/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pædaagogers ret til overgreb?
Fra : kbdut
Vist : 446 gange
200 point
Dato : 18-11-03 21:04

Jeg vil gerne vide om der findes en lov der giver pædagoger ret til overgreb / fastholdelse af børn (0 - 18 år) i forbindelse med en skolefritids ordning for børn i specialklasse (for eksempel for børn med damp og lign.). Findes der en indberetningspligt ifm. disse overgreb eller er de underlagt den almindelige lovgivning?

Accepteret svar
Fra : fridaflip

Modtaget 210 point
Dato : 18-11-03 21:10

Prøv at søg på Google.com der står en masse om magtanvendelse.
Her er bare en enkelt link
http://www.aaa.dk/dagsor/bku/250303/17.htm

Frida

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 21:13

Der er lige faldet en byretsdom, der sagde, at en pædagog i en sfo ikke havde handlet i strid med lovgivningen da han tapede munden til på et støjende barn.
I øvrigt findes der regler der siger, at i visse tilfælde må der anvendes magt mod børn på særlige institutioner.
Der må aldrig ske overgreb på et barn, men fastholdelse er nødvendigvis ikke overgreb.
Hvis der sker overgreb på et barn, skal disse af alle offentlige ansatte indberettes efter servicelovens bestemmelser. Der er mange der tror det alene gælder i barnets familie og omgangskreds, men det gælder for alle typer overgreb.
Øvrige personer har altid pligt til at indberette ulovligheder, men denne pligt er skærpet for offentligt ansatte.
Hvad er der da sker? Bare for at kunne svare mere konkret.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 18-11-03 21:20

Uden at vide det - kan jeg dog dårligt forestille mig, at der gælder andre regler end den almindelig lovgivning.

Hvad der derimod kan være interessant - er ballancen mellem magtanvendelse og omsorgssvigt.

Frida

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 18-11-03 21:33

Jeg vil bare gerne vide om der findes en lov på området da jeg ved at der findes en lov på området men den er kun gældene for psykiatri området og altså ikke for specialklasser for damp børn for de går vel ikke ind under psykiatrien.
Dem jeg taler om er børn der går i disse specialklasser på en almindelig skole.
Personligt mener jeg at hvis de har en særlig ret til at fastholde et barn og så det også får blå mærker med henvisning til at det kan være nødvendigt for at dysse barnet ned, hvorfor har forældrene så ikke den udvidede ret det er jo det samme barn det drejer sig om, men så bliver man jo hurtigt kontaktet af de sociale myndigheder hvis de høre om det.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 21:34

>kbdut.

Pudsig formulering >> Ret til OVERGREB<< Når noget er et overgreb er det ikke tilladt. Derimod er et indgreb tilladt, når visse kriterier er opfyldt.

For mig at se er dit spørgsmål af retorisk karakter, og når jeg sammenholder det med det spørgsmål, som du stiller i en anden tråd om fotografering af husdyr, hvor du angiver at du samtidig insisterer på fotografering af dine fisk. Tjaee - så opfatter jeg dig som værende intrigant og provokerende, og dermed ikke værd at svare.

Ram

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 21:37

--> ram

WAUW. Men helt uenig kan jeg vel ikke være. I begge tråde siger jeg også, at kbdut ikke kan fastholde sin intentioner.

-->kbdut

Er der noget der går dig på? Hvorfor al denne konflikt?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 21:59

>kbdut.

Jeg ved ikke rigtig hvad du har gang i, men selvfølgelig har forældre ret til at udøve samme magtanvendelse som alle andre. Dette er faktisk almengyldigt, at enhver har ret til at gribe ind, når forholdene kræver det, men at denne indgriben ikke går ud over hvad der må regnes for nødvendigt for at forhindre det der måtte gøre denne indgriben nødvendig.

At der i børnesager, måske efter anmeldelse vil blive rette henvendelse til "indgriberen" er da kun udmærket, (For offentlig ansatte kræves indberetning om hændelsen) og hvis vedkommende kan redegøre tilfredsstillende for denne magtanvendelse, vil der da aldrig ske mere i en sådan sag.

Som Frida påpeger, kan der faktisk være tale om anmeldelse for omsorgssvigt, ved IKKE at gribe ind, i det omfang det er nødvendigt.

Ram

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 22:01

Der er visse typer børne og ungdomsinstitutioner, der har mere vidtgående beføjelser end forældre nogensinde skal have. Men ellers har Ram ret.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 22:06

>RasesII

Jeg tvivler - Kan du eksemplificere dette?? J

Jeg forudsætter selvfølgelig, at det ikke er inden for psykiatrien - Jeg tænker her på f.eks. bæltefiksering, som er lovligt der.

