/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fransk Bulldog
Fra : JimsChatox
Vist : 734 gange
50 point
Dato : 17-11-03 22:24

Kære Forum,
vor lille familie har længe talt om at anskaffe os en hund og valget er meget svært. Vi har dog mere eller mindre forelsket os i en Fransk Bulldog. Vi ved dog ikke mere om den end vi har læst os til og søger nu råd om det kunne være en race for os! Håber, at der er nogen derude som kan fortælle om deres erfaringer, gode som dårlige, med racen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-11-03 22:42

Der findes en klub:
http://www.bulldogklubben.dk/
De skulle da gerne vide alt om disse hunde
Modersvilje

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-11-03 23:20

Hej Hej

Hvis I vil gøre noget rigtig fornuftigt, så meld jer til et kursus i http://www.dansk-kennel-klub.dk Kurset er for alle og hedder "før du køber hund". Her lærer man om de forskellige typer af hunde, og finder frem til hvilken race der er den rigtige for jeres familie. Held og lykke

Karin

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 18-11-03 01:57

Jeg troede en bulldog var en arrig satan!!!

Kommentar
Fra : secret

Dato : 18-11-03 10:00

Der findes masse bøger om emnet på biblioteket og på nettet. Bare søg "bulldog".
Men hvorfor netop Fransk ?

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 22-11-03 10:05

Hej. Bulldog's er ikke nødvendigvis arrige sataner. Men, men, men... De nedstammer fra kamphunde og har derfor kamp-potentiale i sig. Dvs. de går sjældent forbi et slagsmål uden at blande sig. Derfor vil det blive jeres opgave hvis I vælger en fransk bulldog, at holde den fra slagsmål. Endvidere bør I fra hvalpen er 8 uger sørge for, at få den rigtigt godt socialiseret til alle mulige hunde af forskellige racer, blandinger, køn, farver etc. og de hunde jeres hvalp hilser på/leger med skal være fornuftige, venlige hunde. På denne måde kan I tidligt lære hvalpen, at der er andre måder at omgåes hunde på, end at slås med dem.
Det er så også det eneste minus jeg kan finde ved denne race. Den er loyal, venlig, charmerende, lærenem, ikke-strejfende og kærlighedsgivende og -søgende. Den kræver ikke overdreven mortion og mental aktivering, men har dog behov for begge dele i en eller anden målestok.
Jeg vil foreslå at I vælger en tæve, da disse ofte er lidt blidere/mildere end hannerne. Dvs. kamplysten muligvis er lidt mindre end hos hanner.
Jeg synes I skal tage rundt til en masse opdrættere af fransk bulldog og se/mærke/observere hvilken hund det egentlig er. HUSK HUSK HUSK at spørge opdrætterne hvilke negative ting der er ved racen!!! Det tænker opdrættere ikke på at fortælle, for de er vilde med lige præcis deres race. Så spørg dem om det! Det kan være de siger, at hunden gør meget, strejfer, ikke kan med artsfæller etc. Men pga. alle de gode ting ved racen, ser de gennem fingre med de negative ting.
Ellers ønsker jeg jer rigtig meget held og lykke med jeres kommende, nye familiemedlem.
(undertegnede er gennem 1½ år uddannet hundeinstruktør hos hundepsykolog Lone Greva). På hendes hjemmeside kan I også finde gode råd. www.hundepsykologen.dk
Vh. vildskud

Accepteret svar
Fra : vildskud

Modtaget 50 point
Dato : 22-11-03 10:19

Jeg glemte at sige noget.....
En god idé til at finde den rigtige hund for jer, er at I sætter jer sammen og finder ud af, hvad I ønsker jer ved en hund og hvad I absolut ikke ønsker. Altså sæt ord på jeres ønsker. Det kan være barnet/børnene ønsker en hund, der vil ligge tæt i sengen (hunde med tyk pels er således udelukket).. Forældrene ønsker sig måske en hund, der ikke skal aktiveres/gås tur med 5 timer om dagen (arbejdshunde som retrieverne, borderCollien, islandsk fårehund, schæfer og mange andre er således udelukket). Ingen af jer er måske interesserede i, at hunden gør. (bla. terriere er udelukket)... Ingen ønsker pelspleje... Faren ønsker måske at gå til agility (store hunde der er disponerede for HD er ikke egnet)... Osv... Gør ALLE jeres ønsker klart og så er I rustet til at besøge opdrættere og spørge ind til hvilke egenskaber hunden har!
Jeg har på fornemmelsen, at I netop ønsker jer en hund, der ikke kræver så meget i hverdagen og som kan fungere som en "hyggehund". Hvis min antagelse er rigtig, kunne I måske få glæde af også at undersøge Cavalier King Charles Spaniel, minipuddel, Toypuddel og mange af de mindre selskabshunde.
Endnu engang: held og lykke!
Vh. Vildskud

Godkendelse af svar
Fra : JimsChatox

Dato : 22-11-03 11:51

Tak for svaret vildskud.