/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Yoga og strækøvelser?
Fra : Patriar
Vist : 430 gange
50 point
Dato : 19-11-03 05:26

Er der en der kan remse nogle seriøse guldkorn op med hvorfor yoga er andet end bare nogle fysiske strækøvelser?
Jeg har hørt noget om at det skulle massere nogle bestemte organer osv..

Rems gerne let og overskueligt op, og helst lidt videnskabligt

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 09:54

Hej.

Videnskabeligt kan det nok være svært at forklare, da udgangspuntet for yoga er afslapning og meditation, samt at opnå en tilstand hvor man kommer i helhed med sig selv primært mentalt.

Det er yoga i al sin simpelthed, og jeg tror ikke du kan få noget videnskabeligt bud på yoga. Enten tror man på det, eller også tror man ikke på det.

mvh
ellebye

Men lad os se andres meninger, dette er blot min.

Kommentar
Fra : Ringo_Gringo

Dato : 19-11-03 13:43

hej Patriar
Yoga er et rimeligt komplekst område at sætte normer på... der er utallige afgrene af Yoga! der er ganske rigtigt øvelser hvor man med fingrene masserer bag sine ribben, og der er også øvelser der "masserer"/Strækker muskel områder du normalt ikke ville komme i kontakt med...
mange der dyrker Yoga følger også det aurvediske system (læge viden), hvor man bla. skal massere sig med forskellige olier alt efter hvilken type man er...
Yoga handler MEGET om Åndedrættet - hvis man er afslappet trækker man vejret dybt... så hvis man trækker vejret dybt så bliver man afslappet!
Yoga har som elleby siger meget med meditation og afslapning at gøre... at blive bevidst!
men det er ikke rigtigt at man enten tror på Yoga eller ikke gør... der er utallige folk der har lavet beregninger og målt folk der dyrkede Yoga, og der er en meget tydlig effekt at se!
i vores vestlige version af Yoga er det næsten kun strækøvelser...
men i Indien kan man få titlen Yogi, det betyder simpelthen: en som dyrker Yoga hele tiden. nogle yogi'er er konstant bevidste om deres åndedræt, og om deres puls!
bevidstheden gør en opmærksom på sammenhænge mellem åndedræt og påvirkninger!

håber at det er svar nok!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 13:56

Hej.
Jeg udtrykte mig også lidt forkert. Der er nogen der tillægger yoga noget okult, her er der tale om tro, men det er ikke min oprigtige mening om det. Sådan skulle jeg nok have udtrykt mig.

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 25-11-03 00:12

men det jeg meder er at hvis jeg skulle fortælle en fremmed på gaden hvad yoga gør for mig andet end at det er stræk øvelser.
Hvad skal jeg så fortælle ham i korte og kontante træk????

Og det er Hatha eller f.eks astanga yoga jeg taler om..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-11-03 01:18

Du kunne evt. sige:

Yoga er en terapi der i korthed går ud på at få opløst sine muskler, samt gennem sin meditationsmæssige måde renser både sjæl og krop, så man har en skøn fornemmelse bagefter ved at føle enorm velbehag og udhvilethed.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : Ringo_Gringo

Modtaget 50 point
Dato : 25-11-03 12:38

du kunne fortælle ham at det klarer sindet, gør dagligdagen mere overskuelig, giver en følelse af frihed, skaber sundhed i dit fordøjelses system samt respiratoriske system (vejretrækning).
du kan også sige at det er det der skal til for at vække dig om morgnen!

Godkendelse af svar
Fra : Patriar

Dato : 01-12-03 00:05

Tak for svaret Ringo_Gringo.