/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af lakeret trægulv
Fra : pmj71
Vist : 1678 gange
100 point
Dato : 20-11-03 22:50

Hej... Vi overvejer at male vores lakerede trægulve hvide. Er der nogen, der har erfaringer med det?

Vores gulv arbejder en del når man går på det - enkelte steder ret meget og det synes som om fe og not er ganske slidt et enkelt sted. Men hvis vi maler det, vil vi have mulighed for at sætte skruer i de værste steder og spartle efter.

Hvad skal man gøre, før man maler, hvad med revnerne med smuldret kit og hvor godt holder det i det hele taget...?

Og endelig... Hvor lang tid går der fra man har malet, til man kan bruge det?

All the best!
Peter

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-03 00:32

Håbløst...

Lad være. For at malingen kan holde, skal gulvet slibes, helt ned til råt træ. Dette er ikke en god ide, da fer og not er næsten blotlagt, p.g.a. slid. Hvor fer og not giver sig, kan i ikke skrue, ider der ingen bjælker er under netop der. Hvis bjælkerne var netop der, ville brædderne ikke give sig, når i går på dem.
Maler i direkte på lak, uanset om i affedter aldrig så meget, vil gammel lak "fernis" krakkelere malingen. Enten, giv gulvet lak efter behov, og lev med dette, eller læg et nyt gulv.
Håber dette er nok, ellers spørg igen.

Godkendelse af svar
Fra : pmj71

Dato : 21-11-03 08:46

Tak for svaret jmsgruppen. Det var også min fornemmelse - men det er rart, at høre det fra én, der har erfaringer med det...

Peter

Kommentar
Fra : rvh

Dato : 30-11-03 21:50

du kan vaske dan med grunrens,og derefter male den med vandig epoxi.det skal nok holde,jeg er maler. mvh. rvh