/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedligeholdelse af Gibsrelief
Fra : Flemming17
Vist : 865 gange
100 point
Dato : 19-11-03 06:58

Jeg har et gammelt gibsrelief "Amor og Psyche" - en 150 år gammel Thorvaldsen kopi.
Overfladen er ikke køn længere - brunlig!
Hvordan behandler man sådan en ting uden at ødelægge den?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-11-03 08:08

Du kan kontakte Thorvaldsens Museum. Jeg har læst at det er en kopi, men den er 150 år gammel. Museet vil være dig behjælpelig med råd og vejledning. Jeg har tidligere fået råd af dem. På denne side er der telefonnummer og e-mail adresse. Shttp://www.thorvaldsensmuseum.dk/showpage.asp?ID=32 spørg dem før du går i gang, det ville være synd at ødelægge relieffet.

mvh ans

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 22-11-03 09:51

Hej ans,
Jeg har mailet til Thorvaldsen museet; men de svarer ikke.- Er der andre gode råd?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-03 16:28

Du skal prøve at ringe til dem. Så bliver du stillet om til en konservator. En mail svarer de nok ikke på med det samme.
Prøver lige at finde adressen på Nationalmuseet i Brede. Der har de en bevaringsafdeling. De er også meget hjælpsomme.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-03 17:31

Der er ikke et telefonnummer til Nationalmuseet i Brede, men København.
http://www.nationalmuseet.dk/sw72.asp.
En 3. mulighed er Glyptoteket
http://www.glyptoteket.dk/prakop/index.html
Hvis jeg var dig ville jeg RINGE til Thorvaldsens Museum først. Dernæst Glyptoteket og sidst Nationnalmusset.
Hvem du end ringer til så forklar problemet. Du vil herefter blive stillet om til en konservator. Du skal bare være stædig. Jeg tror at de får så mange mails hver dag at der går et stykke tid før du får svar via mails.
Du må endelig ikke begynde på rensning af relieffet før du ved nøjagtigt hvad du skal gøre. Hvis du gør noget forkert så er det ødelagt med det samme. Værdien forringes selv om det er en kopi. Jeg ved en ting brug ikke vand.

mvh ans og god week-end

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 23-11-03 00:29

Tak til ans - Jeg vil følge dine råd og håber de virker.
Venlig hilsen
Flemming