/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Gearing af Honda Melody
Fra : Djernis
Vist : 1911 gange
400 point
Dato : 17-11-03 19:51

Ja, dette spørgsmål er jo vist ved at være en klassiker herinde på siderne. Det drejer sig selvfølgelig om Honda Melody, og om hvordan man mest hensigtsmæssigt kan geare den. Plomben på min Melody er selvfølgelig rykket, ligesom membranen er dobbelt og bladet er tilpasset i carbon. Dette har givet et ok optræk og den præsterer knap 40km/t ud af lige vej. Jeg skal på et tidspunkt ha' svejset et nyt forrør på udstødningen, men ved 100% at det stadig vil knibe med gearingen... Derfor - er der nogen som helt konkret ved hvilke ringe, der skal pilles/udskiftes for et godt resultat (som ikke medfører at kilremmen bliver udsat for unødig friktion og medfølgende slid)!!? Jeg er med på konstruktionen af selve transmissionen osv., men mangler som sagt et godt råd fra folk, som har nogle personlige erfaringer på området..?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-11-03 20:15

Her er hvad du skal gøre ved en Honda Melody:
Tun: Portet standart cylinder, hjemmesvejset figaro knækrør, opfil karburator, åbnen begge huller i membranen og sæt carbon blade på, og tag ringen i forreste remskive.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Djernis

Dato : 18-11-03 20:40

Tak for budet! Jeg har stadig et par tvivlsspørgsmål: 1) Cylinder: går udfra at det er udstødningskanalen som skal files 1-2mm ( op mod topstykket)? Kan dette klares med et standard filsæt og evt. smergelærred - cylinderen er jo trods alt i støbejern... - hvad med skyllekanalerne?
Har en opboret karburator (12mm) liggende, den skal selvfølgelig smides på - membranen er også klaret! Nå - videre til næste spørgsmål... 2) Remskiven: har forsøgt at fjerne ringen helt på en kammerats Melody - den kunne så køre godt 50km/t, men tog 5min. om at nå denne hastighed. Min Melody har klart bedre optræk, men alligevel..(!) Ydermere kommer kilremmen til at køre helt ude på kanten af remskiven - giver dette ikke anledning til en overbelastning af hele transmissionen/kilremmen (her tænker jeg på en kraftig overophedning af skidtet)?
Dine råd lyder gode nok, men har du selv afprøvet dem (tænker specielt på remskiven)? - Jeg er nemlig lidt forsigtig hvad angår "klenodiet";0)

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 400 point
Dato : 18-11-03 21:22

Jeg skriver ikke at udstødningskanalen skal files, men har man mod til det er det i bredden og ikke opad eller nedad, man bruger en kraftig grov fil helst firkantet, ellers kanten som er til filing, hvis den ikke kan gå ind ellers, polering her er ikke så vigtig, men pas på ikke at hamre filen ind i cylinderfladen.
Opfiling af karborator foregår altid opad, men det gør man kun hvis man ikke har en anden, og vil have org. karb. gjort større.
Kileremmen belastes jo efter hk, men da remskiven jo har større "anlægdiameter", belastes denne ikke så hårdt som hvis det var en lille "remskive".
Jeg har ikke selv haft Melody, og derfor ikke prøvet, men kunne man ikke lægge en lille ring i stedet. Problemet med det langsomme optræk, viser jo nemlig at det ikke kan gå at "geare op", da motoren ikke har HK nok til det, og også selv gearer op for hurtigt, og dermed bliver sløv i optræk.
"hvad med skyllekanalerne?", ja de bør også gøres større (med sliberundeller, og hurtigroterende "boremaskiner"), og fremfor alt bør de finpoleres, der fåes også polerrundeller til boremaskiner. Stempeltop, indsugning og karburator, topstykke og membran bør poleres helt blank.
Hvis knallerten ellers kan gå op i rigtig mange omdr. behøves der jo heller ikke geares, men så bør tændingen stilles til at tænde lidt før (hvis den kan)
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Djernis

Dato : 19-11-03 21:30

Tak for svaret pallebhansen! - Så blev jeg da lidt klogere, især hvad angår begrebet "at porte" - et udtryk som folk lægger MEGET forskelligt i. Jeg vil forsøge at finde en mindre ring til remskiven - det virker som det mest fornuftige. Vender nok tilbage med et par spørgsmål senere omkring udstødning og cyl.diameter, men tak for nu!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-11-03 21:43

At porte, er åbenbart blevet et "dansk" udtryk, for at en cylinder har fået opslebet skyllekanalerne, men mere i betydningen flere end de normale 2. "Jeg købte en 4-portet cylinder".
Men det bruges også ved indsugningsmembran. "En 3-portet indsugningsmembran" "Jeg købte en membrancylinder (racercyl. med påmonteret indsugningsmembran), til min Maxi"
Hvis du er rimelig god til engelsk, så tror jeg at biblioteket, har en Hayenes bog (værkstedsbog), til Honda Melody, prøv at ring til dem.
Men ellers vender du tilbage
VH Palle Hansen