/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lagacy Performance
Fra : svendgiversen
Vist : 2424 gange
50 point
Dato : 20-11-03 20:47

I andre slægts interesse grupper,
(der vist opfatter sig som mere seriøse end vort lille amatør slægts forum i kandu)

foregår der en livlig debat om hvilke registrerings værktøjer der bør foretrækkes,
(et spørgsmål også med kommercielle aspekter, derfor ikke altid helt objektive indlæg).

Selv har jeg hidtil kunnet klare mig med Excel, plus lidt HTML på nettet.

Hvis jeg skulle vælge slægtsprogram, er det så ud fra \disse kriterier herunder?
og jeg kender kun følgende programmer/ er der flere??

Hvorfor er det nye Lagacy så meget bedre???
Svend

Hvem giver point herunder, brug samme skala som når I vurderer et svar i Kandu:

Program Performance:

\Features: Import/Eksport (Ged Com), Bruger venlighed, Grafisk præsentation, Dansk version

/Programmer:

Brothers Keeper

Win Family

Embla

Family Tree maker

Legacy

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-03 21:08

På denne adresse kan du se lidt om de forskellige programmer og deres muligheder,i, med, om, osv.
http://www.danbbs.dk/~stst/progvalg.htm
Senta

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-03 21:09

En af mine venner er glad for win family.
Når jeg en dag tager mig sammen, vil jeg bygge en acces database og føre de ca. 25oo personer ind fra en gammel bog (tilbage fra 1650 til 1950) og føre den videre til i dag.
Emesen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-03 21:26

>Jeg har kun en lille maskine på 640 K og 10 MHz, og her skal programmet kunne køre, så vi snakker DOS, ikke Windows.

Vi taler om 2003, snart 2004, programmer senta; ikke DOS baserede fra 1995.
(du kan ikke engang åbne med 640 K, og 10 MHZ, vi taler om snart om det samme i Giga).

Og emesen, et godt initiativ, hvad med at uddelagere opgaven:
læg din database et centralt sted og vi indtaster alle alle dem vi kender.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-03 21:33

Jeg kan ikke vide hvad for en maskeni du har, beklager, her er fra samme side lidt der svare til din maskine, prøv at læse de skrevne ord.
der er et par guldkorn, der kan bruges.

http://www.danbbs.dk/~stst/scoring.htm
Senta

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-03 21:43

Jeg har ikke taget mig sammen endnu.
For jeg har det problem, at bogen "starbæk mølle slægten" er lavet lidt specielt.
Eks. nr. 2300 er barn af 1800 som er barn af 500 som er barn af 221 .........ned til nr.1
Dette system vil jeg lægge til grund i respekt af forfatteren/indsamleren/slægtsforskeren.
Men ja det kunne være godt med en stor database, men er der ikke allerede sådan en.
Emesen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-03 21:51
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-03 21:54

Rigtigt, det er ikke spørgsmål om 10 MHz eller de 25 MHz han nu er nået op på i 1997:

Hvor er de skrevne ord der vurderer / sammmenligner anvendeligheden af
de slægts forsknings programmer der udbydes? og helst anno 2003??

Tilføj også pris og support til vurderingen af: features = program egenskaber,
hvordan ser din vurdering ud ???

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-03 22:03

>at bogen "starbæk mølle slægten" er lavet lidt specielt.

Nu nærmer vi os problemstillingen:

hvis du skal have hjælp, må du jo angive formkrav for de oplysninger du vil registrere.

Og hvor / hvordan kan vi alle skrive i den samme database?
Og hvem kontrolerer pålideligheden?

Vi må nok nøjes med mormonernes data lidt endnu,
Svend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-03 22:09

Det har også været i mine tanker - netop hvis efterfølgende slægt skulle skrive ind.
Jeg har gumlet på det i 4 år nu.
Emesen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-03 22:09

husk at skrive: +legacy -bil senta?

hvad kan Legacy mere /bedre end de andre??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-03 22:30

Som eksempel på det jeg spørger om: Sidste søjle i vurderings matrixen

Dansk Version: Hvis vi siger Engelsk: 1, Norsk (næsten dansk): 4 ,og Dansk version: 5
ser vurderingen så således ud?

