/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Chiptuning
Fra : minila
Vist : 493 gange
100 point
Dato : 18-11-03 13:09

Jeg har fået fat i en chip, som skulle passe i min bil (Omega A, årg 89, 2.0 l). Kan man bare skille boksen af - sætte den i - og så er den slået, eller hva'?
Er chippen loddet i?

Hilsen minila

Kommentar
Fra : DrDahl

Dato : 18-11-03 13:43

...er det lovligt?

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 18-11-03 14:29

Efter hvad jeg ved skal man efter montering have justeret chippen fpor at få den bedste ydelse, HK , monent og økonomi, ellers er der nok ikke den store efekt, om mon den i forvejen passer til din motor størrelse ??
Hvad angår om det er lovligt så har bilinspektion svært ved at kontrolere det med mindre det viser sig som en stor effekt forøgelse som vist nok ikke må overstige 20%.

Kommentar
Fra : kaasing

Dato : 18-11-03 17:04

lad vær din moter springer i luften rent ud sagt

Kommentar
Fra : JohnSmith

Dato : 18-11-03 23:30

Du må tune din bil det du vil med den org. motor. Dog må du ikke røre blokken.
Hvis du ligger en anden motor i (større) må den kun stige 20 % i den org. ydelse.
Muligheden er så at ligge en enorm motor i og betale afgiften og ordne en hulens masse papirarbejde og en tur i synshallen (forstærkede bremser, anden undervogn etc...) DET KAN IKKE BETALE SIG !!! Da det danske afgiftsystem ved TOLD og SKAT er sindsygt!!! de såkaldte VÆRDI sættelser de arbejder udfra er det dobbelte af virkligheden. Men de er selvfølgelig også dem der i forvejen tager halvdelen af dine penge.
Og så til chippen.... Få et værksted til at sætte chippen i, for hvis de knækker et ben eller brænder chippen af er det deres problem.
chippen kan sidde i en sokkel hvor den gamle skal vippes ud og den nye i. Det kan ikke koste alverden på time basis. Få samtidigt motoren målt ud så du ikke bare spilder tid og penge uden effekt.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 19-11-03 23:11

#johnsmith reglerne er ikke så enkle mere det var de engang nu er der emisions grænser osv. at tage hensyn til med hensyn til at skifte motoren ud må man foreks. ikke tage en motor fra en større bil i samme model serie og lægge i du må tune den motor der ligger i din bil ud over de 20% hvis der lægger nogle godkendelser fra foreks. tuv om at emisionsgrænserne er overholdt,men ellers er jeg enig i at man skal lade en trimmer tage sig at det med at skifte chippen.

Kommentar
Fra : Michael.K

Dato : 20-11-03 00:09

Har flere gange chipset både Omega'er og Vectra'er med Motrinic 4.1 og 1.5. Hvis du ikke er god med en loddekolbe skal du lade være. Der skal monteres en sokkel til chippen, og du får stort set ikke mere end højt benzinforbrug ud af det, med mindre du også har lavet andre trimninger på motoren. Hvis det er en seriøs chip "springer din motor ikke i luften". Men... Opel kan altså også godt finde ud af at programmere en motorstyring, så....

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 22-11-03 13:37

Med hensyn til grænser for tuning af motorer er reglerne ikke særligt præcise. Du må tune din bil alt det du har lyst til, bare den overholder forureningskrav og der ikke er tale om en ombygning.

Kommentar
Fra : minila

Dato : 22-11-03 21:17

Michael K. - du skriver at: "Opel kan altså også godt finde ud af at programmere en motorstyring, så....". Mener du, at man godt kan få flere hk ud af den der allerede sidder i bilen?

Til jer andre: Tak for jeres interesse og svarene!

minila

Accepteret svar
Fra : Michael.K

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-03 09:54

Hej minila

Jeg mener at når en fabrikant får lavet en motorstyring, i dit tilfælde i samarbejde med Bosch, så bliver det et kompromis mellem emissionskrav (forurening), brændstofforbrug, effekt og kørbarhed (motorgang). Hvis man chipser en bil med trykladning, kan man, forudsat at trykstyringen ligger i motorstyringen, få en masse effekt ud af et nyt program i chip'en, i det man kan herved hæve ladetrykket. Hvis der ikke er trykladning på bilen er det eneste der kan ændres, indsprøjtningsmængden og tændingsavanceringen. Ved at hæve indsprøjtningsmængden ændrer man på blandingsforholdet mellem luft/benzin og laver blandingen federe, med stort forbrug til følge. Hvis man kigger på tændingskurven, er den ofte optimeret fra fabrikken (det er gratis effekt for fabrikanten), men hvis din bil er med katalysator har fabrikanten ofte taget lidt af avanceringen, da emissionen da kan begrænses ved høje omdr. Det ligger også i chip'en.

Jeg vil skyde på at du alt i alt kan få maks. 8 hk (nok ikke mærkbart) for et forbrug der ikke er det værd.

Mvh. Michael K.

Godkendelse af svar
Fra : minila

Dato : 24-11-03 22:29

Tak for svaret Michael.K. Jeg har valgt at lade bilen være som den er, altså ingen tuning i denne omgang.