/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan Formater man Harddisk med Window~
Fra : Agent2002
Vist : 1888 gange
200 point
Dato : 17-11-03 23:42

Hejsa

Jeg har opgraderet min computer fra Windows 98 til Windows XP Pro.
I Windows 98 kunne man formater sin harddisk via Dos (C:\format.....m.m)

Hvordan formater man Windows XP Pro. Helst Dumme Guide, Step BY Step.......???

Tillægspørgsmål
Min Harddisk er på 80GB og jeg kunne godt tænke mig at opdele harddisken i 3 dele, med 40GB 20GB og 20GB. Hvordan gør man det??? Er der en Info Guide til dette??

Jeg elsker links med billeder som guider en igennem dette?

Mvh Agent2002

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 18-11-03 00:09

tryk start -> kør, og skriv diskmgmt.msc.

Så kan du lave det hele.

/Bofh

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-03 00:18

Hvis du blot skal formatere en hardisk går du ind på , "denne computer" markerer "drevet" der skal formateres, og blandt emnerne under "egenskaber" står der "formater".

ellebye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-11-03 00:22

Hvis du formaterer din harddisk, så sletter du hele XP,
Hvis du har slettet hele din hardisk, så kan du ikke skrive kør mm.
Hvis du ikke sletter XP, men vil opdele din hardisk hvor XP ligger på, så skal du have specielprogrammer som partitionmagic.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-11-03 06:57

Hej Agen2002
En lille en hviskede mig engang i øret, at det med at opdele de nye og STORE H.D. ikke er en god idé. Han påstod, at på et eller andet tidspunkt ville der gå grundigt "ged" i det. Hvor stor sanhed der så er i det, ja det har jeg aldrig ladet komme an på en prøve... men her er samme advarsel altså!
Personligt har jeg oprettet biblioteker i stedet for at dele min H.D. op i små afdelinger.
Biblioteksstruktur er i øvrig noget, jeg har erfaret at mange Windows brugere er nogle "drønneter" til at holde styr på. Det går lidt lettere for os gamle DOS opdragede ½-hjerner
Hygge...
Søren

Accepteret svar
Fra : niss45

Modtaget 200 point
Dato : 18-11-03 07:49

Mon ikke du kan dinde en masse hjælp her
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Her kan du se hvordan du laver partioner.
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/fdisk5.htm
God fornøjelse

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-11-03 09:39

hvis du på et tidspunkt vil bruge "ghost" skal du ikke lave C drev på 40GB, jeg vil foreslå ikke over 20GB
ferik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-03 13:06

Hør på en gammel DOS ½-hjerne Smid en BOOT diskette i A: kør FDISK og format c:

ALLE -> måske Agent2002 kører XP fra d: ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-11-03 16:19

XP kan gøre det når man indstallerer.
Partition Magic kan gøre det efter indstallationen.
Filsystemer - NTFS kan se og røre ved Fat 32 - men ikke omvendt.
Hilsen fra en alm. ½ hjerne, der elsker flere partitioner, og som har lidt svært ved at holde styr på det hele.
Emesen.

Kommentar
Fra : Allbrain

Dato : 19-11-03 01:51

Glem alt om at en partion ik skal være større end 20GB. Det var med Fat. Med Fat32 og NTFS er det ret lige meget hvor store de er. En af de bedste grunde til at ha flere partioner, er at man kan have sit OS på en partion, og så resten på en eller flere. Kommer der knuder på OS, eller et nyere kommer ud, så formaterer du kun drevet, og re-installerer det nye OS.

FDisk er ved at blive gammel også nå man taler Windows OS. Lav partionerne ved OS Install, eller brug eventuelt Partition Magic efter install. PM er utroligt nemt og sikkert at håndtere.

