/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Grafikkort vs Processor
Fra : rkl
Vist : 461 gange
26 point
Dato : 17-11-03 20:44

Min computer er ikke just ny længere, men 1350hz er stadig tilstrækkeligt til langt de fleste spil.
Jeg skal under alle omstændigheder have fat i et nyt grafikkort - har et Geforce2 MX400, som ihvertfald er forældet!
Hvor stor betydning har processoren i forhold til grafikkortet når jeg spiller, hvad ydelsen angår? Har 512 mb sdram.
Overvejer at skifte hele skidtet, men jo ikke hvis det ikke giver en BETYDELIG visuel forbedring i 3D spil - med det samme grafikkort...
Grafikkortene jeg har kigget på kan i se her: http://www.kandu.dk/dk/spg/26346

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-11-03 21:12

Hej.

Ikke den store betydning, idet der er ram på nyere grafikkortet i dag. Tidligere kunne man sætte et kort parrallelt til sig grafikkort som var accellerationskort, hvilket er integreret i dag.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-11-03 21:17

Det er grafikkortet og skærmen som er flaskehals i spil.
Et bedre grafikkort og at din skærm kan tåle at køre i rimelig høj hastighed vil være godt. Helst 1024/768 85hz
Emesen.

Accepteret svar
Fra : chrelle

Modtaget 36 point
Dato : 17-11-03 21:47

Jeg har en 1200MHz og har lige skiftet fra GF2 MX200 til GF FX 5900.
Det er mildest talt en forbløffende forskel det har gjort på spille grafikken.
Jeg kan køre helt nye spil med alle grafik options max'et og stadig have en framerate på 60+.
Det kunne jeg absolut ikke med det gamle grafikkort.
Så jeg vil sige behold du bare din 'gamle' kasse og smæk et nyt grafik kort i, det er alle pengene værd.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 17-11-03 22:01

Har nu fundet et ATI Radeon 9600XT til en rimelig penge, men mit bundkort kører kun 4XAGP og grafikkortet 8XAGP.
Er det penge ud af vinduet at købe kortet når jeg ikke kan bruge 8XAGP?

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 17-11-03 22:04

Rettelse!

Er det penge ud af vinduet at købe kortet når jeg ikke kan bruge 4XAGP?

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 17-11-03 22:05

NEJ!!! Den første var god nok - blir' sg* helt ør af at lede efter noget der dur'

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 17-11-03 22:08

Jeg har det på samme måde. Mit bundkort kan kun køre 4x men kortet 8x.
Det er muligt at grafikken ville kunne køre endnu hurtigere, men jeg kører RaceDriver i 1280x1024 med alle options på max og holder en framerate konstant over 50. Det samme med Jedi Academy.
Så indtil spillene bliver væsentligt mere krævende er det vist ligemeget.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-11-03 22:08

Nej ikke spildt, men fuld hammer bliver det heller ikke.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-11-03 22:33

Som opfølgning på emesens svar, vil det under alle omstændigheder være godt hvis du en dag påtænker en større opgradering af din pc.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 18-11-03 15:54

Du skal, med andre ord, ikke lade det at dit motherboard kun kan 4x afholde dig fra at købe et grafikkort der kan køre 8x.
Det betyder bare at når du engang opgraderer dit motherboard og CPU vil det ikke være nødvendigt at opgradere grafikkortet samtidigt for at kunne udnytte motherboardet fuldt ud.

Godkendelse af svar
Fra : rkl

Dato : 11-12-03 13:55

Tak for svaret chrelle.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 11-12-03 20:48

Velbekomme og god fornøjelse.