sundt, og også ret dyrt)
Hvad vil du sige til at spise det samme dag ud og dag ind, tænk hvis du kun tørt rugbrød hele tiden...
Vi har en hvalp,( krydsning tysk ruhår / labrador) nu på syv måneder, hun får primært det hun synes godt om.
Eksempler (hun RIGTIG kan li):
havregryn m/ lidt kød, hæld havregryn i skålen, tilsæt lidt kogende vand, rør rundt, vent til temperatur er ok
kogt ris m/ kød
kogt pasta m/ kød
(kødeksempler: hakket oksekød, kogt svinelever i små stykker, eller andet kogt kød, husk ALDRIG stegt kød til hunde)
Så elsker hun grøntsager (har vi lært hende), rå gullerødder, æbler o.s.v, og samtidig leger hun godt med disse, før de bliver spist. Hun har det virkelig OK, og har ALDRIG tynd / eller TYK i maven, pragtfuld hund forøvrigt, men det synes alle jo om netop deres hund.
Håber du eller andre kan bruge dette til noget...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-11-03 17:57

Tilføjelse:
Vi prøvede forøvrigt også med tilsætning af A38 o.s.v. det kørte den også træt i, men nu går det fint, og har gjort dette i 2½ måned, vi varierer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-03 18:28

Orkkeorkkeorkke, min guldpige og jeg deler da tit en rød bøf, jmsgrup.. Og den er allså stegt. Jeg ved godt, at det ikke er så sundt med de der nitrosaminer, men det gælder jo nok for både hende og mig.. Og det smager altså så godt. ---I går fik vi stegt lammekølle med masser af hvidløg...

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 18:37

Vores spiser også lammekød med hvidløg, og er heller ikke bleg for noget bøf.

Slubre - slubre

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 22-11-03 19:08

Men hunde mad er stadig lavet til hunde´s behov,- mennesker laver selv deres mad ,- og "behov "

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-11-03 19:08

>birgitta>25,, aha man lever godt, som herre så hund...
Husk bare, at hvis man som menneske ønsker at være usund, bestemmer man selv, det gør hunden IKKE..
Nu skal i ikke tro, at jeg er SUNDHEDSNARKOMAN, jeg både ryger og drikker... *GG*

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 19:39

Ja, hunde skal da også have det godt, - men med måde, det er nøjagtigt som med menneskene.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-11-03 22:11

Vores Golden ville heller ikke spise, da hun var hvalp/ung. Det var bedøvende lige meget hvad foder vi købte.Alt der kom i hendes madskål, blev betragtet som gift. De første to til tre dage ville hun godt have lidt, så gad hun ikke mere. Så begyndte vi at sprede hendes foder ude i haven. Og når vi trænede hende hjemme/på tur, brugte vi også hendes foder. Det hjalp. Og da hun blev steriliseret forsvandt al madlede for tid og evighed. Nu er hun nærmest et madøre. Men Olivers er godt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 23-11-03 10:36

