/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift på hel røget laks??!
Fra : nicolehh
Vist : 4939 gange
380 point
Dato : 19-11-03 11:03

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp her!

Står med en hel, røget laks på ca. 1 kg., som jeg gerne vil prøve at lave noget af, og ikke bare give den til min far!!
Men hvad stiller jeg op med den her fisk??

Det skal ikke være for indviklet og heller ikke svært, for jeg er ikke meget for at prøve noget nyt, hvis det skal være besværligt!!

Men jeg håber da der er nogen der ligger inde med en eller flere gode opskrifter på hel røget laks, som jeg kunne give mig i lag med!!??

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-11-03 11:14

>nicolehh

Har fornylig prøvet denne opskrift - Var meget lækkert, og nem at lave

http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0510291.html

Ram

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-11-03 12:15

tror ikke lige det er noget!!!
Ved jo ikke lige hvor godt det er, at tø laksen op, for at fryse den ned igen???!!
Det duer vist ikke!!

Men ellers lyder det da meget lækkert, hvis jeg ikke selv skulle lave det!!

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-11-03 12:46

Hejsa nicolehh

Prøv at kikke på dette links,her er lidt for en hver smag

http://www.hjerting-laks.dk/sider/opskrifter/visgruppe.asp?ID=4

Mvh Brian

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-11-03 13:05

ved ikke rigtig, om det bare er mig, eller om det er svært at finde en opskrift, hvor de ikke enten forventer at jeg selv har forberedt fisken, eller hvor jeg ikke skal stå og skære den ud før jeg gør mere ved den??!!

Jeg kunne godt tænke mig en simpel opskrift på hvordan fa.... jeg tilbereder den her fisk... Fx i ovn, hvor jeg "bare" lægger den i et fad og varmer den, så den er klar til at blive skåret og spist, som varm aftensmad med kartofler eller lign.!!
Eller hvor jeg bruger den sammen med andet(?) i ovnen, men gerne i ovnen, uden at skulle lave den om til noget den ikke er!!!

Ikke noget med at lave den om til filét eller tern!!?!!

ja, ja, jeg er sq bare besværlig!! Men har jo også sat 360 point i findeløn!!

Accepteret svar
Fra : Gazi

Modtaget 380 point
Dato : 19-11-03 13:38

Kom den hele Laks i staniol og lun den til den er varmet igennem.
Server den med kartofler og fllødestuvet spinat eller grønkkål.
Du kan købe flødestuvet spinat/grønkål der bare skal lunes,nemmere kan det ikke være.
Men hjemmelavet er nu bedst.
God fornøjelse
Gazi

Kommentar
Fra : skrotmanden

Dato : 19-11-03 13:46

Hej.

Du gør simpelthen det-du ligger laksen i et ovnfast fad sætter den ind i ovnen og varmer den på 200 grader i ca.30 min.
Server flødestuvet spinat til og evt.kogte asparges kartofler til.
Det er nem hurtigt og lækkert.
Det er ikke altid nødvendigt at lave fine retter af laks.
Hilsen skrotmanden.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-11-03 14:02

Se det var sådan noget jeg søgte...

Gazi og Skrotmanden> tak for jeres bud, det lyder lækkert!

Men jeg vil gerne høre flere foreslag, så kom bare med dem, det der tiltaler mig mest bliver bedømt i weekenden!!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-11-03 14:05

Var der ikke tale om en røget laks????

Ram

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-11-03 14:43

jo!!
Hvorfor spørger du om det??
Du har jo også selv givet et bud!??
Og du må gerne komme med flere...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-11-03 14:57

Jamen Nicolehh - Det var nok et retorisk sp. - men jeg har det ikke så godt med at varme en røget laks - muligvis forkert holdning, men jeg synes at smagen af den røgede laks er så sublim, at jeg ikke kan forestille mig den i en ovn.

Jeg er heller ikke helt med på, om du havde tænkt dig at servere den som et hovedmåltid - forret - eller til en frokost, eller erotisk natmad (når din far har fået sin del)

Og lidt kommer du altså til at gøre, hvis du skal ha' noget lækkert ud af det.

Fortæl lidt om, i hvilken retning du havde forestillet dig, at den skulle fortæres - hvor mange I skal være om den - og om den skal spises på en gang.

Det er muligvis ikke lige efter dybfrostbogen, men jeg har uden problemer tøet en ½ side op - skåret den og derefter genfrosset det jeg ikke skulle bruge nu.

Er den renset for ben og røgside - er den evt. allerede skivet??