Brothers Keeper, 5

Win Family, 1

Embla, 4

Family Tree maker, 1

Legacy, 1

Eller, er der andre end BK, der findes i dansk udgave??

Samme vurderings princip for de 3 øvrige kriterier plus pris og support??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-03 17:44

Enten er dette for banalt, for jer erfarne Kandu slægtsforskere,
eller I kan ikke lide digitale bruger analyser,
(og vil hellere finde slægtninge end værktøjer).

Jeg har nu indhentet lidt oplysninger fra nettet,
-om danske versioner, hvor jeg var helt galt på den,
-om priser, der langt fra er entydige,
-og om support og udbydere?

Ret mig hvis jeg har misforstået noget?

Og nu mangler vi de mere nuancerede vurderinger,
om dataudveksling, brugervenlighed og grafik,
(hvis I ikke kan lide point givning, så bare skriv hvad i mener)
Svend

Resultat af et par timers research:

Brothers Keeper, Dansk Version,    registrering 500 kr.    Support af C. Oxholm, se:
http://www.brotherskeeper.dk/start.htm

Win Family, Dansk version,    download for 430 kr.    Med dansk support fra DSR, se:
http://danmark.winfamily.com/

Embla, Norsk nu også på dansk, gratis grundversion, udvidelser juveler koster. Norsk support
http://www.embla.no/

Family Tree maker, Dansk Version   for 550 kr.    Dansk support ved O C Bielefeldt, se:
http://www.sitecenter.dk/bkb_trading

Legacy, Engelsk only, down load af Standard version er gratis? Deluxe koster, se:
http://www.legacyfamilytree.com/DeluxeEdition.asp

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-11-03 18:35

Her er et program Family ties.der kan de hele , programmet koster ca.100 kr. og du kan vælge hvilken sprog du ønsker det på.

Programmet er fra Danmark , lidt om hvad det indeholder, hvad det kan osv.

senta

[LAESMIG.DOC]

Introduktion til Family Ties

Velkommen til Family Ties! Dette program tilbyder en nem og enkel introduktion til slægtsforskningens fascinerende verden. Foruden at være let at anvende for uøvede brugere, indeholder dette program de mest almindelige aspekter af slægtsforskning, såvel som en del helt nye elementer som vil være interessante for alle brugere, så også erfarne brugere vil finde det meget anvendeligt.

Denne Hjælp vil forsøge at forklare programmets funktioner så forståeligt som muligt, og De vil finde svarene på de fleste af Deres spørgsmål her.

God fornøjelse!

Generel information

Groft set består programmet af 3 forskellige skærme: Velkomstskærmen, Hovedskærmen og Persondetaljer skærmen. Fra hver af disse skærme er det muligt at få tilgang til underskærme der indeholder diverse oplysninger og funktioner.

Velkomstskærmen er den første man ser når programmet startes, og det er her funktioner vedrørende selve databasefilen udføres, som f.eks. at oprette og slette databaser (familietræer).

Hovedskærmen er der hvor de individuelle personer vil blive oprettet og kædet sammen, og det er også her man kan se personens nære familieforhold og vigtige data. Fra denne skærm er der endvidere adgang til f.eks. udprintning af familietræet, en quiz om familien og endda en slags genetisk lommeregner!

Persondetaljer skærmen indeholder flere underskærme med plads til at indtaste udførlige oplysninger om den valgte person, f.eks. fødselsdato og –sted samt adresser, telefonnumre og historiske forhold.

Datoformatet der anvendes i programmet er DD MMM YYYY, f.eks. 17 AUG 1971. for at programmet skal kunne udregne aldre korrekt, skal dette format anvendes. Det er dog muligt at indtaste ukomplette datoer, f.eks. bare et årstal, men den mest nøjagtige beregning af alder kræver naturligvis at den fulde dato indtastes.

Brugsvejledning

Velkomstskærm

Denne skærm er den første man ser efter installationen af programmet er afsluttet korrekt. Her opretter man nye træer (databaser), åbner de eksisterende, sletter gamle eller uønskede træer, samt udfører et par andre funktioner. Nogle få praktiske oplysninger om selve træerne er også til rådighed her, men disse kan ikke ændres direkte – de er kun til oplysning.

