/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Forældelse af renter
Fra : abc7913
Vist : 2425 gange
50 point
Dato : 20-11-03 17:16

Tak for svaret på mit spørgsmål om forældelse af renter (19-11-03). Svaret lyder jo umiddelbart logisk. Jeg har et supplerende spørgsmål. Jeg har plukket flg. fra
http://www.fpd.dk/bladet/2001/01-1-10.htm

"Selv om der foreligger et særligt retsgrundlag er renterne forsat omfattet af forældelsesloven. Hvis pantefogeden vil undgå, at de renter, der løbende tilskrives, forældes, må pantefogeden sørge for, at der foretages retslige skridt med mindre end 5 års mellemrum. Hvis dette overholdes, vil renterne ikke blive forældet. Er det mere end 5 år siden der sidst blev foretaget fogedforretning vedrørende kravet, er alle gamle renter forældet og der kan kun beregnes 5 års rente."

Skal det forstås således at hvis debitor ikke får ny dom senest 5 år efter sidste dom, så vil også renter beregnet i forrige dom være forældet. Det ville i det mindste forklare hvorfor kreditorer er meget opmærksom på den 5 års forældelsesfrist.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-11-03 17:31

Nåede ikke dit første spørgsmål, men her er svaret på denne:

forældelse af almindelige krav, offentlig og privat er 5 år, hvilke vil sige, at et retsgrundlag (aftale, dom eller andet tilsvarende), skal fornyes INDEN der er gået fem år. Går der over fem år, er alle krav forældet. Herunder også gamle renter o.a.

Tinglysningsloven er dog gældende med forældelse på tyve år.

SVAR PÅ DIT SPØRGSMÅL??????

Kommentar
Fra : abc7913

Dato : 20-11-03 20:39

ok. jeg tror jeg forstår hvad du siger.

EKSEMPEL

Hovedstol 100.000, 10% pa., dom i fogedret i 1995, skyldner insolvent.

Ny dom i fogedretten i 2003: Gæld opgjort til 100.000 + de sidste 5 års
renter = 50.000, ialt 150.000

Pga dommen starter den 5 årige forældelsesfrist forfra for rentekravet.
Dvs. kreditor kan i 2008 (lige inden der er gået 5 år fra sidste dom) lade fogedretten indkalde debitor og kræve 200.000kr fremkommet som 150.000 + rente for 2003 til 2008 på 50.000 kr.

Men hvis kreditor først lader fogedretten indkalde debitor i 2009 (dvs. 6 år efter sidste dom), så kan kreditor godt glemme alt om det rentebeløb på 50.000 kr der var opgjort ved sidste dom i fogedretten. Kreditor må nu nøjes med rente for de sidste 5 år (2004-2009)

Er det rigtigt forstået?

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-03 22:46

Men hvis kreditor først lader fogedretten indkalde debitor i 2009 (dvs. 6 år efter sidste dom), så kan kreditor godt glemme alt om det rentebeløb på 50.000 kr der var opgjort ved sidste dom i fogedretten. Kreditor må nu nøjes med rente for de sidste 5 år (2004-2009)

Er det rigtigt forstået?.....jae...både og!!
altså de renter som en gang er blevet "godkendt" i retten ligger fast.
men som jeg nævnte i dit tidligere spgs. får du via en evt advokat lavet en afdragsordning går man jo ud fra den oprindelige hovestol,som jo er temlig forfalden.så er det ligegyldigt hvor mange gange man har været i retten,og hvor mange renter osv.der er tillagt hovedstol.jeg vil æde min hat på at man ved så forfaldne lån helt slipper for renter osv,og KUN skal betale den oprindelige hovedstol.og det uanset hvor lang tid der gået osv!!!var det svar nok??

Kommentar
Fra : abc7913

Dato : 21-11-03 01:00

Hej webgun, tak for din kommentar, du har sikkert ret i at man kan få renterne slettet ved at indgå en afdragsordningen. Men jeg spørger også for at forstå tingenes sammenhæng. Jvf. svar fra jmsgruppen virker det ikke umiddelbart som at rentekravet ved en dom i fogedretten får en 20 årig forældelsesfrist. Der står kravet skal fornys hvert 5 år.
Du siger derimod at de renter der er godkendt i fogedretten ligger fast, deraf tolker jeg at du mener at de er underlagt en 20 årige forældelsesfrist.
For mig er det ret interessant hvad der er rigtigt og hvorfor.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-11-03 01:11

Skåret ud i pap:
Man bliver dømt i retten, man skylder 1000kr, forældelse tyve år
Man betaler ikke, der påløber renter, intet sker.
Efter ni år, kommer man i byretten igen, kreditor vil også have renter...
Alt over fem år er forældet, kreditor har krav på maks. fem års renter.

Forældelsesreglen om tyve år stemmer fra gamle danske lov, skal jeg sende en kopi???

Kommentar
Fra : abc7913

Dato : 21-11-03 01:55

Tak for kommentaren, nej du behøver ikke at sende kopi, loven er frit tilgængelig på nettet ;) Har læst den - prøver at forstå.

Men et er måske teori - et andet praksis. Jvf. nedenstående kunne det måske se ud som om at en dom i fogedretten ikke uden videre medfører at de opgjorte renter får en 20 årige forældelsesfrist.

"Det har været diskuteret, om en opgørelse af et krav foretaget i fogedretten kan betragtes som et særligt retsgrundlag, også i forhold til forfaldne renter. Dette kan næppe antages, medmindre debitor udtrykkeligt tiltræder størrelsen af de forfaldne renter, hvilket forudsætter, at disse er specificeret i fogedbogen (hvilket stort set aldrig er tilfældet). " kilde http://www.dkforum.dk/dkf2/upload/dokumenter/DKF-nyt%20nr%2034.pdf / Advokat Henrik Hein

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-03 09:55

Forældelse stammer som tidligere skrevet, fra gamle danske lov, nemlig 20 års reglen.
Lov. 274 af 22 december 1908, omfatter 5 års reglen.
Jura er et, retspraksis er noget andet.
Hvis en skyldner, ikke selv har accepteret gammel rente, som en del af den samlede skyld, er evt. rentekrav forældede efter fem år. Nøjagtig som skrevet på linket som du selv har anført, som også henviser til retspraksis. Retsgrundlag er altså skyldnerens accept (dokument) ellers skal fogeden indføre i fogedbogen, at skyldneren har accepteret renten som en integreret bestanddel af det oprindelig skyldige beløb. Dette sker nok rimelig sjælden.

Jeg tror dit spørgsmål nu er fuld belyst.

Godkendelse af svar
Fra : abc7913

Dato : 26-11-03 01:17

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 26-11-03 19:20

Selv tak.
Har du yderligere spørgsmål, skal du bare spørge..

MVH
JMS