/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
De første nætter ....
Fra : nusa
Vist : 1294 gange
50 point
Dato : 19-11-03 10:37

Vi skal om 3 uger hente en lille 8 ugers hvalp - har ikke haft hund før.
Skal vi fra starten lade den være alene i sin kurv i køkkenet (eller hvor den nu skal være), eller skal jeg tage kurven ind i soveværelset? Den er ud af et kuld på 7, så den vil nok savne selskab. Jeg kan jo næsten ikke nænne, at den skal hyle, men jeg vil ikke have en hund i sengen.
Må jeg få et godt råd?
mvh
nusa

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 19-11-03 10:41

Til Lykke med din nye hund

Du skal tage dens kurv med ind i soveværelset indtil den er tryk i sine ny omgivelser - så kan du flytte hund og kurv ud i køkkenet, du kan evt lægge et vækkeur uder dens madres i kurve, det virker beroligende på hvalpen

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 19-11-03 10:45

Selvfølgelig vi hvalpen savne selskab da det er et flok dyr og I bliver dens nye familie.
det bedste råd må være at vænne den til at være alene , om dagen kan du starte med at forlade den 1/2 time nogle gange og næste dag lidt længere. Få du hunden hjem sent den første dag kan du jo godt have den inde i sin kurv ved din seng så den føler sig tryg og ikke er alene , det er jo et nyt og fremmede sted, men gør det kun den første nat , ellers bliver det sådan frem over, kan du få noget med hjem derfra hvor du hneter hvalpen, noget som den kender lugten af og ligger det i kurven , vil den føle sig mere tryg. Lidt legetøj som en tennisbold, plastflaske indeholdende noget der larmer, vil sikkert hjælpe held og lykke med den nye hvalp.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 19-11-03 10:47

Hej nusa
Da vi fik lille Kira som vores lille westie hedder,satte vi den i den ene side af vores seng ,når hunden peb stak vi hånden ned til den ,nussede den lidt og straks faldt den til ro . ,den kunne høre os og lugte os.Det var lettere , end at skulle stå op og lægge hvalpe i kurven 10 gange .Da den havde været hos os et par dage fik den en gammel t-shirt som en af os havde sovet med og den lagde vi i kurven ,så kunne hun lugte os hele tiden,det er jo et spørgsmål om tryghed. Dette stod på i ca 14 dage og siden har hun sovet ved siden af sengen,hun går naturligvis også i seng samtidig med os.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 10:52

Hej.

Vi har som dig, også for første gang købt en hund, coccer spaniel, og hentede den for godt en uge siden, da den også var 8 uger.

Vi overvejede det samme som dig, men fik det råd at lade være, jo før hunden finder ud af at være alene des bedre.

Det har overhovedet ikke været noget problem. En hund har kun en korttidshukommelse, så den vil meget hurtig omstille sig til de nye omgivelser.
Selvfølgelig kan man mærke det stadig er en hvalp, den er speciel meget "legesyg", men den betragter også de "to-benede" som egne artsfæller, dog med den undtagelse at den allerede efter den første dag lagde sig på ryggen, et tegn på at "man" er førehund.

Vi blev som sagt stærkt frarådet at tage den med ind i vores soveværelse, og det har simpelthen fungeret helt fint.

Et lille andet råd vi fik var at ikke købe en rigtig hundekurv før hunden har skiftet tænder, da den meget gerne vil bide i kassen, så vi blev rådet til at blot, med et gammet tæppe i bunden, at lægge hunden i en papkasse så kan den rigtig gnave løs uden at få splinter i munden.

Som sagt er der nu gået 1 1/2 uge, den er ikke helt renlig endnu, men begynder så småt selv at kunne "sige til" når den skal, men oftest for sent. Men pyt det skal den nok blive.

Håber du kan bruge rådet fra een der selv er "nybegynder".