De første 3 beskrivelser/afsnit underneden refererer til den øverste halvdel af Velkomstskærmen. De efterfølgende afsnit 4 til 9 refererer til de 6 knapper i bunden af Velkomstskærmen.

Familietræ liste

Datoer og steder
Her indtaster man oplysninger om dato og sted for Fødsel, Konfirmation, Død og Begravelse. Det er muligt at skrive datoen direkte i dato feltet, eller endda at skrive en ukomplet dato, men for at være helt sikker på at programmet udregner aldre korrekt, tilrådes det at anvende indtastningsvinduet, der åbnes ved at klikke på "..." knappen til højre for de forskellige dato felter. "Redigér dato" vinduet lader én indtaste datoen direkte, eller man kan også anvende de små pile der er ud for hvert felt. Datoen vises både efter den Gregorianske og den Julianske kalender, men siden den Gregorianske er den mest udbredte i vor del af verden, er det kun den man kan bruge til indtastning. Man klikker på "OK" når man har indtastet den korrekte dato, og vender så tilbage til "Datoer og steder" skærmen.

Karriere
Hvis man gerne vil registrere oplysninger om uddannelse og arbejde, er dette stedet at gøre det. Man skriver simpelthen teksten i det ønskede felt, og klikker "OK" når man er færdig, eller klikker på en af de andre sektioners overskrifter.

Ejendele
Det er her oplysninger om ejendele gemmes. Til venstre kan man tilføje en billedfil der forestiller arvestykker, og man kan skrive en detaljeret beskrivelse til hver ting.

Når man klikker på "Tilføj" knappen kan man finde de billedfiler man ønsker at tilføje listen (understøttede formater er BMP, DIB, JIF, JPG, JPEG, GIF, PCX, RLE, TGA, ICO, EMF og WMF). Når man har fundet det ønskede billede og klikket på "Åben", klikker man på navnet på listen, og skriver simpelthen beskrivelsen man ønsker vedhæftet. Selve billedet vises i feltet under beskrivelsen. Til højre kan man indtaste værdifulde eller specielle ejendele, og man kan skrive så mange detaljer man har lyst til, f.eks. hvor gammel en ting er eller hvor meget man betalte for den osv.

Andre data
Yderlige oplysninger om personerne kan skrives her. Det er muligt at angive Nationalitet, Religion, Titel (hvis man f.eks. er blevet slået til ridder!), Sociale forhold (hvis en forfader f.eks. røg på fattiggården) og endelig er der et stort felt til andre oplysninger.

Multimedia
Forskellige multimedia filer kan her vedhæftes personerne i databasen. Man kan vedhæfte billedfiler (BMP, DIB, JIF, JPG, JPEG, GIF, PCX, RLE, TGA, ICO, EMF og WMF formater), videofiler (AVI format) samt lydfiler (WAV format). For at vedhæfte en fil klikker man på "Tilføj" knappen, og derefter finder og åbner man en fil fra harddisken. For at fjerne en fil igen klikker man først på filen og derefter på "Slet" knappen.

Over de 2 ovennævnte knapper er der placeret 4 knapper der bruges til afspilning af video- og lydfiler. Disse knapper kan bedst sammenlignes med knapperne på en videoafspiller eller kassettebåndoptager. Over afspilningsknapperne vises nogle få oplysninger om den valgte fil.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-03 19:45

>Programmet er fra Danmark , lidt om hvad det indeholder, hvad det kan osv.

Din energi imponerer mig igen, men ... for flere år siden
(før jeg begyndte at interessere mig for slægts forskning)
fik jeg tilfældigt kontakt med en religiøs canadier, der anvendte "Family Tie"
mon ikke det er det samme og langt fra dansk?

Men du har vist fat i nogle kriterier for valg af slægts program?

Hvis vi nu indlægger Family Tie i listen:

Hvordan placerer dette program sig så: dansk OK, 100 kr. OK, support ?

og så kommer vi til de første, manglende kriterier i vor liste:

A: udveksling af data

B: brugervenlighed og

C: præsentations muligheder

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-11-03 20:10

Programmet er Produceret i Silkeborg , og jeg erindre at byen ligger i Danmark , firmaets hoved interesse er spil, Game til PC``er osv.

