/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ny oliekedel
Fra : sanoj1p
Vist : 565 gange
80 point
Dato : 18-11-03 17:05

Jeg står for at skal udskifte min kedel med varmvandsbeholder i mit hus fra 1973 på 153 m2.... Er der nogen der kan give et tip om hvilken kedel jeg skal gå efter??????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-11-03 19:04

Ja en gaskedel hvis du kan få gas
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sanoj1p

Dato : 18-11-03 19:10

Jeg kan ikke få gas........

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-11-03 19:31

OK hvad med at spørge nogle vvs mestre om de skulle have en kedel der er få år gamle, de skifter nogle gange i gasområder.
Og spørg også dem om hvilke der er gode.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sanoj1p

Dato : 18-11-03 19:41

Jeg kunne også godt tænke mig at vide om jeg skal gå efter en kedel i støbejern eller pladejern??? Er der evt. nogle bestemte mærker der er af bedre kvalitet end andre?

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 18-11-03 22:18

Hvis du skal fyre fastbrændsel og eller olie, så er der ingen tvivl. En gammel støbejernskedel er det bedste.
Den kan tåle kraftigere (lave) temperatursvingninger på retur vandet og har mere gods.

Kommentar
Fra : sanoj1p

Dato : 18-11-03 22:26

Forskelige typer af nye kedler der findes kan også fåes både både i støbejern og pladejern.. Er det da også bedst at få en med støbejern.. Jeg skal udelukkende fyre med olie..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 80 point
Dato : 18-11-03 23:03

En helt ny pladejernskedel er udemærket, da den ofte er bedre isoleret (mange støbejerns er ikke isoleret), og hvis man sørger for dysestørrelsen er stor nok, så temperaturen er over 160 grader, og har en keramisk indsats, så vil der ikke opstå løbesod og tæringer, og en kedel kan fint holde 30 år. Jeg kan forstå du vil have en varmtvandsbeholder sammenbygget med, men hvad med brænderen, den er næsten den vigtigste, vil du beholde den gamle?
Mange køber et Dansk fabrikat: Tarm, og den kan vel være lige så god som så mange andre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sanoj1p

Dato : 18-11-03 23:12

Den brænder jeg har er ikke mere end et par år gammel og er en SHELL TERMO 2000... Er den ikke ok til en ny kedel med varmvandsbeholder???

Godkendelse af svar
Fra : sanoj1p

Dato : 19-11-03 22:40

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-11-03 23:46

Jo den er fin nok, men hvis det nu havde været en 13 år gammel hund, så...
Jeg mener nu stadig du skulle prøve at snakke med nogle vvs eller servicemontører, som går og rep. oliekedler hver dag, de ved bedre hvad der bør indvisteres i, få event et bud på det hele, af flere.
VH Palle Hansen