/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Har Afdelingsbestyrelsen ret til det?
Fra : kbdut
Vist : 467 gange
250 point
Dato : 18-11-03 21:19

Jeg bor til leje i nogle rækkehuse der er ejet af en boligforening.
Nu vil afdelingsbestyrelsen ændre på reglen om hold af husdyr. Endnu er det lovligt at holde husdyr og der er ikke beskrevet noget sted hvormange man må have. I forbindelse med at de nu vil ændre det til at man kun må have et husdyr i lejligheden, vil afdelingsbestyrelsen nu ind til beboerne og tage billeder af husdyrene og registrer dem (begrundelsen er dokumentation for at man ikke bare købe et nyt magen til). Nu er det sådan at de vil også tage billeder af marsvin hamsterer m.m jeg har et akvarie og mener at så skal de også tage billeder af alle fiskene *GG*.
Jeg mener ikke at de har ret til at komme ind i min lejelighed for at tage billeder af mine dyr uden min accept da det vel er at side stille med krænkelse af privatlivets fred.
Derfor mener jeg heller ikke at de har ret til at tage billeder af mine 2 katte der står bundet i min have det er jo ikke noget offentlig sted. Er der nogle bekendtgørelser eller love der giver dem ret til det. kan jeg nægte dem adgang til lejligheden med loven i hånd?
Ved godt det er mange spørgsmål men det er en princip sag så jeg håber at få et svar.
med venlig hilsen
Karsten

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 21:23

Man må fotografere fra offentlig vej til enhver tid. Og der er vel regler i vedtægterne der giver afdelingsbestyrelsen adgang til dit lejemål. Det er der typsik.
Ganske vist efter behørigt varsel, men så kan du heller ikke nægte dem adgangen.

Men hvad vil du have ud af at nægte? Gør du det, overholder du ikke boligrelementet og kan blive smidt ud.

Kommentar
Fra : dkdk

Dato : 18-11-03 21:29

det må de godt :0(

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-11-03 21:29

Jeg tror ikke de har ret til at fotografere i dit hjem.
Det ligner jo en ransagning, som kun en domstol kan
give tilladelse til.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 21:35

--> Teil

Det er desværre bare ikke kbduts hjem. Det er boligforeningens ejendom. Derfor må de både gå ind og fotografere. Den type beviser har jeg selv fremlagt i både boligretten og landsretten.

dog er jeg af den opfattelse, at boligforeningen skyder gråspurve med kanoner ved at fotografere kattene. Men jeg er overbevist om at det efter behørigt vedtaget forslag og varsel til ejeren er lovligt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-11-03 21:41

Men et fotografi beviser ikke noget om hvem ejeren af dyret er.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 21:44

--> Teil

nej det er rigtigt. Men så simpelt er det ikke. For hvis afdelingesbestyrelsen siger fotoet er taget i den og den lejlighed, så vil dette typisk blive taget til troende. Og hvem der ejer dyret er typisk også ligegyldigt, da det er et spørgsmål om, hvor mange dyr der må være pr. lejlighed.

Rimeligt eller ej, men sådan er det.

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 18-11-03 22:15

Der står jo ikke noget om hvormange dyr vi må have i øjeblikket. Deres begrundelse er at mange dyr i hjemmet er ødelæggende, så de vil kun tillade et husdyr, Mig bekendt går marsvin og hamsterer fisk og fugle ikke ind under husdyr så hvad skal de fotograferes for, og så påstår fjolset at der er et af stederne (ikke hos mig) er så mange skader at indskuddet ikke dækker og så påstår han at det jo er de andre lejere der skal dække det overskydende beløb (men det skriver de da ellers rask væk på regninger til den tidligere beboer så der er da kun den ene til at betale vi hæfter jo da ikke for de andres ødelæggelser ligesom jeg da kun hæfter for min egen lejelighed).

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 22:18

Det er lige meget hvad der står nu, men hvor mange dyr du fremover må have.
Og jo, marsvin hamster fisk og fugle er husdyr.
Og fjolset har desværre ret i hans antagelse om at de øvrige lejere skal betale i nogle af de tilfælde, hvor indskuddet ikke slår til. Det skal de, hvis fraflytter ikke kan betale. Det vil nemlig kunne pålægges øvrige lejere som en huslejestigning. Det er en af ulemperne ved at leje. Vinder fraflytter så i lotto, ja så kan boligforeningen få sine penge og lejen skal igen sænkes.

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 18-11-03 22:23

RasesII
nu er det sådan at det må betegnes som forstyrelse af privatlivets fred at fotografere i et privat hjem og ikke et offentlig sted som der tydeligvis står i loven der står envidre at man ikke må tage billeder ind over hækken. Afdelingsbestyrelsen er vel heller ikke at betegne som en offentlig MYNDIGHED da det er en beboer/afdelingsbestyrelse. jeg kan ikke lige se at de har den kompetence, mener de at der forgår noget ulovligt kan de jo bare lave en anmeldelse.

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 18-11-03 22:34

RasesII

Det du der siger er at afdelingsbestyrelsen har ret til adgang til lejligheden uden mit samtykke. Det vil sige at de bare kan rende ud og ind som det passer dem, hvor er lige min rets sikkerhed. Hvis der sker tyveri i hjemmet skal jeg altså først mistænke afdelingsbestyrelsen, de har jo ret til at færdes der. Hvorfor skal viceværten så tilkalde politiet sammen med en låsesmed hvis han skal ind i en aflåst lejlighed som han selvfølgelig ikke engang har nøgle til med mistanke om f.eks. en død person i lejligheden.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 22:46

Kbdut

Det her er mit sidste svar for du læser dem tydeligvis ikke.