Senta
Yderligere information

Systemkrav
Minimum:
- Windows 95/98/NT
- 80486 66 MHz CPU
- 16 MB RAM
- 50 MB fri harddisk plads
- 800x600 pixels SVGA monitor med 16 bit farver
- Windows kompatibel mus
- CD-ROM drev

Anbefalet:
- Windows 98
- Pentium 133 MHz CPU
- 32 MB RAM
- 70 MB fri harddisk plads
- 1024x768 pixels SVGA monitor med 16 bit farver
- Windows kompatibel mus
- Windows kompatibelt lydkort
- CD-ROM drev

Credits:
Projektleder:         Martin Tørring.
Chefprogrammør:      Jacek Trzmiel
Øvrige Programmører:   Jarek Plawgo, Jaroslaw Mazurek
Grafikere:         Marcin Zdrojewski, Zbigniew Podwojci
Chief Whip:         Sven Christensen
Svensk Oversættelse:      Christina Lundh
Tak Til:   Tina Andersen, Henrik Breiner, Lasse Cleveland, Kirsten Frausing, Mikkel Fredborg, Thomas Gjørup, Allan Kirkeby, Thomas Rued, Mikkel Stensgaard, Thomas Suurland, Rune Vendler, Thorsten Ørts, Michael Ellermann, Henrik Mathiasen

Kontaktinformation
Distributør (Danmark og Sverige):
K.E. Media
Sintrupvej 12
8220 Brabrand (Danmark)
Email: mail@kemedia.com

For teknisk support i Danmark, kontakt venligst distributørens lokale hotline:
Tlf.: 8944 2279 (mandag til fredag, kl. 16:00-19:00).
Email: teknisk.support@kemedia.com (skriv venligst programmets navn i emne-linien).

For teknisk support i Sverige, kontakt venligst distributørens lokale hotline:
Tlf.: 08-739 25 64 (mandag til fredag, kl. 15:00-17:00).
Email: kemedia@kemedia.com (skriv venligst programmets navn i emne-linien).

Udvikler:
InterActive Vision A/S
Nørreskov Bakke 14
8600 Silkeborg
Danmark
Email: general@iavision.com

At udvikle computerprogrammer er en konstant proces, og for at vi kan forbedre fremtidige versioner og programmer, vil vi meget gerne høre eventuelle kommentarer og foreslag som De måtte have. Derfor er De velkommen til at emaile os: multimedia@iavision.com (skriv venligst programmets navn i emne-linien).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-03 20:49

Så er det jo hvem der kom først og krænkede hvem:

Programmet anvendt i Canada hedder Family Ties:
http://bizrate.com/marketplace/product_info/details__cat_id--304,prod_id--5246476.html

Går de med samme type slips i Silkeborg og Canada?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-11-03 21:18

Det program jeg omtalte er Dansk og ikke det samme som det du omtaler.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-11-03 21:22

Lige lidt flere oplysninger

Senta
Udvikler:
InterActive Vision A/S
Nørreskov Bakke 14
8600 Silkeborg
Danmark
Email: general@iavision.com

Projektleder:         Martin Tørring.
Chefprogrammør:      Jacek Trzmiel
Øvrige Programmører:   Jarek Plawgo, Jaroslaw Mazurek
Grafikere:         Marcin Zdrojewski, Zbigniew Podwojci
Chief Whip:         Sven Christensen
Svensk Oversættelse:      Christina Lundh
Tak Til:   Tina Andersen, Henrik Breiner, Lasse Cleveland, Kirsten Frausing, Mikkel Fredborg, Thomas Gjørup, Allan Kirkeby, Thomas Rued, Mikkel Stensgaard, Thomas Suurland, Rune Vendler, Thorsten Ørts, Michael Ellermann, Henrik Mathiasen

Kontaktinformation
Distributør (Danmark og Sverige):
K.E. Media
Sintrupvej 12
8220 Brabrand (Danmark)
Email: mail@kemedia.com

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-11-03 21:25

side med informationer om firmaet der fremstiller slægtspogrammet Family ties
http://www.iavision.com/visuals/dk/contact.html

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-11-03 21:34
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-03 21:40

>>>Her er et program Family ties.der kan de hele

>>Programmet anvendt i Canada hedder Family Ties:

>ikke det samme som det du omtaler.