Kommentar
Fra : moest

Dato : 19-11-03 10:35

Det skal også lige bemærkes at du med PM kan resize og lave helt nye partitioner uden at skulle reinstallere dit OS
alt ialt er PM alle pengene værd

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 19-11-03 17:09

Hej igen

Der er mange der har svaret på mit spørgsmål, men jeg har ikke rigtig fået svar på mit enlige spørgsmål. Hvordan sletter man sin harddisk/formater.

Nu har jeg så snakket med en af vennerne og han fortalte at jeg skulle gå ind i partionerne. Slette partionen, for derefter at lave en ny. Derefter formater harddisken den nye partionen. Efter formateringen installeres Windows XP på en tom harddisk.

Nogen af jer har snakket om Fat32, NTFS og OS....Hvad er det lige det betyder?
Og hvad er forskelligen på Hurtig NTFS og NTFS.

MVH Agent2002

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-11-03 17:28

citat fra dit første ? "Jeg elsker links med billeder som guider en igennem dette?"
det er netop hvad NISS45 tilbyder dig i hans indlæg
"Her kan du se hvordan du laver partioner.
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/fdisk5.htm
God fornøjelse"
hvis du følger de anvisninger, går det hele næsten af sig selv
ferik

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-11-03 17:28

Sæt XP i drevet og vælg ny.
Slet C: drev
opret partition (læg mærke til at den vil oprette hele HD)
vælg/skriv en størrelse 20000 = 20GB
indstaller XP
Inde i XP kan du oprette flere partitioner i diskhåndtering på det tomme område.
Emesen.

Kommentar
Fra : duuki

Dato : 19-11-03 23:03

I stedet for at dele din hardisk op i forskellige partioner og rissikere, som nogen advarer om, at der går ged i det hele kunne du jo købe f.eks en 40 GB harddisk og montere den som dit C- drev, hvor du har dit styreprogram og andre vigtige programmer, så kan du partionere, formatere og lege så meget du vil med din 80 GB harddisk, uden at lave de helt stor ulykker.

Hilsen Duuki

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 23:38

>agent2002

Læs mit svar som ligger som nr. 3.
FAT32 komprimeret drev
NTFS meget komprimeret drev

Hurtig formatering, sletter alt undtagen grundstyresystemfiler.

Efter nyindlagt windows, download partition magic (delvis gratis, men nok til det du skal bruge det til) og opdel din harddisk i de partioner du ønsker.

ellebye

Kommentar
Fra : penny

Dato : 20-11-03 14:22

en enkel og fejl free måde:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;[LN];310994, husk det er forskel på XP HOME, XP PRO, og XP PROSP1

Kommentar
Fra : ncx840

Dato : 20-11-03 21:33

Hej har du en win 98 key

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-11-03 22:13

til "ncx840"
et lidt underlig ?
jeg vil da gerne oplyse at jeg har 2 (både min egen og min datters)
de ligger i en kasse inde i bunden af et skab, der ligger de godt, og vil vedblive at være der
er det af ren nysgerrighed du vil vide det eller hvad ?
ferik

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-11-03 22:16

>agent2002

Citat
Hvis du blot skal formatere en hardisk går du ind på , "denne computer" markerer "drevet" der skal formateres, og blandt emnerne under "egenskaber" står der "formater".

ellebye

ikke alle

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Agent2002

Dato : 21-11-03 01:52

Tak for svaret niss45.

Kommentar
Fra : annaq

Dato : 23-11-03 01:06

Vedr. Formatering
Jeg skal formatere en harddisk der kører med win98, jeg kan ikke huske hvordan jeg gør ? jeg har ingen opstartdiskette og ingen mus der virker, så jeg håber på en nem løsning når nu jeg ikke kan bruge mus, computeren kan ikke finde den.

Kommentar
Fra : annaq

Dato : 23-11-03 01:07

Vedr. Formatering
Jeg skal formatere en harddisk der kører med win98, jeg kan ikke huske hvordan jeg gør ? jeg har ingen opstartdiskette og ingen mus der virker, så jeg håber på en nem løsning når nu jeg ikke kan bruge mus, computeren kan ikke finde den.