Ram

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 22:11

Visse typer ungdomsinstitutioner må frihedsberøve og anvende nødvendig magt for at tackle besværlige unge.
I nogle enkelte af de institutioner der arbejder med kriminelle og utilpassede børn, hvor det er tilladt pædagogerne at blive fysiske over for børn der er truende i deres adfærd. Også på en måde, som vi som forældre ikke må.
Det viser sagen om sfo-pædagogen der tapede barnets mund til også.

Det må du ikke som forældre. Det ville nok ikke som enkeltstående tilfælde få den store betydning, men socialforvaltningen ville nok lige kigge forbi.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 22:29

>>RasesII

Jeg er ikke enig med dig - forældre må præcis det samme som pædagoger på inst. må, men selvfølgelig under samme ansvar som disse.

At dette ikke skal indberettes, gør at disse indgreb ikke bliver kendt, men i de tilfælde hvor der foreligger en anmeldelse, vil den lokale soc. forv. selvfølgelig blive indblandet. Finder de ud af, at familien har handlet forsvarligt og ansvarligt, så vil der ikke blive mere ud af dette, men klart - finder de forældrene døddrukne, moren med et blåt øje og gulvet sejler i kanyler osv osv, kigger man selvfølgelig på sagen med HELT andre øjne. I den situation er det ikke plausibelt, at et voldsomt indgreb har været nødvendigt og ansvarligt, og vil derfor blive undersøgt meget nøje.

Jeg spørger mig selv om, hvad du lægger i det at "frihedsberøve" - Du kan da ikke mene, at en forælder ikke kan forbyde sin 12 årige datter at rende ud af huset. uden tilladelse.
Der er vel i dette tilfælde tale om en frihedsberøvelse i ordets bogstavelige forstand, men efter min overbevisning klart lovlig.

Selvfølgelig kan jeg se, at der er et problem, hvis denne "frihedsberøvelse" har stået på i flere måneder, men det er vel heller ikke dette vi taler om - eller.......??

Ram

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 18-11-03 22:47

RasesII

Kan du henvise til lovgívingen vedrørende dette eller er det bare et påskud på at prøve at gøre dig klog.

I mine 2 tråde ønsker jeg at i kan henvise til love og paragrafer ellers kan jeg ikke bruge det til noget.
Jeg er bare træt af hele tiden at skulle slås for mine retigheder og forfølgelse, af offentlige myndigheder nu gider jeg squ ikke finde mig i flere ubegrundede beskyldinger
hvor de gang på gang har måttet give MIG RET i mine sager. så det er over en længere periode det har stået på med mangt og meget. Jeg blander mig squ ikke i andres sager og når jeg får medhold får man ikke engang en undskylding eller noget.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 22:55

Godt, da dette er vedrørende pædagoger så er indberetningspligten i § 35 i lov om social service. Det er her den skærpede indberetningspligt findes. Denne regle trådte i kraft i 1998, og er siden blevet flittigt tilsidesat. Der findes ikke det antal indberetninger der burde.

Den type institutioner der må anvende særlig magt er institutioner omfattet af Lov om social service § 42.
Der skal særlige tilfælde til, men de findes. Og ja ram, jeg mener også det er i orden at "frihedsberøve" sin datter hvis hun ikke lige opfører sig som hun skal.
Men der er sager vedrørende disse institutioner, hvor børn er blevet bundet til sengen (prøv det med den 12 årige datter, så skal du bare se )og hvor landsretten har fundet, at dette var lovligt, til trods form, at dette alene var udført af pædagoger.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 23:02

Ram, du henviser jo selv til magtanvendelsesreglerne i den første tråd om pædagoger. Det er også disse der siger, at der må ske isolation som en anden har nævnt i denne tråd.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 23:02

>RasesII

Det kan jeg da godt se - Men så siger jeg lige til mig selv, at hvis en forælder finder det nødvendigt at tøjre ungen til en seng, så har familien under alle omstændigheder brug for professionel hjælp.

Tak for snakken.

Ram

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 23:05

Narhj de har da ikke brug for hjælp!!!! Et robåndsknob kan de fleste vel klare
(Jo, Jeg er meget enig i din sidste kommentar)

Tak for en interessant debat!

Lars

Godkendelse af svar
Fra : kbdut

Dato : 18-11-03 23:14

Tak for svaret fridaflip.