Nej men det hedder det samme, og krænker sikkert den større Canadiske leverandør,
hvis produkt er mindst 10 år gammelt.

Men vi skal jo ikke lægge op til en ny Mac Donald - Mac Adam strid,
kom med en personlig vurdering af de pågældende programmers egenskaber,
(og det er ikke tilstrækkeligt at komme med lange kopierede lister).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-03 21:43

eller link til andre endnu længere lister,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 08:37

Hedder de to programer virkeligt det samme?

I det mindste inden for samme branche vil man da undersøge før man navngiver.
Mon firmaet i Canada kender det Silkeborg? eller omvendt??
Men det er jo ikke vor opgave at angive konkurrenter.

Skal en af de to Family Ties med i vor oversigt, hvilken?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 08:56

Jeg kender ikke meget til indtastning og Ged Com, men har nogle forestillinger om præsentation:

I alle programmer kan man vel vælge om man vil se et ane træ eller et efterkommer træ.

Men kan man også lave "sole"
(de cirkulære efterkommer træer som slægtsbogs udbydere tidlige lavede i hånden),
Det kræver jo en avanceret grafik; hvilke af de 5 programmer kan det?
Og enkelte kan lave et kombineret ane / efter kommer træ, hvilke??

Kan man i alle indlægge billeder af de afdøde, helst sammen med beskrivelsen / træet?

Er der numeriske grænser i antal slægtninge / generationer?? og kan man zoome???

Hvordan håndterer de 5 programmer, når fætter gifter sig med kusine eller kusines datter?

Hvordan videre gives præsentationen til andre,
(printes? eksporteres?? Lægges ud på nettet???).

Er der flere output kriterier?
hvilket program skal jeg ønske i julegave??
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 22-11-03 12:18

Hej Svend!
Jeg bruger Winfamily, men det er snart en død sild (der sker ingen udvikling af programmet, det kan ikke "nok" i min nutids verden"). Jeg overvejer Legacy, som Bjarne har lavet et forum til:
http://www.damsg.dk/wiki.asp?db=legacy&dbname=DefaultDb

Alle sammenligninger af programmer bliver hurtigt forældede, fordi der i nogle programmer sker en løbende udvikling.

Jeg kan ikke helt overskue denne lange tråd, men er der et link til den norske DIS side med sammenligninger?

Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 22-11-03 12:29

HER er DISNORGES test:
http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 13:37

>Jeg bruger Winfamily, men det er snart en død sild, ..

Sidste år var jeg lige ved at anskaffe Winfamily,
mest fordi andre af mine slægtninge bruger det,
og jeg så direkte kan kopiere.

Nu ser det ud til at Legacy er bedre,
men ingen har endnu fortalt hvorfor: på hvilke punkter.

Af de gamle DOS baserede er vel kun Brothers Keeper tilbage,
den er vist blevet moderniseret i nyeste version.

Embla kender jeg fordi jeg på et tidspunkt fik tilbud om at læse dansk korrektur;
hvorfor er nordmændende førende på dette punkt, (jo ikke i fodbold pt)?

Ser vi på danske slægts hjemmesider er WinFamily vel dominerende,
men vi ser jo ikke ikke de andre ikke web baserede.

Hvor kan jeg se et par gode Lagacy eksempler på nettet?

Dansk er ikke et must for mig, på arbejde er 90 % af det jeg skriver på engelsk,
og de gamle tanter, der ikke har lært fremmedsprog, er snart døde alle sammen,
(men tendensen er jo kedelig, vor historiske arv bør jo fortsætte på dansk).