Ram

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-11-03 15:08

hej igen Ram...

Det er selvfølgelig en smagssag, om man vil have den varm eller kold, men jeg vil nu helt have den varm!!
Den skal serveres som aftensmad, uden andre retter (forret/dessert), så det gør ikke noget der er rigeligt, selv om vi kun er tre, kan vi nu godt fortære det meste af sådan en ting, da min mand er så vild med fisk, men det er sjældent vi får det!!

Det skal ikke være noget fint eller flot, det skal være alm. dagligdags mad, uden for meget fnider-fnader...

Den er HEL, som overskriften også antyder, altså ikke renset for ben, men jeg ved da det om fisk at det er "ret" let at få kødet fra benene, når den er tilberedt... Eller??
For ellers ryger den sq ud!!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-11-03 15:20

>nicolehh

Ok - Så kan jeg ikke hjælpe dig med personlig erfaring. Men det er fuldstændig rigtigt, at benene på en laks er nemme at håndtere.

Der kommer nok en "Laksemester" som kan gi' dig den helt rigtige løsning.

Men et banalt råd kan du da få -: Søg på "Røget laks" på Google, så får du ca. 5000 links.

Ram

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-11-03 20:14

Har søgt på google, men jeg syntes det var for uoverskueligt, da jeg ikke har hele dagen til at sidde foran skærmen...

Desuden ville jeg også hellere give en beskrivelse af hvad jeg søgte, og så dele lidt ud af alle mine ledige point!!
Der sidder jo helt sikkert også nogle gode kokke/husmødre herinde, der ved hvordan man slå sådan en laks helt ud af kurs uden at være en mester selv!!

Kommentar
Fra : skrotmanden

Dato : 20-11-03 09:45

Hej nicolehh.

Ja,- det er meget let at få benene fri af laksen.

Lav en rigtig flødesovs - skær laksen ud i tynde skiver og kom den i sovsen.
Server den med pasta og italiensk brød til.

Det er forøvrigt en Italiensk ret.
Skrotmanden

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 22-11-03 17:27

Sådan gør du:

Du luner laksen i ovnen i staniol. Naturel som du har den.
Du tager fløde og reducere det til den bliver cremet, rør i gryden jævnligt. Dette til smager du med meget salt og passende mængder citron, men den skal være frisk i smagen( eftersom laks og fløde er fede, må saucen næsten godt være for citron agtig, men tilsmag, efter det du syntes er "fint nok").
Du tager F.eks gulerod porre selleri og skære dem ud i "tændstikker"=Julienne. Disse skårne urter blanchere du til de er let møre.(der må gerne være bid i).
Disse urter, komme i den allerede reduceret fløde.
Her til kan du enten servere kartofler eller ris.
Du burde servere en stegt grønsag til ( se hvad de har der hvor du køber ind )

hvor meget fløde skal jeg bruge? der beregnes ca. 1 dl sauce/sovs pr. coverter og du skal bruge ca dobbelt så meget fløde som antal cov(gæster)

Håber du bare er blevet lidt inspireret

P.S ........ jeg kunne godt bruge de point .........hæ hæ

Mvh
kokjo

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 22-11-03 18:13

Hej

Denne her har vi engang fået hos venner og det var ok.

Godt nok har du mere laks end opskr. siger, men så ganger du vel bare op

Håber det gir lidt inspiration.

Laks i ovn 4 pers.

Røget laks (ca. 250-300 gr)
2-3 tomater
revet ost
frisk pasta
hollandaise sovs evt. fra dåse eller Knorr pulver
evt. rejer

Fremgangsmåde:
Smør et ovnfast fad med olie, og læg skiftevis først laks og så tomater. slut af med revet ost. sættes i ovnen i ca. 5 min. på 150 gr. (eller til osten er smeltet) Kog samtidig pasta (frisk pasta skal kun lige koge (ca. 1 min.)og lav hollandaisesovs og tilsæt evt. rejerne til sovsen
GUF

nemt, hurtigt og billigt

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 22-11-03 18:54

takker for de to bud, har i flere??

Vil gerne have mere at vælge i mellem, der kommer jo nok flere fisk, hvis jeg syntes der er flere der skal afprøves!!

Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 23-11-03 19:03

Tak for svaret Gazi.

Det lydder lækkert, det skal vi have når laksen skal tilberedes...
Vi er begge enige om, at det er den vi skal have...

Men også tak til jer andre, der er nogel forslag imellem der skal prøves, hvis der byder sig en laks igen... *SS*