/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån
Fra : lec
Vist : 271 gange
60 point
Dato : 20-11-03 17:14

Lån til Båd
Stiftelse 2 % af låneaftalen
Rente 15 % p.a. ( tilskrives månedlig )
løbende gebyr pr. ydelse 15,-
Øvrig gebyr ved oprettelse 2000,-

Afbetales over 5 år

Hvad er den årlige nominelle rente af lånet ?
Hvor stort et beløb skal låneaftalen lyde på når nettobeløber der skal udb. skal være 140.000 ?
Hvad bliver ydelsen på lånet ?
Hvad er ÅOP ?

Nogen der kan hjælpe mig......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-11-03 17:16

Prøv at se om denne side kan hjælpe dig.
http://www.finansberegninger.dk/beregninger.aspx

Kommentar
Fra : lec

Dato : 20-11-03 17:32

Savner selve beregningen

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 20-11-03 23:14

lyder umiddelbart som et MEGET dyrt lån!!

Kommentar
Fra : kaos1

Dato : 23-11-03 15:26

Årlig nominel rente 16,06%
Lånebeløb 144.897,95 kr.
Månedlig ydelse 3.447,11 kr. + 15 kr. gebyr = 3.462,11 kr.
ÅOP 18,12%

ALT FOR DYRT!!!

Kommentar
Fra : sask3

Dato : 28-11-03 09:44

Hej
Det er en rigtig god forretning at låne penge ud på de betingelser.
Et godt råd kunne være at du gik ned i din bank og spurgte om de ikke kunne gøre det billigere.
Husk også at når lånet løber længere end 2 år har du ikke fradragsret for stiftelsesomkostningerne som på dette lån er næsten 4900,-.
ÅOP er den årlige omkostningsprocent, som beregnes ud fra hvor meget du rent faktisk betaler for det beløb du rent faktisk får udbetalt.
Den nominelle rente er de 15% (den rente som er oplyst på lånedokumentet).

Kommentar
Fra : kaos1

Dato : 29-11-03 16:21

Korrektion: Den pålydende rente er på 15%. Men den "årlige nominelle rente", som bankerne mv. skal oplyse iflg. forbrugerombudsmanden er i dette tilfælde 16,06%. Dette er blot den pålydende rente korrigeret for rentetilskrivninger (renters rente effekt). I dette låneeksempel tilskrives renten jo 12 gange årligt.