Og jeg kendte godt den norske DIS test, men synes den er ret uoverskuelig,
hellere et par gode råd fra eksperter her i Kandu.
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 22-11-03 14:27

Hej Svend!
Et must for at udveksle data er GED-formatet. Winfamily laver forkerte tegnsæt, som kan give problemer når det importeres i andre programmer. En anden kedelig skavank, er at alle noter og/eller kildeangivelses-noter ikke kommer med, hvis du vil ekspoterer til et andet program. Sidstnævnte er jo temmelig trist, hvis det hele skal skrives ind bagefter

Jeg synes at den norske test giver en overskuelig sammenligning, men sådan er vi jo heldigvis allesammen forskellige
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 14:27

>hvilket program skal jeg ønske i julegave??

Hvis jeg nu får Legacy, kan jeg så overføre mine slægtninges WinFam data?
Og hvad med grafik, indlagte fotos??
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 22-11-03 15:00

Tjah, start med at prøve med den gratis udgave af legacy..........
Jeg ved det ikke. Med vilje har jeg holdt fotos/grafik ude af winfam.
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 15:24

>Jeg synes at den norske test giver en overskuelig sammenligning,

Ved nærmere eftersyn må jeg give dig ret,
der er bare så mange alternativer,
(og så mange deltest, vi ikke kender i detaljer).

Og så er "The Master Genealogist 5.07" jo endnu bedre end Legacy?
Men uden dansk bruger klub og support??

Inden jeg prøver dem, vil jeg prøve at finde nogle gode eksempler på nettet,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-03 15:54

" Nej men det hedder det samme, og krænker sikkert den større Canadiske leverandør,
hvis produkt er mindst 10 år gammelt."!

Familyt Ties er givet i licens , og markedsført i danmark, år 1999 af dette firme.
http://www.iavision.com/
Programmet er let og overskuelig at arbejde med .
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 16:44

>>Programmet er fra Danmark , lidt om hvad det indeholder, hvad det kan osv.

>side med informationer om firmaet der fremstiller slægtspogrammet Family ties,

Dine oplysninger, senta, ikke mine.

Og du har ret, det ser ud til at være et godt program til prisen.
Allerede i 1999 fik jeg det anbefalet af den canadiske bruger,
men det har vist ikke fået den store udbredelse her i landet?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 16:48

Family Ties er heller ikke med i DIS Norges analyse,

mon den er nævnt i nogen dansk oversigt over slægts programmer?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-03 17:17

På denne side kan du læse om Family Ties
http://www.dis-danmark.dk/program/famties.asp
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-03 17:31

Der er en Family Ties 2, der ikke er Dansk koster 299. kr
Senta
http://no.kelkoo.com/b/a/ss_kelly_family.html

Varenr.19434
Family Ties 2

Family Ties II er et verktøy for så vel hjemmebrukere som profesjonelle og hobby-slektsforskere.

Samle informasjon om slektsmedlemmer, familieforbindelser, likheter og historien samtidig som du holder orden på kildene til dokumentasjonen. Dette programmet bruker databaser til å lagre alle familieforbindelsene, og gir muligheter til å sortere data og se på familiebåndene på forskjellige måter. Med et grensesnitt som er lett å bruke og et konsept som er lett å lære kan du lett skape og lete i ditt eget slektstre. Den innebygde hjelpen og det intelligente grensesnittet gjør at dette programmet passer både for nybegynnere og eksperter. Family Ties II gir output i form av web-sider og MS Word-rapporter som viser familiestrukturen på forskjellige måter.

Family Ties II har følgende features:
- Bygg opp familiestrukturen med "Dra og Slipp"- metoden, som er den desidert raskeste måten.
- Håndtering av et ubegrenset antall familier og fragmenter av familiestrukturer samtidig ved å bruke "persisted family views".
- Forbedret display av familiestruktur, med to nye måter å se det på: "Table View" og "Family Ties View".
- Ta hele skjermen i bruk til enorme familiestrukturer.
- Redigering ved bruk av automatisk skjulte panel som inneholder verktøy, format og andre nyttige vinduer.
- Intelligent formatvindu som kun viser innlagte data og ingen overflødig informasjon.
- Moderne grensesnitt basert på "task pages", ref. Windows XP og web-stil.
- Tilpass programmets utseende og innhold ved å bruke det flyttbare rammeverket til de automatisk skjulte panelene.
- Implementert organiseringskonsept som holder orden på ikke bare slektsdata, men også den genererte outputen, importerte Gedcom-filer og andre tilsvarende ressurser.
- Individuelle direkteknapper - snarveier til rask navigering mellom mulighetene.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-03 17:39

Og nej det er ikke med på denne adresse
http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 17:40

Fra ovenstående: Lars Helbo i DIS-Danmark

>Programmet Family Ties er udviklet af Silkeborg Firmaet InterActivision, der ellers mest er kendt for >computerspil. Der er altså tale om et dansk udviklet program, der selvfølgelig er på dansk og oven i købet hører >til i den billige ende.

