/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Pædagogers overgreb.
Fra : kbdut
Vist : 5052 gange
200 point
Dato : 18-11-03 20:38

Jeg vil gerne vide om der findes en lov der giver pædagoger ret til overgreb / fastholdelse af børn (0 - 18 år) i forbindelse med en skolefritids ordning for børn i specialklasse (for eksempel for børn med damp og lign.). Findes der en indberetningspligt ifm. disse overgreb eller er de underlagt den almindelige lovgivning?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 20:44

>kbdut.

Ja det gør der. Der findes et cirkulære der i daglig tale kaldes

"Magtanvendelsescirkulæret".

Der er ALTID indberetningspligt, hvis en pædagog, der er underlagt omtalte cirkulære har anvendt magt.

Alle er undelagt den alm. lovgivning.

Har du en konkret oplevelse / hændelse??

Ram

Accepteret svar
Fra : H_Rude

Modtaget 200 point
Dato : 18-11-03 22:45

Hej kbdut -
Jeg vil mene det er forkert at sige at pædagoger har ret til fastholdelse af børn. Lovgivning er generelt indrettet så den skal beskytte de svage mod de stærkere. I denne sammenhæng er holdningen at barnet er den svage part.

Der findes i f.t. børn kun lov om magtanvendelse på døgninstitutioner. På andre institutioner (herunder skolefritidsordninger) er man dækket af den almindelige lovgivning. I de tilfælde, er det forældrene der står som ansvarlige og myndighedsindehavere over for børnene og hvis man ikke magter at have dem må de overgives til forældrene. Man må kun gribe fysisk ind hvis barnet er til skade for sig selv eller over for andre børn, eller større dyr. De må i princippet godt smadre alt inventar, og du må i flg. lovgivningen ikke stoppe barnet fysisk, men du kan ringe til forældrene, og deres forsikring må efterfølgende betale.

Hvis du griber unødigt fysisk ind over for et barn kan du straffes efter den almindelige lovgivning. Det er derfor altid godt at have vidner og straks indberette præcist hvad der er sket og hvorfor det var nødvendigt i f.t barnets eller andres sikkerhed. SÅ man ikke efterfølgende bliver hængt op for noget som man har svært ved at redegøre præcist for. Brug din leder eller spørg din pædagogiske fagforening - de er eksperter og gode støtter, hvis du nogensinde skulle komme i en sådan situation.

Lovgivningen om magtanvendelse er blot en indskærpelse af hvad voksne må gøre i f.t. børn der er anbragt på døgninstitutioner. Men stadig som beskyttelse af barnet. Med riciko for at pædagogen kan straffes efterfølgende. Jeg kan desværre ikke finde det præciserende cirkulære. Her gælder det samme HUSK EN OMHYGGELIG INDBERETNING, så du har dit på det tørre.

Her er loven om magtanvendelse: (http://147.29.40.90/_LINK_A786790876/748&ACCN/A20030076429), jeg har kopieret det vigtigste:

§ 108. Sikrede afdelinger, isolation, fiksering m.v. i institutioner beregnet for døgnophold for børn og unge må alene anvendes, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet. Socialministeren fastsætter regler om betingelserne herfor. Aflåsning om natten af værelser i sikrede afdelinger betragtes ikke som isolation.

Stk. 2. Under ophold i institutioner beregnet til døgnophold for børn og unge kan børn og unge-udvalget, såfremt det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhed eller udvikling, uden retskendelse træffe afgørelse om kontrol med barnets eller den unges brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation med nærmere angivne personer uden for institutionen. Kontrol af breve og andre henvendelser til og fra offentlige myndigheder og til og fra en eventuel advokat, jf. § 60, stk. 3, må ikke finde sted. En afgørelse efter 1. pkt. kan træffes foreløbigt efter reglerne i § 45, når betingelserne herfor er opfyldt. Socialministeren fastsætter regler om kontrol med brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation.

Stk. 3. Under andre døgnophold uden for hjemmet end nævnt i stk. 1, som er formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun ske, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet. Socialministeren fastsætter regler herom.

Godkendelse af svar
Fra : kbdut

Dato : 18-11-03 23:12

Tak for svaret H_Rude.

det kunn da bruges til noget.

Hilsen
Karsten