/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
håndklædevarmer som radiator?
Fra : kmthorup
Vist : 3856 gange
60 point
Dato : 18-11-03 11:28

Hejsa! jeg vil gerne have sat en radiator op i et "højt" kælderrum, 7,5 m2 med 2 ydervægge, den ene med en yderdør, den anden med en lille termo-rude. Jeg har ikke brug for dagligstue-temperatur, men lige nu virker rummet som en kulde-bro...Men kan jeg eventuelt bruge en håndklædevarmer som radiator (til fjernvarme)? Den har jo ikke ret stor overflade sammenlignet med en radiator, så vil den være effektiv nok og vil returvandet blive kølet nok?... Eller kan man evt montere 2 håndklædevarmere i serie, det vil jo give den dobbelte overflade plus den dobbelte plads til at tørre våde frakker, og det ville egentlig passe mig fint...De er på tilbud i Silvan/bauhaus osv
venlig hilsen kasper

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-11-03 12:52

Håndklædevarmere er meget dyre i drift, hvis du ikke har oliefyr, hvor du udnytter returvarmen.
Hvad har du, oliefyr/fjernvarme??
Hvis du har fjernvarme, hvad er det for en måler du har???

MVH

Kommentar
Fra : kmthorup

Dato : 18-11-03 12:56

jeg har fjernvarme og min måler er sådan een med en lille stjerne der fiser rundt og nogle visere der drejer for at fortælle hvormange liter fjernvarmevand jeg bruger

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 18-11-03 13:54

Hej Kasper
Hvis du som du skriver (kun) bliver afregnet efter hvor mange liter (m3) du bruger kan du rolig fylde hele huset med radiatorer uden det koster dig en øre ekstra.

De normale er, at man udover m3-måler, også har differensmåler der måler forskellen mellem indgang og udgang på fjernvarmen, således betalingen også beregnes i forhold til den nedkøling der sker i dit system. Det har du formentlig også.

De fleste fjernvarmeleverandører forudsætter en vis nedkøling af anlægget (fx. 30 C) for at undgå for stort transmissionstab i hovedledninger.

Det vi selvfølgelig betyde forøget varmeforbrug at installere yderligere radiatore - men til gengæld et sundere indeklima og tørt tøj. Husk at ventilere rummet hvor du vil tørre tøj.

Hej
Mayday

Kommentar
Fra : kmthorup

Dato : 18-11-03 14:20

hej Mayday
jeg har altså kun m3-måleren som jeg aflæser på tro og love via fjernvarmens hjemmeside.
der er termometre på ind- og ud-fjernvarmeledningen, men jeg tror kun den er for at jeg selv kan se om jeg udnytter varmen godtnok. Og sådan en håndklædevarmer - som af gode grunde ikke kan udnytte varmen særlig godt, pga sin lille overflade - vil vel også hos mig blive dyr i drift... medmindre man kan sætte 2 i serie og få den dobbelte overflade?

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 18-11-03 15:17

Hej Kasper

Der sidder formentlig en ventil (differensventil) på din returledning med følere til indgang og retur, ved hjælp af den kan man justere hvor meget vandet skal afkøles inden det forlader dit hus, derfor de to termometre.

På ny installationer foregår alt dette elektronisk.

Hvis du som anført udelukkende betaler for dit forbrug af m3 vand er det selvfølgelig en fordel at pine så mange kalorier ud af vandet som mulig, og dermed så store radiatore som muligt.

For god ordens skyld - jeg er ikke særskilt sagkyndig udi fjernvarme - men en knald-hamrende-dygtig lægdmand.

Hej
Mayday

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-11-03 16:54

Hvis du nu satte dine håndklædevarmere foran en almindelig radiator, så fik du en bedre afkøling af vandet, flere GigaJoule for dine fjernvarmepenge. Til gengæld får du kun tørring, når den pågældende radiatorventil er åben.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-11-03 16:58

Alt det med selv at lave installationer: det kræver, at du kører med lokal cirkulation og en varmeveksler mellem din lavtryksinstallation og fjernvarmenettets høje tryk. Ellers kan der komme nærved en katastrofe ud af at pille. min mor var engang så uheldig at skubbe til en udlufteventil på en højtryksinstallation. Resultat: Rindende vand på gulv, loft og vægge og en kæmpevandskade, inden der blev lukket af til gadenettet.

Kommentar
Fra : kmthorup

Dato : 18-11-03 18:33

Bare rolig... jeg skal ikke lege med fjernvarmen! Jeg ville bare gerne høre nogle bud på om det er en god eller skidt ide. Jeg har spurgt hos 4 VVS-firmaer, de 2 sagde OK og de 2 andre sagde nej!?! Og så ender jeg som altid med at spørge på nettet.

Accepteret svar
Fra : acdana

Modtaget 60 point
Dato : 23-11-03 23:06

Og så en komentar fra en VVS installatør:
Da du åbenbart har direkte fjernvarme med kun mængdemåling = m3, kan do væge en helt anden løsning, nemlig at lade alt dit returvand gå igennem en eller flere radiatorer/håndklædetørrer i kælderen. De bliver ikke så varme, og kan ikke lukkes af, udtagen hvis du laver en "omløbsventil" uden om dem. Jeg regenr med at det er en almindelig villa du bor i? De nye "efterkøleren" yder jo en vis modstand, så det dur ikke til et stort anlæg.
Og varmen i kælderrummet er gratis!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-07-04 07:29

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : kmthorup

Dato : 27-07-04 12:18

Tak for svaret acdana.