Mvh
Ellebye

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 60 point
Dato : 19-11-03 11:01

Hej Nusa.
Du kan sagtens lære hvalpen, at den ikke må komme op i sengen, selv om den er i soveværelset. Den vil føles sig meget alene og savne sin mor og sine søskende lige til at begynde med, hvis den har haft det godt i kuldet. Sæt kurven ved siden af sengen, kom en varmedunk (sådan en til vand som man brugte i gamle dage) i sengen hvis du kan skaffe en, og et tikkende vækkeur. Så har hvalpen både sin mors varme og hjerteslag - tror den.
Det er nok en god idé at give den noget at beskæftige sig med den første nat. En "kube" er god, selv om den larmer på bart gulv. Sæt hullet, så der lige akkurat kan komme en foderkugle ud og ikke mere. Du kan gemme noget af dens mad i løbet af dagen, så den ikke får for meget. Et tøjdyr gør også lykke hos nogle hunde, andre æder dem på stedet. En bold gør nok også lykke, men den æder den nok også ret hurtigt. Det er en god idé at skaffe nogle tyggeben, så den ikke æder løs i møblerne og skoene. Gem de sidste nogle dage for en sikkerheds skyld. Du kan også tage en tom mælkeplastflaske og fylde noget af foderet i den.
Det er også vigtigt at lære den at være alene. Start med to min. den anden dag du har hunden, vent til den ikke piber mere, og gå så ind og ros den i høje toner. Så kan du lidt efter lidt vænne den til længere tid. En halv time er ALT for meget den første dag. Så bliver hvalpen utryg og så varer det længere, før den kan være alene. Du kan evt. starte med at lukke døren på klem og sætte noget for, så hvalpen ikke kan komme ud til dig, men godt se dig. Så ved den du ikke er forsvundet ligesom dens mor og søskende.
Det er også en rigtig god idé at gå til hvalpetræning med den hurtigst muligt. De fleste steder tror jeg dog de kræver en færdig vaccinationsattest. Husk at finde et sted, hvor de træner de "bløde" metoder.
Held og lykke med det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 19-11-03 11:08

jeg kan stærkt anbefale dig at gå ind på http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_apr_2002/Hvalp_i_seng/hvalp_i_seng.html her skiver Ingelise Chrristensen som har været ansat siden 1997 som adfærdskonsulent i Dansk Kennel Klub.
her er havd hun skiver om sig selv Udover mit fuldtidsjob er min store interesse at specialtræne servicehunde til at hjælpe bevægelseshandicappede mennesker. Denne interesse deler jeg med min forlovede Frank Naumann, og sammen udgør vi instruktørteamet i foreningen STH - Servicehunde til Handicappede

Dyrs adfærd og træning af dyr har altid fascineret mig, og det var derfor en stor oplevelse at arbejde 3 år i San Diego Zoo, Californien, USA. Det blev til i alt 7 år i USA, for mens jeg arbejdede med eksotiske dyr, fik jeg interesse for specialtræning af servicehunde til handicappede - en hundetradition amerikanerne har mere end 25 års erfaring med. Jeg var tilknyttet organisationen CCI - Canine Companions for Independece - og tog en 3½ år lang uddannelse som servicehunde-instruktør.

I dag bor jeg sammen med Frank, som også arbejder professionelt med træning af hunde - i Københavns Politihundeafdeling. Sammen har vi et altid varierende antal af hunde omkring os. Den faste trup består dog af narkotikahundene Chili (labrador retriever) og Carlo Faustino (border terrier). Desuden har vi altid flere servicehunde i avanceret træning (3-4 labrador og golden retrievere). Fritgående "havehøns" har også indsneget sig i husstanden.

Jeg er tilforordnet DKKs mentalbeskrivelsesudvalg og hvalpe- og familiehundeudvalg. Jeg er associeret medlem af DSKVE - Dansk Selskab for Klinisk Veterinær Etologi og medlem af APDT - Association of Pet Dog Trainers.