Du har lejet din bolig. Den ejes af boligforeningen. boligforeningen har ret til at inspicere dit lejemål efter 6 ugers varsel. Af hensyn til 6 ugers varsel, kan det ikke lade sig gøre at undersøge om en person er død. Derfor tilkaldes låsesmed og politi.
Det er tilladt at fotografere ind fra offentlig vej over hækken. Det er ikke at forstyre privatlivet. Se bare tabloid pressen. Det de straffes for er at viderebringe usaglige oplysninger. Ikke at tage billederne, men at offentliggøre dem.
Og nej, afdelingsbstyrelsen er ikke en offentlig myndighed, men det her har IKKE EN SKID MED MYNDIGHEDSUDØVELSE AT GØRE. Der er alene tale om, at en lovlig boligforening med en lovlig bestyrelse, har nogle regler der falder ind under lejeloven, hvorfor reglerne er lovlige.
Og nej, de kan ikke bare politianmelde dig, da det er en privat lejeaftale du tilsidesætter, men de kan bede politiet og fogeden om at sætte dig ud, hvis du ikke makker ret.

Og hvorfor fanden må de ikke fotografere dine katte??????
Hvad skade kan det på nogen måde gøre dig, med mindre du elsker att være kontrær?

Deres beslutning er lovlig, billederne er lovlige, du kan smides ud hvis du nægter, og jeg vil, til trods for at jeg er beskikket forsvarer nægte at tage din sag, da den er dødsdømt og selvforskyldt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-03 22:50

Umiddelbart vil det nok være en krænkelse hvis vicevæten UDEN godkendelse lukker sig ind i lejlighed.

Det er det juridiske.

Omvendt ønsker bestyrelsen en form for dokumentation, at man ikke genanskaffer sig et husdyr når et af dem dør.

Men du kan komme i den klemme, at de således formoder at du overtræder vedtægterne, (det er jo heller ikke lovligt at dyrke kartofler på gulvet i stuen, og denne historie ER sand), så hvis de har en begrundet mistanke så er det absolut ikke utænkelig at de må, med loven i hånden, trænge ind i din lejlighed.

Så hvis du ikke har noget at skjule, bør du nok lade dem komme ind for at tage billederne. Det er trods alt bedre at de får deres billeder end at du bliver opsagt.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-11-03 10:00

Hejsa Karsten

Nu er en afdelingsbestyrelse jo demokratisk valgt af beboerne selv,og arbejder kun i interesse for lejerne,og er blevet valgt ind på jeres årlige generalforsamling (beboermøde).
Så den der med hvor mange husdyr man må holde,er garanteret blevet drøftet på jeres sidste beboermøde,og har være til afstemning blandt de beboere der var mødt op
Var du med til sidste beboermøde??????
På dette møde er man 100% blevet enige om at der nu kun må holdes en husdyr pr husstand,Når man snakker husdyr i en boligforening er det altid hunde og katte der snakkes om,og ikke en enkelt fugl eller akvariefisk.Ligeledes er man vel blevet enige om at dem der har flere husdyr nu,må få lov til at beholde dem indtil de dør,og for at sikre at man ikke anskaffer sig et nyt husdyr,er man ligeledes blevet enige om at man fotografer de husdyr som forefindes i afdelingen på nuværende tidspunkt,dette er lovlig da det med garanti er blevet valgt på afdelingsmødet.

Mvh
En tidligere afdelingsformand i en boligforening
Brian

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 19-11-03 10:25

Briani har helt ret i det han skriver Hamstere, marsvin og da slet ikke fisk betragtes IKKE som husdyr...
Men hvorfor stiller du dig på bagbenene vedrørende fotograferingen? og du må da have vidst at emnet har været til afstemning?

Carina

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-11-03 10:53

Hejsa igen.
Nu er det jo sådan og har altid været det,at det gerne er dem som ikke møde op til den årlige generalforsamling (beboermøde) der brokker sig mest,uvidende om at de er med til at sige ja til alt hvad der bliver stemt om til et møde,ved at blive hjemme.
Jeg har i min tid som afdelingsformand stået model til meget brok,netop fra beboere der aldrig er mødt op til diverse møde-og når jeg så siger til dem at det i brokker jer over,er lige blevet drøftet på beboermødet-og ved at blive hjemme har i enten sagt ja eller nej,til det der bliver stemt om,ja så kan de jo godt se det fornuftige i at møde op,næste gang der er afdelingsmøde,og dermed har de også holdt op med at brokke sig.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 19-11-03 11:00

Fuldstændig enig

Carina.

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 19-11-03 16:04

nu er det sådan at dette ikke er drøftet eller vedtaget på et beboermøde eller generalforsamling det er bestyrelsen helt egenrådigt der har bestemt det

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-11-03 16:16

Hejsa Karsten

Du må meget undskylde,men den tror jeg ikke på

En sådan beslutning om husdyr i en afdeling,kan en afdelingsbestyrelse ikke bare selv gå ind og ændre på,uden at spørge beboerne til råds først,den skal til afstemning i afdelingen.

Mvh Brian

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 250 point
Dato : 18-12-03 19:02

Den afdelingsbestyrelse er vel valgt af beboerne på en generalforsamling. Ændringer af den art skal tages op på en generalforsamling og går herefter til afstemning blandt beboerne. Så længe det ikke er gjort har de ingen ret til at fotografere hund, kat, børn, hamstre m.m. i den enkelte bolig.

bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : kbdut

Dato : 19-12-03 17:32

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-12-03 17:42

Selv tak og held og lykke

bentjuul