/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Spildolie
Fra : carsten_f
Vist : 5922 gange
20 point
Dato : 17-11-03 19:37

Hvordan for jeg et "gl." oliefyr til at køre på spildolie

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-11-03 19:44

Det er sikkert ulovligt, med hensyn til miljøet.
Men fjern dysen, eller brug en dyse med et stort hul, meget stort.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 17-11-03 20:35

Drop denne vanvittige tanke.
Det er smadder ulovligt, og du kan komme slemt i fedtefadet, NÅR (og ikke hvis) det bliver opdaget.

//KnudS

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-11-03 20:56

"nemt nok". Først finder du ud af spildoliens brændværdi og viscositet samt renser den for urenheder. Derefter monterer du en dyse der passer, stiller oliepumpetrykket samt luftmængden så du får en ren forbrænding og "voila" det virker.
Er du ikke oliefyrsekspert, vil jeg tilråde dig at holde fingrene langt væk fra dette eksperiment.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-11-03 21:07

Derefter skal det lovpligtige eftersyn klares.
Med bestikkelse ?

Kommentar
Fra : carsten_f

Dato : 17-11-03 21:55

Man kan jo altid skrive noget for at score point

Accepteret svar
Fra : sambo

Modtaget 20 point
Dato : 17-11-03 22:24

dabj har ret langt hen af vejen, men en forvarmning af olien vil være en god hjælp til at opnå den rette viskocitet om nødvendigt og en ren og bedre forbrænding kan opnås ved at tilsætte 2-3% vand.
Men olie kvaliteten er alt afgørende for dit resultat og er din blanding ikke ens hver gang, vil du løbe ud i problemer med endeløse justeringer til følge. En blandetank/dagtank, der konstant er under omrøring vil nok hjælpe dig
Behøver jeg at sige at der er stor risiko for uheld, hvis du ønsker at et sådan anlæg skal køre automatisk, jeg vil ikke tilråde dig at eksperimentere med dette, med mindre dit kendskab til dette er stort.
Der kan købes forvarmere til oliefyr, men din olie skal være meget ren og det vil også være nødvendigt med mange filterskift/rensninger hver dag.

Godkendelse af svar
Fra : carsten_f

Dato : 18-11-03 17:48

Tak for svaret sambo.

Kommentar
Fra : Bonny14

Dato : 24-12-03 16:39

Hej jeg har rodet meget med spildolie fyr. det med at lave et gammlet fyr om det er meget svær. Ved at sætte en stor dyse i så får du også en meget stor flamme så skal du have en stor kedel ( jeg har brugt meget tid på at lave et om men det kom aldrig til at virke. Men hvis du kan finde et gammel lavtryksfyr f.eks et der hedder oile-o-matic k150
det er til at komme til for penge og kan brænde med stor set alt, det virker på den måde at det sender trykluft ud i dysen som er 1-2 mm hul og der ved kan tage meget urenheder . Hvis du vil have mere at vide så send din e-mail adresse så kan jeg sende nogle billeder af et fyr der er skelt ad hvis du tænker på selv at lave noget.

Kommentar
Fra : carsten_f

Dato : 27-12-03 11:09

Tak For tippet Bonny14, ja tak.
her er min e-mail

carsten.fr@nch-dk.dk