Mine særlige interesseområder indbefatter bl.a. hund/menneske relationer, indlæringsteknikker, mentaltest, problem adfærd og problemløsning.

CV
1990-1993 San Diego Zoo, USA - Træning og pasning af eksotiske dyr
1993-1997 Canine Companions for Independence, USA - uddannet
servicehundeinstruktør
1997- Dansk Kennel Klub - adfærdskonsulent
1997- Fagkonsulent og vært for div. TV-programmer, bl.a.: Dine Dyr,
Min Hund Mit Liv, Dus med dyrene, Hund og Hund i mellem,
En Naturlig Forklaring m.m.
1997- Træning af hunde til div. tv- og reklameoptagelser

så tror du ikke hun ved noget rigtigt

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 19-11-03 11:40

Hej
Da vi fik vores hvalp (en glathåret foxterrier) hjem, havde vi fået det råd at lade ham sove alene lige fra starten. Vi fik et gammelt håndklæde med hjem der hvor han kom fra, Som han og de andre hunde havde sovet med. Det lagde vi i hans kurv og vi havde ingen problemer med ham. Han fik lov til at beholde det i lang tid efter, og det må have gjort ham tryg.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 11:52

>ulrika

Som mennesker og børn er forskellige i adfærd ligeså er hunde og andre dyr.
Man kan på ingen måde generalisere og specielt inden for det område du henviser til, er det måske 1 ud af 100 hunde det egner sig til specialhunde.

Da vi fik børn i sin tid, fandt jeg ret hurtig ud af at der er ikke noget der hedder "opdragelse" men vejledning.

>120602
Det samme råd fik vi også, vi lagde en godt dagsgammel sok til hunden, og det beroliger den også i den grad.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 19-11-03 12:16

det er derfor jeg også skrev et link hvor man kunne læser mere om soveplads for hvalpe

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 19-11-03 12:26

Det kommer jo nok også an på hvilken hund det drejer sig om. Nogle hunde lider jo nok mere af seperationangst end andre, men vi havde som sagt ingen problemer overhovédet med vores hund

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 19-11-03 12:28

sund fornuft skader heller ikke

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 19-11-03 12:35

Ulrika
Nej det har du ret i. Det vil være synd hvis hunden skal stå og hyle hele natten fordi den er blevet ladt alene, men man kunne jo se om den der med at lægge et tæppe, en gammel sok eller lignende hos den, virker. Og hvis det ikke gør så kunne man jo have en plan B.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 19-11-03 12:36

Tag en papkasse som er så høj at hvalpen ikke kan komme ud, sæt kassen ved siden af din seng så du kan nå hvalpen, hvis den piber så stik hånden ned til den, til den er faldet til ro, obs hvis den ikke falder til ro skal den måske tisse så må du ud med den.
Når hvalpen sover hele natten uden at vogne op og pibe, kan du flytte den gradvist ud af soveværrelset, til det rum hvor du fremover vil have den til at sove.
At lade hunden sove alene fra den første nat er efter min mening dyreplageri.

Bodil

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 12:39

>nusa

Vi havde megen gavn ved op til at vi købte hund, at læse noget om selve hunderasen hvilket du med stor sandsynlighed kan låne på dit bibliotek.
Og det er da rigtigt, man kan ikke umiddelbart sammenligne en skødehund, med en jagthund, det har vel noget med generne at gøre.

En ting vi i hvert fald vil gøre at gå til lydighedstræning når den tid kommer, så tror jeg det er uanset hvilken race man har. Det skylder man vel både hund, ejer og de mennesker man eventuelt får besøg af.

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 19-11-03 12:53

Nusa
Hvordan kan det være dyreplageri, når hunden åbenbart føler sig tryg og sover hele natten uden problemer og uden det mindste hyl???

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 12:55

>Bodil

"Dyrplageri", det rene sludder.

