/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
stærkeste opelmotor 1.6N/1.6S
Fra : webgun
Vist : 561 gange
25 point
Dato : 20-11-03 13:41

vi nærmer os væddemålsgrænsen igen.denne gang om de gamle opel-motorer.
feks en opel ascona B(1977) 1.9S.vi er lidt uenige om det er S-motoren som har flest hypper eller det er N-motoren??
Jeg holder på at S-motoren har flere hypper end N-motoren.det er vist noget med registerkaburator på S-erne.

Kommentar
Fra : TausAndersen

Dato : 20-11-03 14:27

Du har ret. Opels N-motorer har altid været "husholdningsmotorerne", mens S-motorerne var lidt sjovere.
Jeg mener, at en 1,6N fra -77 yder 60 HK og S-eren yder 75HK.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-03 14:51

Nu er jeg selv gammel kadett C ejer. Min var en stationcar 1,6S, der efter sigende skulle have haft 75 hk. N'eren havde kun vistnok 60hk. Jeg lagde en 2,0N maskine i, der på papiret havde 90 hk (med toldvæsenets velsignelse). Ligeledes kunne jeg have brugte 1,9S der også kunne præstere 90 hk. Hvis ikke jeg husker helt galt havde 2,0S noget med 115 hk.

Så konklusion. N'eren er den lamme, S'eren den kvikke. Det var kun 1,6N der havde alm karburator.

Dog skal det siges at 2,0 N i en kadett Stationcar bestemt er lidt mere end sjovt og underholdende. Sådan en formel kadett kunne med sin ringe vægt accellere lige op med en GTI'er. Ligeledes var en gearkasse stort set ikke nødvendigt, idet du kunne starte i 4 gear, godt nok med lidt rysten.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 20-11-03 15:41

En 2,0N har 90Hk, 2,0S har 100Hk og 2,0E har 110Hk. Hvilken du vælger er lige meget da det er en og samme motor. Med den forskel der er, er at 2,0N kun har et komp.forhold på 8:1, 2,0S har et komp.forhold 9:1 og 2,0E har indsprøjtning og et komp.forehold på 9,4:1. Men de er lige svære at slide op. køre selv med 2,0N der er lavet om til 2,0E

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-03 15:48

Når var det kun 100 hk 2,0S'eren kunne præstere. 1,6 N var det 50 eller 60 hk - jeg sidder og kommer i tvivl.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-03 22:24

7337.
jeg er ret sikker på at 2,0s har 100hk.ihvertifald dem som ligger i ascona/manta.2,0s motoren i rekorden har 112hk.det er vist bare en andring i topstykket.
ang mit sprgs. på feks 1,6n kontra 1,6s...er forskellen der ikke registerkaburator på s-erne??

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-03 23:21

3773.
jeg kom sku til at kalde deg 7337..oO..griner!!

Kommentar
Fra : geu

Dato : 20-11-03 23:35

2,0S har også 100 Hk i Rekorden, det er samme motor som i Ascona/Manta. Den store forskel er komp.forholdet En 1,6N har et komp.forhold på 8,2:1 og 1,6S har 9,2:1

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 20-11-03 23:59

hej
16N havde 60 hk ca 8. 10 km literen
16S havde 75Hk ca 10 km literen
13S havde 75Hk ca 12-15 km literen
kørte selv flere af dem i Ascona A + B

kc gl opel mek

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 21-11-03 00:03

hej igen
glemte lige at svare på det andet spørgsmål.
16 N motoren havde et andet topstykke + en enkelt solex karburator ,som på Kadett
16 S motoren havde en dobbelt solex registerkarburator
ellers var motorerne identisk
kc

Accepteret svar
Fra : ticka

Modtaget 25 point
Dato : 21-11-03 09:54

Tja, webgun, det ser ud til at du igen har ret i jeres "næsten væddemål".........

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-11-03 11:47

Lidt mere til grineren.

Min gl kadett var som sagt født med 1,6S, men motoren døde. Da jeg købte den, var den lavet fint i stand og havde fået en N-maskine. Denne duede ikke (brugte olie), så sælger smed en anden i, igen en N'er. Efter at have kørt med N'eren i et års tid, fik jeg mekanikeren til at finde en 2,0N til mig. I med den. Desværre lidt en skuffelse. Bundtrækket var kollossalt i forhold til 1,6'eren, men den var ikke glad for at trække ud i gearene. Jeg havde den så til trimning ved en dygtig mekaniker, der iøvrigt også lavede rally-biler. Han mente det nok ville tage en time eller to, at få sådan en registerkarburator til at synge. Da jeg hentede bilen, var han ikke færdig - der havde han allerede passeret de fire timer. Jeg ventede og mekanikeren tog en prøverunde i bilen og kom retur - helt hvid i hovedet. Han spurgte: "Hvor mange heste ska' den ha'?". Jeg svarede ham at jeg var blevet oplyst at den skulle have 90 hk. Det garanterede han mig så at det havde den - mindst. Og hold da kæft den var livlig. Der skulle ikke meget speeder til, før den fedtede.

På motorvejen var den ikke færdig med at accellerere ved 180, men så turde man ikke køre stærkere, idet sådan en kadett C ikke ligefrem er retningsstabil ved de hastigheder. Sjovest var lyskrydsrace - helst for foden af en bakke - jo stejlere jo bedre.

Godkendelse af svar
Fra : webgun

Dato : 22-11-03 01:07

Tak for svaret ticka.
Du får lige de her 25 point..ikke så meget for svaret men fordi jeg synes at du godt kunne trænge til dem..oO griner!!!
Du kan jo vise det til lars...gnæk!!!
hvis lars/andre efterfølgene vil se svaret ja så får du jo nogle gratis point.
ses webgun