/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rettigheder på clipart?
Fra : viskinge
Vist : 1033 gange
200 point
Dato : 21-11-03 11:59

Jeg har powerpoint, helt legalt. Nu har jeg fundet et "billed", "clipart", "ikon" (kald det hvad i vil), som jeg gerne vil benytte, måske også i erhvervsmessig sammenhæng. Hvad skal der til for at få lov til at benytte, et billed der ligger på en org. Powerpoint cd-rom fra Microsoft?.
Nogen der har nogle erfaringer.

MVH

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-11-03 12:09

Du kan bruge billederne, læs nedenstående. Du kan finde alle rettigheds regler i powerpoint, og andre produkter under menuen hjælp. Har kopieret afsnitter herunder. Håber dette er svar på dit spørgsmål....

OPHAVSRET. Alle ejendoms- og ophavsrettigheder til SOFTWAREPRODUKTET (herunder, men ikke begrænset til, billeder, fotografier, animationer, video, lyd, musik, tekst og tilbehørsapplikationer, som er indeholdt i SOFTWAREPRODUKTET), det medfølgende trykte materiale og eventuelle kopier af SOFTWAREPRODUKTET tilhører Microsoft eller Microsofts leverandører. Alle ejendomsrettigheder og rettigheder vedrørende immaterialret til det indhold, der kan opnås adgang til ved brug af SOFTWAREPRODUKTET, tilhører ejeren af det pågældende indhold og kan være beskyttet af gældende ophavsretlige love og traktater eller andre love og traktater vedrørende immaterialret. Nærværende Slutbrugerlicensaftale giver Dem ikke ret til at bruge et sådant indhold. Såfremt dette SOFTWAREPRODUKT indeholder dokumentation, der kun findes i elektronisk form, har De ret til at udskrive én kopi af en sådan elektronisk dokumentation. De må ikke kopiere det trykte materiale, der leveres sammen med SOFTWAREPRODUKTET.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-11-03 12:14

Hej.

Jeg kan dårligt forestille mig at det måtte være ulovligt. Du har jo både købt og betalt for billedet, så i den forstand "ejer" du det. Noget andet var hvis du havde "stjålet" cliparten fremstillet af 3. person, så kunne man forestille sig noget omkring ophavsret.
Det samme gælder også de clipart du helt lovligt downloader fra microsofts sider, dem kan du også bruge lige så meget du vil, både privat og kommercielt.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-11-03 12:20

Det står faktisk i clipart informationerne et eller andet sted... Her:
http://office.microsoft.com/o/tou.aspx
1.2 Tildeling af licens til Medieelementer. Softwaren kan indeholde visse fotografier, multimedieklip, former, animationer, lyde samt musik- og videoklip, som i Softwaren er identificeret til brug for Dem (under ét kaldet "Medieelementer"). De har ret til at kopiere og ændre Medieelementerne samt licensere, fremvise og distribuere dem sammen med Deres ændringer, som en del af Deres softwareprodukter og tjenester, herunder Deres websteder, men De har ikke licens til at gøre noget af følgende:

De har ikke ret til at sælge, licensere eller distribuere kopier af Medieelementerne alene eller som en del af en samling, et produkt eller en tjeneste, hvis Medieelementerne udgør den primære værdi af produktet eller tjenesten.
De har ikke ret til at tildele købere af Deres produkter eller tjenester nogen rettigheder til at licensere eller distribuere Medieelementerne.
De har ikke ret til at licensere eller distribuere de Medieelementer, der indeholder gengivelser af enkeltpersoner, regeringer, logoer, initialer, emblemer, varemærker eller juridiske personer, som kan identificeres, til erhvervsmæssige formål eller til at udtrykke eller antyde indeståelse for eller forbindelse til eventuelle produkter, tjenester, juridiske personer eller aktiviteter.
De har ikke ret til at skabe anstødelige eller skandaløse værker ved brug af Medieelementerne, som defineret i lovgivningen på det tidspunkt hvor værket blev skabt.
Endvidere skal De (a) at skadesløsholde og forsvare Microsoft for og imod ethvert krav eller søgsmål, herunder advokatsalærer, der opstår som følge af licenseringen, brugen eller distributionen af de Medieelementer, som De har ændret, samt (b) at vedlægge en retvisende meddelelse om ophavsret sammen med Deres produkter og tjenester, som omfatter Medieelementerne.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 210 point
Dato : 21-11-03 12:22

I korte træk - Du må ikke bruge dem i anstødelige formål - Og Du må ikke sælge klippene.

Du må godt bruge dem på alle dine dokumenter, når bare de ikke sættes i forbindelse med npget anstødeligt, der kunne udløse krav mod dig ELLER Microsoft.

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 25-11-03 08:01

Tak for svaret JensT.