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 19-11-03 13:01

Undskyld Nusa Den kommentar var til Bodil.( så forkert)

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 19-11-03 13:31

Ellebye og 120602

Jeg skriver hvad jeg mener, i skriver hvad i mener ok.
Om i mener at min mening er sludder kommer jo ikke sagen ved.
(det kunne jo være at jeg syntes det samme om jeres mening)
Vi skriver hvad vi mener og nusa må så bruge det som han/hun syntes passer bedst til hans/hendes situation.
Bodil

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 14:25

>bodil

Selvfølgelig, undskyld. For mit vedkommende måske blot fordi jeg selv som nybagt hundeejer ikke har haft noget problem.

Sorry

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-11-03 14:39

I en Tv udsendelse for nylig udtalgte en af professorene ved landbohøjskolen. At 8 ugers alderen var det bedste tidspunkt for en hvalp,at skifte omgivelser.Han var enda imod,at det skete meget senere.Min egen erfaring siger:Begynd indlæringen af det man ønsker hunden skal lige med det samme - selvfølgelig som leg. Hvalpen bliver træt.
Læg den dag i den kurv eller det sted man ønsker skal være "Dens plads".
Alt for mange lære deres små hvalpe alt for mange unoder-det har man så at sloges med senere i opdragelsen.

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 19-11-03 16:22

Bodil
Det var ikke for at rakke din mening ned, men jeg har bare ikke samme holdning. Desuden synes jeg at den kommentar bb1 er kommet med siger det hele, men du har ret i at det jo er dusa der selv skal træffe sin egen afgørelse ud fra de råd der gives her

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 19-11-03 16:28

Tips til en god start med hvalpen
Af Lise Lotte Christensen og Frank Naumann
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/tips_til_en_god_start.html

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 19-11-03 17:03

Jep, jeg er enig... Det er dyreplageri, at lade hvalpen sove alene første nat. Lyt ikke til det! Du skal selvfølgelig have den med ind i soveværelset, enten i en kurv,tæppe eller i sengen. Bag disse ord, står en uddannet hundeinstruktør, uddannet hos Lone Greva, cand.psyk. og hundepsykolog. Brug din fornuft... Ville du lade et spædbarn sove alene i et rum og lade det hylde til det (måske ) faldt i søvn? Hvalpe er små børn, der som 8 uger gamle bliver revet ud af deres trygge familier. Selvfølgelig skal vi passe på dem og værne om dem. Mht. alene-hjemme-træning... Ja, en halv time er ALT for meget. Fra 10 sek.-2 min. alt efter individdet. Start med at gå fra et rum til et andet UDEN at lukke døren. Gør det mens hvalpen sover, tygger i et ben eller andet. Gør det flere gange om dagen. Altså; gør det til en vane at "mor går ind i andre rum og mor kommer hurtigt igen". Du skal IKKE rose når du kommer tilbage. Blot lade som ingenting. På den måde bliver det "no big deal" for din hund. Sig evt. "farvel" eller "vi ses" når du går. Hunden vil senere begynde at forstå, at det betyder "mor går - men kommer tilbage"... Begynd gradvist at være i et andet rum i længere og længere tid og begynd at lukke dørene. (mellem soveværelse/stue eller andet).Først når hunden er blevet vænnet til, at du kommer og går - og er ligeglad med det, kan du bevæge dig ud af hoveddøren og lukke den efter dig. Begynd med 10 sek.-1 min. vær tilbage INDEN hunden piver! Og ros ikke. Sig blot "hej", altså udstrål at der ikke er noget særligt ved, at du kommer hjem. Øg gradvist den tid du er uden for hoveddøren. Held og lykke!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-11-03 17:26

WoW... Det var vel nok et spørgsmål, der kunne få hundefolket til tasterne!
Men det er jo nok med hundehvalpe som med børn. Der er lige så mange meninger om opdragelse som der er mennesker. Og har man én gang foretaget sig noget vellykket, så tror man, at alle andre bare kan "gakke hen og gøre ligeså".