Det passer jo ikke, det er jo et licens produkt fra Nord Amerika.

>>Familyt Ties er givet i licens , og markedsført i danmark, år 1999 af dette firme. ...

Er det InterActivision der lader som om det er et dansk udviklet produkt?
Eller er det Helbo der har taget fejl??

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-03 17:48

Har ingen anelse
Familyt Ties er givet i licens , og markedsført i danmark, år 1999 af dette firme K.E.Media.DK-8220. Brabrand
1999 Interactive Vision.
og programmet kan købes i Danmark, Sverige ,Finland, Norge.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-03 17:59

" til i den billige ende."
Det er muligt, programmet er let at arbejde med, og fordi det er billiger kan det vel godt være anvendelig, det er ikke alt der er dyrt , der er godt.

Det er et nyt program til slægtsbehandlingsdata der er markedsført i 1999 i danmark, årsagen til at det er billiger end de kendte programmer til slægtsdata der er på markedet i dag , er evt. Konkurrencen til de andre programmer der har et solidt fodfæste i genealogien , i dag ?

Senta

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 22-11-03 18:55

Hej

Prøv at kigge på dette link,
http://www.damsg.dk/wiki.asp?db=legacy&dbname=DefaultDb ,
der vil I kunne finde svar på mange af jeres spørgsmål til Legacy.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 20:45

Godt Lis,
at du nu også deltager.

Det varede lidt længe før vi kom til kernen i spørgsmålet:
Hvilket slægts program skal jeg ønske mig til Jul?

Jeg er nu næsten overbevist om det bør vøre Legacy,
men savner et par gode links til slægts hjemmesider, der anvender dette program.

Og så røg vi ud af tangenten:
To programmer med samme navn: Family Ties,
(fra den Nordamerikanske by Silkeborg).

Ifølge en norsk analyse er et andet program endnu bedre?

Nu efterlyser jeg eksempler på hjemmesider med slægtsoversigter oprettet via:
Legacy, Family Ties og den bedste i Norge: The Master Genealogist?

Godt med lidt supplerende hjælp fra det nordjyske,
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 22-11-03 21:05

Hej Svend!
Lis bor 7 km fra mig, altså på Syyyydsjææællaaaand.

Her er lidt fra en nordmand, der foretrækker TMG:
http://www.tha.no/tmg.htm
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 21:49

Nu skal jeg lære dig et gammelt trick, Jeannie,
hvis du vil fremprovokere et svar, så påstå noget forkert.

Hvordan ville du ikke reagere hvis jeg kaldte dig:
Jannie, Jeanni, Jeanny, Janie ...

Men tak for svaret;
jeg bliver måske den første danske TMG bruger,
(så vil jeg oprette min egen personlige TMG bruger gruppe).

Den Lis jeg tænkte på hedder iøvrigt Lise, vist fra Aalborg,
(og jeg er træt af den kvindelige dominans i Kandu fra South Soul Land).

Senta, du bor da et mere civiliseret sted?
(jeg var lige ved at påstå: Udlands dansker fra Port Canus, men nu har jeg jo afsløret ...)

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-03 22:34

(og jeg er træt af den kvindelige dominans i Kandu fra South Soul Land).
Hvad får dig til at mene det er kvinder der er den dominerende kraft på Kandu ?
Hvad mener du med ," South Soul Land "?
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-03 23:04

Det var jo kun for sjov, Senta.

De fire øverste i top 10 er jo kvinder,
og da Jeannie skrev Syyyydsjææællaaaand
(hvor i hvert fald nr. 2 og 3 på listen nu bor)
oversatte jeg det ordret til " South Soul Land "

Og jeg mener du på et tidspunkt nævnte, at du boede i udlandet,
da du tydeligvis bruger megen tid på at svare på spørgsmål i Kandu,
forestillede jeg mig, at du holder kontakt til Danmark på denne måde.

