/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Udskiftning af urværk
Fra : oleeliassen
Vist : 2615 gange
100 point
Dato : 18-11-03 13:27

Jeg har et stort ca. 4 år gammelt analog væg-ur som jeg er glad for selvom jeg købte det i IKEA. Nu er urværket desværre holdt op med at virke og jeg vil nu udskifte dette, da det ikke hjalp at sætte et nyt batteri i. Det ligner et billigt urværk som sidder i de fleste væg-ure, køkkenure osv. ca. 5x5 cm og ca.1,5 cm. tykt og er i et plastikchassis. Mærket er SKP og er made in Japan og plastikchassiset er i mørkt klar plastik. Det er bare ikke sådan at pille viserne af, hvilket er nødvendigt forat få urværket der sidder med en omløber under disse. Der sidder et lille sort hovede i toppen på akselen som viserene sidder på, men der er tilsyneladene ikke gevind på det, og jeg har også, prøvet både at hive i det og trykke på det. Da viserne selvsagt skal bruges igen har jeg brug for et godt råd, ligesom jeg vil tro at jeg skal bruge den endnu ukendte fremgangsmåde til at afmontere urværket fra et nyt ur, medmindre selvfølgelig at et sådant urværk kan købes løst.

-Ole

Kommentar
Fra : DrDahl

Dato : 18-11-03 13:40

...kan du skrive spørgsmålet i ÉN sætning? - alt det der fatter man jo ikke :S

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 13:41

>oleeliassen

Er det et ur du har siddende på din motorcykel??

Kig lige på emneoversigten inden du opretter et spørgsmål. Det er for din egen skyld bedre at sp. stilles under et relevant emne, i det du så formentlig får flere kvalificerede svar.

Samtidig er det irriterende for dem der abonnerer på motorcykler at få mail om sp. vedr ure, som ikke interesserer dem en dyt.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 13:49

> oleeliassen

Som Dr. Dahl skriver, er det fint hvis du i starten af dit indlæg konkretiserer dit spørgsmål, og derefter deler den lange smøre op i flere afsnit. Man blir' jo helt forpustet og svimmel når man læser det

Ram

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-03 18:53

Jeg er med på hvad du mener, du kan sagtens få nyt urværk i hos en urmager. Men du kan da også tage et fra et køkkenur.
Iøvrig tror jeg ikke det er et analogur, men digitalt det kaldes når det kører på en lille krystal med mange tusinde svingninger, hvilket gør moderne ure meget nøjagtige.( de bliver også kaldt krystalure)
Du skal bare hive den yderste viser af først, træk den lige ud, væk fra uret, tag ved tæt til akselen, den kan godt sidde stramt.
Ligeledes med den næst viser.
Altså hvis du ikke har fingrekræfter nok, må du bruge 2 skruetrækkere (for at ikke trække skævt), lig noget ned på begge sider af forskiven, for at bruge vægtstangsprincippet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : oleeliassen

Dato : 18-11-03 19:02

Tak for svaret pallebhansen.

Du havde ret, man skulle bare tage ordentlig fat i viserne...