/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
dyrevelfærd
Fra : mirell
Vist : 433 gange
50 point
Dato : 22-11-03 10:13

Er der nogen der er interesseret i at diskutere dyrevelfærd?
Hilsen Mirell

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 22-11-03 10:24

Det vil jeg da gerne... Lad mig lægge ud med at spørge, hvad du forstår ved dyrevelfærd?
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 22-11-03 12:22

Jeg vil godt give mit bud på dyrevelfærd, det er nemlig ret simpelt.

Dyrevelfærd er tilstede når dyret bliver værdsat og prist ligeså højt som et menneske, så mener jeg vi taler om dyrevelfærd ligesom vi taler om almindelige velfærd.

Når dyr har mulighed for at få stillet deres basikale behov for mad, vand, plejning, kærlighed osv.

Så er der tale om dyrevelfærd, hvis du spørger om mig.

Kommentar
Fra : mirell

Dato : 23-11-03 13:01

Jeg er helt ening med med joniaya - hvis man har dyr, skal de passes. Dette ord dækker for mig meget. Kærlig, omsorg, foder som er velegnet, samt motion hver dag. Der er mange (det kan godt være, der lyder ramaskrig) der ikke forstår betydningen dyrevelfærd. Jeg er selv kredsrepræsentant for en dyreværnsforening Alle Dyrs Ret, som altid er i æteren for dyrene, man kan gerne maile til mig, hvis man har mistanke om vandrøgt/misrøgt christiansminde@sol.dk, men her skal man opgive sit navn, da dyreværnsforeningen meget gerne skulle kunne vende tilbage til anmelder, om alt er bragt i orden, da vi så herved sparer medlemmernes penge, som udelukkende går at hjælpe dyrene.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-11-03 18:12

Dyrevelfærd.. at holde dyr på en måde, der er i overensstemmelse med dyrets natur. Begrebet misforstås ofte, for vore tamdyr har andre basale behov end deres vilde artsfæller. Heste er fx ikke nødvendigs veltilpasse i en løsdrift, men bliver stressede og tamhundes maver forstår ikke det fantastiske i en fastedag!

Mange mennesker gør det allerbedste for deres dyr... tror de. Derfor ser fx man så uhyggeligt mange overvægtige dyr. Vi synes jo ikke det gør noget, de har lidt huld. Men det gør det!

Og lille Pias kaniner er sikkert lykkelige i et lillebitte bur i baghaven.

For slet ikke at komme ind på den måde, hvorpå vi behandler vore konsum-dyr.....

Mine bud:

Spis udelukkende danskproduceret kød, og helst økologisk, fordi dyrene så har fået lov at se grønt græs og fået frisk luft!!. Spis flere heste, så de ikke ankommer med dehydrerede og med brækkede ben til Spanien blot for at blive slagtet!. Køb æg fra fritgående høns. Spis kun naboens grise, der har gået ude. Osv!!

Forklar lille Pia at hendes kanin ikke har det godt i et lillebitte bur. Fortæl Fru jensen at hendes puddel kan blive mere end 3 år, hvis den ikke er ligeså bred som den er lang. Osv.

Kommentar
Fra : Risk4

Dato : 24-11-03 10:41

Hejsa...

Prøv dette link og læs om hvad dyrevelfærd IKKE er: http://www.foedevaredirektoratet.dk/FDir/Publications/2003091/Rapport.pdf

Jeg hepper på det dyreværnsparti...

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 25-11-03 12:20

Dyrevelfærd er, at sætte sig ind i det pågældende dyrs behov, adfærd og fysik, inden man anskaffer det.
Hvad er en hund? Et væsen, der skal sove 18 timer af døgnet, få leverpostejsmadder til aften, smage mors slik og så få skæld ud, når den tigger?
Eller er det en dirkete afstamning fra ulven? Et væsen der har behov for, at arbejde for føden (fx gemme dens mad, smide det i haven etc. ), spise det mad den har bedst af, blive trænet positivt for at få brugt mental energi? (og selvfølgelig også kærlighed og tryghed)
Hvad er en hest? Et krammedyr der får to timers frisk luft om dagen - én times ridning og én times græsning (eller jordfold)... Et skrøbeligt dyr, der skal pakkes ind i bandager, dækken og hvad ved jeg, for ikke at blive syg? Et arbejdsdyr der skal pakkes sammen ved hjælp af glidetøjler, indspændingstøjler, hårde bid, martingale etc...
Eller er det endnu en af naturens dejlige skabninger, der ofte står i en boks 2o timer i døgnet og drømmer om, at lege med artsfæller på en grøn mark? Er det ikke et hårdført dyr, der kan tåle regn i pelsen og mudder på benene?
Mange af de heste vi har avlet os frem til, kan rigtigt nok ikke tåle de naturlige tilstande - de bliver syge af det, brækker benene fordi disse er avlet til at være smukke slanke, kommer i slagsmål med artsfæller, fordi en af bivirkningerne ved denne avl er et voldsomt temperament.... Burde vi så ikke stoppe denne avl og istdet købe os nogle flere islandske heste, der kan tåle sit oprindelige, naturlige miljø?
Hvad er en undulat? Et levende legetøj, der sidder i et bur hele sit liv, uden at få lov til at bruge sine vinger.. Som jo "har det godt, er tilfreds, for den spiser jo og er glad"... Hvem kan vide om denne fugl er glad?
Eller er det en fugl... F U G L... der er lavet til at F L Y V E?
For ikke at tale om marsvin, kaniner, katte der er holdt indenfor, etc... Og for slet ikke at tale om landbrugets ofre; svinene, køerne, minkene, fårene, gederne...
Føj, hvor skulle magthaverne skamme sig!
Også de forældre, der opdrager deres børn til at have et fuldstændigt usundt pseudo-forhold til små kæledyr.
Uha - så meget vrede denne debat kan vække i os...
Vh. vildskud