Måske fra et sted i Sydspanien, hvor så mange danskere flytter til,
(derfor Port Canus; kun et gæt, som du naturligvis ikke behøver at bekræfte/afkræfte).

Ikke for at snage, kun jysk humor,
(måske misforstået som da den norske fodbold træner ville nedkøle banen i Oslo).
Sorry Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-03 09:26

Jeg vrøvlede vist sent i går aftes,
det var ikke på nogen måde ment diskriminerende.

I forsøg på at finde en god Legacy slægts hjemmeside, søgte jeg på Bjarne Damsgaards:
http://www.geocities.com/bjarne_damsgaard/ks1/ks.htm
(han har sikkert ikke noget imod jeg gør lidt reklame her).

Men han skriver:
"Denne internetudgave er fremstillet med det fine program KSTableau. Prøv at klikke på et navn..."

Er slægtstræet først lavet i Legacy, og skal man så bruge et andet program: KSTableau,
for at lægge det ud på nettet?
Hvad er KSTableau? er det det bedste?? og hvad koster det???

Så bliver min ønskeseddel jo længere, hvis Legacy ikke kan operere direkte på nettet?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-03 15:52

Her er en adresse til lidt læsning om KSTableau
http://www.home.zonnet.nl/KStableau/
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-03 16:29

her er lidt læse stof om Legacy men det har du vil læst. ?
http://www.legacyfamilytree.com/PocketGenealogist.asp
http://www.legacyfamilytree.com/
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-03 17:21

Ja senta,
det har jeg set.

Måske forsøger jeg med den gratis grundversion i Juleferien,
(engelsk er lige meget for mig, men nogle af mine kusiner lægger stor vægt på dansk).

Mon den supplerende KSTablau kun er for at kunne klikke rundt i stamtræet?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-03 17:40

Det kan du jo prøve dig frem med Legacy , men, men , logik , jeg tror alt det du behøver er i de forskellige programmer du kan købe , hvad med en samlet pakke ?,
senta
Legacy Charting Companion
more info
Genelines for Legacy
more info
TreeDraw for Legacy
more info
Pocket Genealogist
more info GenViewer for Legacy
more info
GedStar-Plus for Legacy
more info

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 23-11-03 19:10

Hej Svend
Jeg kan ikke umiddelbart give dig noget andet link. Det er dog muligt at en af de andre som er brugere på siden bruger den funktion der er i Legacy. Jeg har valgt Legacy udfra at det er muligt at sammenflette mine egne filer med andres.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-03 20:25

>Jeg har valgt Legacy udfra at det er muligt at sammenflette mine egne filer med andres.

Det er jo lige den slags argumenter vi har brug for:

Har du en hjemmeside på nettet med Legacy?
(så behøver jeg jo ikke at analysere Damsgaards meget avancerede ...).

Og det med det det Sydsjællandske: I er nu slet så ringe endda,
(undskyld jeg forvekslede dig Lis med nordjyden Lise).

Svend
(betyder fri mand, dog i andens tjeneste; det passer også i dag).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-03 18:25

Jeg kunne stadig godt bruge et par gode argumenter for at vælge Legacy,
(frem for især Win Family, hvor store dele af min familie allerere findes).

Når jeg nu erfarer, at Win Family ikke er god til eksport, er det jo endnu alvorligere,
tænk at have indtastet hele den pukkelryggede familie i et forældet sprog.

Hvad er det der er så godt ved Lagacy?

Svend

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-03 23:38

Hej Svend!
Der er håb forude (men sikkert først på den anden side af jul (-juli?)
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=2&i=1262&t=1262

Jeannie

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-03 08:26

Tak for svaret jkrjk2.

Det er jo lige den oversigt jeg søgte efter, med dette spørgsmål i Kandu,
(hvis brugere tydeligvis hellere vil søge end sammenligne / vurdere)
lad os så vente og se hvad DIS får stablet på benene,
(jeg kunne frygte en ikke helt opjektiv oversigt, men så må vi jo ...)
Svend