Først og fremmest: Prøv på at lære jeres hundehvalp at kende, før I får den hjem! I skal vel besøge den en gang eller to, inden den store dag. Giv jer tid til at studere den og lege med den i kennelen, -se, hvordan den har det, når den er væk fra sine søskende.
Og når I besøger den sidste gang inden I får den hjem, så kan I tage et tæppe med til den. Et tæppe, som I selv har sovet med en nat eller to. Så vænner hvalpene sig til jeres lugt. Når I så henter jeres hvalp, så får I tæppet med hjem, som nu lugter dejligt af kennel og søskende.

Hvor hunden skal sove, handler jo meget om, hvad I synes er bedst. Nul hund i sengen! Fint nok, men det lyder ikke, som I helt har besluttet, hvor I ønsker at hunden skal sove med tiden.

Jeg synes selv, at det er hyggeligst, at have min hund i soveværelset, hun ligger på en madras under min seng, for da jeg besøgte hende i kennelen, da så jeg, hvor glad hun var for en hule, der var lavet af nogle brædder og et tæppe.

Men nusa, vi mangler at høre lidt mere om vidunderet: Hvad er det for en race? Og er det en lille pige eller en dreng? Og hvad skal "barnet" hedde?
I glæder jer sikkert helt vildt. Og får I de mindste problemer, så bare kom til Kandu. Vi vil falde over vores mus og taster for at give jer gode råd.

Tillykke med hvalpen.

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 19-11-03 18:35

Hej allesammen
Tusind tak for jeres svar.
Jeg er helt overvældet over al den respons på mit spørgsmål. Jeg føler, at jeg har fået en stor flok venner med samme interesse - det er vel nok dejligt og føles varmt. Jeg synes, at I har givet rigtig gode råd, mange af dem svarer til, hvad jeg selv har tænkt mig, men som en novice på hundeområdet, har vi jo rigtig meget at lære.
Vores hvalp er en islandsk fårehund, tæve og valgt efter megen omhyggelig studeren af, hvad der vil passe til vores familie. Vi tror, at det er den helt rigtige hund, vi har valgt og glæden - jamen, det er næsten som at gå svanger i tiden op til afhentningsdagen, - sikken julegave.
Jeg lukker hermed spørgsmålet og siger hjertelig tak til jer alle.
Varme hilsner fra nusa

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 19-11-03 18:42

Tak for svaret Jernladyen.
der var mange gode tips i det, og jeg føler, at du nok - ligesom jeg - er lidt blød i det fordi du elsker hunde. Nu er der så kun ventetiden tilbage, men den bliver brugt flittigt til at læse alt om hunde og især hvalpe. Der var jo også mange hints i de øvrige svar, så jeg har brugt regnvejrsdagen til læsning om hunde.
De hjerteligste hilsner fra
nusa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-03 16:51

Tillykke med den islandske fårehundepige! Et rigtig godt valg. Den islandske fårehund er en skøn hund. Og ikke alt for vanskelig for førstegangsejere. -Hvalpene er helt bedårende.
Vi hører jo nok fra dig, når der dukker andre spørgsmål op. -Vi er rigtig mange, som er helt tossede med vores hunde, og med hunde i al almindelighed, så bare kom med spørgsmål.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-11-03 20:55

Hej nusa.
Du har helt ret. Jeg elsker hunde, men desværre er resultatet ikke en mønsterhund. Hun er ikke særlig velopdragen, men hun er en utrolig glad hund, uden det fjerneste ondt i sig. Men det er meget sjældent hun gør noget, hun ikke må. Og så leger hun "Karl betjent" overfor kattene. Hvis de går på køkkenbordet når vi ikke er der, kommer hun og "sladrer". D.v.s. hun går ud i køkkenet og piber, for så ved hun enten mor eller far kommer og kigger.
Desværre nænnede vi ikke at lade hende være alene hjemme tit nok, så hun bryder sig ikke meget om det. Hun er jo vant til, at mor altid er der (førtidspensionist). Så når vi engang skal have en anden hvalp, er der ingen "kære mor". Den skal lære det, om jeg så bare skal hive kørestolen ud i haven og sidder der og kigge.
Så: rigtig held og lykke med jeres første hund. Det er forresten også en god idé at have nogle aviser liggende forskellige steder i soveværelset, til hvalpen er renlig. Hvis den ikke vækker jer om natten, så går den som regel hen på noget der suger, når den skal aflevere noget.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-03 14:28

