/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunderacer der ikke fælder
Fra : Kirstin
Vist : 5397 gange
10 point
Dato : 19-11-03 01:40

Min lille kusine på 12 år har efter mange års plagen endelig fået tilladelse til at få en hundehvalp. Problemet er bare det, at hendes mor er allergiker, og hun derfor stiller kravet, at det bliver en hunderace der ikke fælder (meget). Min kusine er ikke så begejstret for puddel, siden den tit har et hidsigt temperament. Kender i andre racer der ikke fælder meget og samtidig er børnevenlige?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 19-11-03 08:02

Hej Kirstin

Der er flere muligheder - men en oplagt mulighed ville jo være at vælge en hårløs race.
Prøv at kigge på denne side : http://www.canis-minor.dk/peruviansk_harlos.htm - den er da nuttet.
Ellers søg på Google, brug " +hunderace +hårløs"

(Har selv haft Irsk Ulvehund og har nu Schaaefer - men de FÆLDER begge !)

mvh
Bne

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 19-11-03 08:42

Hej Kirstin

Du skulle foreslå din kusine en West highland white terrier,jeg har selv en og det er den skønneste hund man kan tænke sig..
De fælder ikke ( hvis de gør er det ikke meget )
Min kone er astmati´ker og allergiker, og hun kan tåle hunden.
Man får en stor hund i en lille krop, der er nem at have med at gøre.
Her er et link ,så i kan se lidt mere om racen ,jeg har ingen forbindelse til kennelen.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 19-11-03 09:55

ups undskyld jeg glemte linket,værsgo :

http://www.kennelkongsgaard.dk/westie.htm

mvh mcloud

Kommentar
Fra : secret

Dato : 19-11-03 09:55

Hvis du forstår engelsk - her er en citat om deres pels fra et website :

"The harsh, straight, short-haired double coat is fairly easy to groom and sheds little to no hair. Simply brush regularly with a stiff bristle brush. Brushing should keep the coat clean, so bathe only when necessary. Trim around the ears and eyes with blunt-nosed scissors. The whole coat should be trimmed about every four months and stripped twice a year". Og den race er kun max. 30 cm høj.

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 19-11-03 10:10

Der findes jo også de der kinesiske hårløse hunde.
kig på Hairless dogs Web ring
http://members.aol.com/AHTerrier/hrlsdogsring.html

Ja kønne er de jo ikke men de sir´vel "vov" ligesom alle andre hunde

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 19-11-03 10:35

Cairn Terrien er også en race som ikke fælder nævneværdigt. Som Westién skal den trimmes, og det er vel derfor man bliver fri for alt for meget hår
Westien har et dejligt sind, hvorimod Cairn Terrien KAN være lidt mere bestemmende, men så afgjort en dejlig hund.

Carina

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 19-11-03 11:50

Hej
Hvad med en bomuldshund. de skulle være særligt velegnede for folk der er allergiske overfor hunde. Og så er det en meget sød og nem hund at have

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 19-11-03 12:23

Hej Kirstin
Da jeg læste dit indlæg faldt jeg over nedenstående:
”Min kusine er ikke så begejstret for puddel, siden den tit har et hidsigt temperament”.
Det er helt forkert, en Puddel er ikke hidsig den er meget nem at opdrage.
De hidsige pudler man ser er bare ikke opdraget og aktiveret, en puddel er en meget lærenem race som kræver aktivering og træning, hvis man glemmer det kan det gå galt, hunden kan virke hidsig bide ting i stykker osv. simpelthen fordi den keder sig.
Alle hunde skal efter min mening trænes og aktiveres, men der er forskel på hvor krævende en race er.
Hvis ikke man er indstillet på at arbejde med hunden, så kan en Terrier heller ikke komme på tale de kan blive meget hidsige hvis de ikke får opdragelse.
Jeg vil anbefale at i ringer til Dansk kennel klup og undersøger hvor og hvornår de holder et af deres,” før du køber hund” kurser, der kan man få alle de oplysninger man skal bruge, for at vælge den helt rigtige hund til familien, husk at det valg som i gør nu skal de leve med de næste 10-15 år .

Med venlig hilsen
Bodil

Kommentar
Fra : 25

Dato : 19-11-03 13:57

Jeg tror også du skal ringe til DKK, de kan hjælpe dig.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-11-03 17:52

Jeg har også hørt, at en bomuldshund skulle være ideel til allergikere. Samtidig er det en sjov og blød lille familiehund. Coton de Tulear, hedder racen. Og den er medlem af "Klubben for små selskabshunde" under Dansk Kennel Klub. -så gå ind på deres hjemmeside. Og ring så og snak med en opdrætter.

Men jeg håber, at familien har overvejet, hvad der skal ske med hvalpen, hvis mor får det endnu værre med sin allergi? Det er for slemt, hvis en 12-13 årig pige må af med sin hvalp igen, fordi mor bliver syg af den.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 19-11-03 20:33

Det er ikke kun pelsen, men oftest hundens spyt og skæl mennesker får allergi af. En race som Coton De Tulear har ingen underuld, og der er nogen med allergi der kan tåle den, men ikke alle. Læs om racen www.canis-minor.dk. Og læs evt dette svar fra en læge.
http://www.dr.dk/p4/p4panelet/vis_spm.asp?id=1069241445304

Karin

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 19-11-03 20:35

Undskyld www.canis-minor.dk

Karin

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 19-11-03 21:46

er det en hund der ikke fælder er en welsh terrier perfekt, den er "fældeløs" ( har selv en ,af netop den grund, )men om den er allegi venlig ved jeg ikke

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 10 point
Dato : 20-11-03 16:42

Jeg har forstået det sådan, at kusinens mor er allergiker, men ikke nødvendigvis allergisk overfor hunde? Er det korrekt,Kirstin?
-Hvis man er allergisk overfor hunde, så skal man IKKE anskaffe sig nogen som helst hund! Men hvis mor har støvmideallergi, så kan løsningen være en coton de tulear, der ikke skæller og ikke har underuld. -Så er der ikke noget "mad" til støvmiderne.
Men hvis man er multiallergiker (allergisk overfor mere end 3-4 ting), så kan man nok forvente, at det kun er et spørgsmål om tid, før man også er allergisk overfor hunde, hvis man anskaffer sig en. Og så er det vigtigt, at man har gjort sig klart, hvad der skal ske med hunden i den situation.

Godkendelse af svar
Fra : Kirstin

Dato : 21-11-03 02:45

Mange tak for svaret Birgitta. Der var mange gode foreslag, men dit var det mest gennemførte. Nu vil jeg drøfte Bomuldshunden med min kusine og håber at det er en hun kan lide. Jeg ved at hun er meget begejstret for Cocker Spanielen, men man kan jo ikke få alt her i verdenen. Jeg gætter på at jeg får overtalt hende til det fornuftigere valg. Og ved med garanti at når hun først holder hunden i armene vil hun elske den ubeskriveligt meget. Vi er nemlig ikke i familie uden grund

Du må ha´ det...

Kirstin

Kommentar
Fra : lenz

Dato : 01-12-03 01:01

Hej

Hvad med en Briard de er allergi venlige. Jeg har både allergi og astma og jeg har 3 Briarder.har aldrig har nogle problemer + har man en briard har man den bedste ven...

Kommentar
Fra : fauerby787

Dato : 05-01-04 19:25

Hej,

En Tibetansk terrier fælder ikke. den kræver dog en del pelspleje da dens hår bliver langt.
Hvis man klipper dem ser de rigtig søde og bamsede ud.
Mvh. Sara T. jensen