Jeg giver de fleste ret herinde. Selvfølgelig skal hunden have det at spise, den kan li'. Hvad skulle motivet for en, af natur, madglad hund være at lade være med at spise? Skift den dyrlæge ud! Enten har han rådet dig, som han har, fordi han får procenter af det pågældende foder, eller også er han bare en inkompetent dyrlæge!!! Og ja, man kan da dele sin bøf med sin hund engang imellem (giver store points til lederskabet).... Men basis bør være at give hunden det foder, som eksperter har fundet ud af dækker hundens behov. Herunder kan nævnes stort set alt det foder, en dyrlæge har i sin butik. Jeg køber gerne efter hvad, der er på tilbud! Både Hill's, Olivers og senest Nature's best. (kan anbefales - de fleste hunde er vilde med det!). Jeg sørger blot for at have en rest af det gamle, så jeg kan lave en overgang mellem de to foderprodukter.
Til jmsgruppen; hunde har ikke noget imod at få det samme mad dag ud og dag ind. Ofte er det måden maden bliver serveret, der er for kedelig! Hunde har fra naturens side behov for at arbejde for maden. Jeg spreder maden ud over hele gulvet, i haven eller putter det i en tom colaflaske eller en aktivitetsbold. Når han ikke er sulten, gider han ikke engang kigge på sin mad. Men, når han bliver sulten, elsker han at finde sin mad. Jeg ejer ikke en madskål! Jeg sørger for, at der ikke ligger mad hele tiden. Ca. 5- 6 gange om dagen, får han så "serveret" sin mad på en af ovenstående måder. Dette giver en optimal fordøjelses procent, da hundens mave aldrig er helt fyldt (nøjagtigt ligesom hos ulven). Endvidere er der på denne måde mindre risiko for mavedrejning. Han bliver mentalt stimuleret på denne måde. Når jeg træner med ham (og det gør jeg ca. 1-3 timer om dagen, af mange korte sekvenser), har jeg ALLE MULIGE lækre sager til ham. Stegte bøffer, kogt lever, pølse, brød etc. Og ingen af disse ting er særligt sunde for en hund. Men fordi basis er i orden (dyrlægefoder) og fordi godbidderne er bittesmå (mindre end en lillefinger-negl), er det forsvarligt.
Meget af vores "menneske -mad" kan hunde slet ikke fordøje/udnytte. Herunder feks. grøntsager.
Så til fyrreparken: Din hund har ingen interesse i, at tage røven på dig. Den vil bare gerne have noget mad den kan lí'. Du kan også prøve, at blande bittesmå stykker kogt kylling i tørfoderet og nulre det godt sammen. Prøv evt. at overveje at fjerne madskålen, så din hund får nogle udfordringer. Og lad ikke maden stå fremme. Giv den sin mad mange gange om dagen.
Held og lykke!
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 23-11-03 10:38

og så glemte jeg at sige, at det er meget normalt, at hvalpe ikke kan finde ud af hvad de vil spise og hvad de ikke vil spise... Det skal nok komme!!!
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-03 14:36

hehehe, jmsgrup, Jeg er sgdaikk' usund! Jeg hverken ryger eller drikker. -Jeg spiser extremt meget frugt og grønt, men altså også nogle flinke stykker reelt kød. Og så får jeg mange timers motion daglig ude i den friske luft.
Og vupper får det samme,-i begrænset mængde- til aften. Dog er en del af grøntsagerne skiftet ud med ris, brød eller mosede kartofler. -Men resten af dagen får hun Olivers tørfoder. Hun spiser ca. 10 kg på en måned. altså 1/3 kg om dagen. Det er den mængde, der svarer til en hund på 40 kg. Hun vejer 27 kg. Så hun har et helt fint stofskifte. For hvis jeg ikke nøder hende og kræser for hende med leverpostejmadder, røde bøffer og godbidder, så holder hun bare op med at spise, -og så taber hun sig. Og hun er altså IKKE for tyk!

Men tørfoderet får hun aldrig i sin madskål. Hun får nogle håndfulde efter vi har morgentrænet. Hun spiser en lille håndfuld, og som belønning kaster jeg bolden til hende. Så spiser hun igen en lille håndfuld, og så kaster jeg igen bolden til hende.

Når vi kommer hjem, så bliver hun stillet op på spisebordet med en håndfuld blandede godter og tørfoder. Og så bliver hun tørret og børstet, -får klippet negle og kikket ører. Og når hun er færdig med at spise, så børster vi tænder.

Om eftermiddagen går vi tur med veninden, og når hundene har svømmet i søen, så får de så meget tørfoder, som de orker, -og det er meget! -for appetitten stiger jo i godt selskab. De to piger bliver håndfodret, mens venindens mor får sit foder smidt ud over skovbunden. Mor rydder også op efter de to tøser, når de er færdige.

Når vi ser TV-avis om aftenen, så får hun et bæger med tørfoder, tyggepinde, griseører og hvad jeg ellers har af interessante ting, -inde i sofaen! Hun rasler det hele ud af bægret, og guffer det i sig, som hun har lyst til. -Så er der lagt bund, når den står på aftensmad en times tid senere.

SeSe, det jeg ville sige var, at hunde er forskellige, og det er mennesker også. Vi kan ikke sige: Dette er det rigtige, eller gør aldrig sådan, -når vi hverken kender hund eller menneske. Vi kan bare fortælle, hvad vi selv gør.

Og tilbage til fyrreparken: Du må prøve at snakke med din hund og høre hende, hvorfor hun ikke vil spise..

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 23-11-03 17:47

Til fyrreparken !!