Kors, hvor jeg kender det, Jette! Jeg forsvandt troligt fra huset flere gange om ugen sidste år, da guldpigen var barn. Det er virkelig hårdt! For jeg havde jo mest lyst til at skynde mig af sted, og skynde mig hjem til vidunderet igen. -Men det kan jo med tiden blive en belastning, hvis man har en hund, der kun kan være alene en enkelt time. Nu har hun prøvet at være alene i max. 6 timer, -og godtnok er hun da jublende glad, når jeg kommer hjem igen, men hun kan da heller ikke skjule en gaben... Så hun har garanteret nydt freden, mens jeg har været væk. For så har hun jo ikke behøvet at holde øje med, hvad jeg går og laver så længe.
Men hej til alle. Vi ses nok i et andet spørgsmål..

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 21-11-03 15:51

Hej Jette og Birgitta
Det er da godt, at I kan give lidt gode råd/advarsler m.h.t. at lære hvalpen at være alene hjemme. En islandsk fårehund bliver ked af det, når den skal være alt for længe hjemme alene, men jeg må jo langsomt prøve mig frem. Jeg håber, at jeg er hård nok ved mig selv, for jeg har en meget blød plet, når det gælder "barnet". Jeg er meget glad for at læse alt det, I skriver.
Tusind tak
Varme hilsner fra nusa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-03 18:29

Gå du bare først i gang med at lære vidunderet at kende. Jeg håber, at du har mulighed for at besøge hende nogle gange, inden I skal leve sammen for alvor. Det vil gøre det lettere for jer begge to. Jeg beholder lige fluebenet ved spørgsmålet, hvis du skulle finde tid til at fortælle om glæder og trængsler når tiden kommer.

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 21-11-03 20:54

Hej Birgitta
Desværre har vi ikke mulighed for at køre flere gange på besøg inden vi får "barnet" hjem - det er fra den ene ende af landet til 2/3 af den anden. Jeg skal nok fortælle, hvordan vi kommer igennem de første nætter - det kan vel ikke være værre end 3 børnebørn, som kommer rendende i løbet af natten, når vi passer dem. Det er vi vante til, så det klarer vi!
Varme hilsner fra nusa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-03 16:17

-Jeg glæder mig til at høre om projektet!

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 14-12-03 21:57

Så gik de første dage og nætter med vores lille hvalp og takket væres jeres gode råd, helt over forventning. Overhovedet ikke et piv, når mine mennsker sover, så sover jeg også! Hun fik et tæppe med, som havde været et par uger i kennelen, og så havde jeg fået foræret en teddybamse, og den var åbenbart erstatningen af de manglende søskende. Vores kat holder en vis afstand endnu, men direkte konfrontation har der kun været 1 gang (ganske let), og den lille er klog nok til at holde sig væk. Vi håber selvfølgelig, at det bliver ved med at gå fint også om natten, men forventer ikke, at det hele går helt gnidningsløst.
Tak endnu engang fore jeres hjælp allesammen
varme hilsner fra
nusa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-12-03 14:39

Hej, nusa. Min Silke fik også en bamse, som på det nærmeste blev elsket ihjel, så jeg måtte købe en ny (og lidt større og rødere) til hende efter et halvt år... Nu er den ved at være slidt op, så hun får en ny (og lidt større og rødere) i julegave.

Det er dejligt at høre, at det går så fint.

Jeg håber, at I får en rigtig god jul

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 15-12-03 19:43

Tak, Birgitta og i lige måde
kærlig hilsen nusa