Uanset hvad - så er menneskemad IKKE HUNDEMAD. Jeg har kontakt med ca. 500 hunde i min butik hvert år, af alle mulige forskellige racer, og man kan se det på de hunde der lever af menneskemad, at de har mat og glansløs pels, får meget tandsten, har dårlig ånde, vrøvl med analkirtlerne, uren hud med eksem og skæl, samt meget ildelugtende afføring.

At lave sin egen hundemad er et stort og tidskrævende arbejde, og det kræver at man først sætter sig fuldstændigt ind i hundens ernæring.

Jeg har opdrættet hunde i 25 år, og altid fodret med et kvalitetsfoder, hvalpene har fået tørfoder fra de var 4 uger gamle, kun blandet op med vand, og jeg har aldrig haft syge hunde, de har kun været hos dyrlæge når de skulle vaccineres, var kommet til skade, eller skulle testes for arvelige sygdomme.

Hilsen Karin

Og de har aldrig fået nogen former for tilskud ved siden af.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-03 18:10

HARH! Som jeg vist antydede, Fyrrepark, -der er rigtig mange forskellige måder at holde hund på. Og vi tror allesammen at VORES måde er den eneste rigtige!!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-11-03 18:12

Min får olie og Wolles tilskud mod hoftedysphlasi, og jeg skal have hende røntgenfotograferet igen får at se hvordan det er nu.

NB når hun får det får hun ild i rumpen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-03 18:22

Uhm, min pige får Wolles WOW! Og hun elsker det bare. Det dufter lidt af hvidløg, så det er lige før, jeg selv bruger det som krydderi på bøffen. -Det er bestemt en mulighed at "forsøde" et kedeligt tørfoder med lidt hundekrydderi.

Hvor gammel er det lige, din pige er, 25? -Jeg håber da ikke, det er alvorligt med hofterne...

Godkendelse af svar
Fra : fyrreparken

Dato : 23-11-03 19:22

Tak for svaret k.j.k.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-11-03 19:29

Hej Birgitta.
Har du e-mail adressen på Wolle???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 23-11-03 19:32

Jeg er kun glad for at kunne hjælpe, med noget jeg har erfaring med. Men mange tak.

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-11-03 19:36

Hej k.j.k.
Du har nu ikke helt ret. Mine hunde har altid fået tørfoder fra dyrlægen. Den første blev aflivet p.g.a. kræft, da hun var 8 år. Den nuværende har så meget allergi, at vi nok bliver nødt til at aflive hende indenfor de næste par mdr.
Mine forældres hunde har altid fået rugbrød med leverpostej eller ost om morgenen og alm. middagsmad om aftenen. Begge deres hunde blev 15 år, var store, kraftige i bygningen, havde en tyk skinnende pels og fejlede intet før de blev så gamle, at de ikke kunne mere. De fik nogle tørrede pinde som godbidder, og det var nok til at holde deres tænder pæne og rene.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-11-03 19:37

Ja, min pige bliver 2 år til 1. januar - desværre har det været slemt! hun har d i hofte det er venstre side der er gal, men ikke mere, så derfor er jeg MEGET spændt på, hvordan det er blevet nu.Ogman sender ikke bare sin hund retur, vi elsker hende.

Så vidt jeg husker er E mail adressen: wolle@wolle.dk, jeg kan fortælle, at det har ændret hende totalt efter hun har fået det.

Man kan også købe produkterne i Matas.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-11-03 19:38

NB. Vi har lige holdt en pause på 2 mdr. og nu er vi startet igen med kuren.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-11-03 19:44

Hej 25.
Tak skal du have. Det var fuldstændig rigtig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-11-03 19:48

UNDSKYLD FEJLEN E-mail er: wolle@wolle.com Jeg håber at du ser det!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-11-03 15:14

Hej, 25. Hvis du har mulighed for det, så er svømmetræning i et opvarmet bassin rigtig, rigtig godt for en vupper med svage hofter. Hunden får nogle superkraftige lårbassemuskler, som kan være med til at holde hofteleddet sammen selv om hoftekuglen og -skålen ikke passer helt perfekt sammen. -Held og lykke med fotograferingen...

Og ja, jette, 25 kom først, men jeg havde heller ikke liiige e-mail adressen her.. Måske står den på dåsen.