/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Hvad er et GIF-billede?
Fra : cad_service_aalborg
Vist : 1274 gange
100 point
Dato : 16-11-03 20:37

Jeg søger en god forklaring på hvad et gif-billede er. Bedste forklaring får pointene.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-11-03 20:46

http://www.mkdata.dk/pctutor/index.htm
Jeg vil anbefale dit bibliotek.
Læs og lær.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 16-11-03 20:47

GIF Betyer:

Graphics Interchange Format;
billedfil - defineret af CompuServe - der benyttes i forbindelse med animationer, hvor en række af billedfiler vises kort efter hinanden.
GIF-filer ender på ´.gif´

Ammitz

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-11-03 21:36

Filformat, der giver tabsfri kompression af grafikfiler. GIF-filer bruges især til billeder med ensfarvede flader. Som standard er farvedybden reduceret til 8 bit, men GIF kan indeholde større farvedybder. Bruges (ligesom JPG) meget på Internettet. Se en fyldig gennemgang i Hjemmesider-lær det selv. Se også filformaterne JPG og PNG.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-03 07:50

Hejsa

Citat
Hvad er gif-formatet?
Gif-filer er nok det mest almindelige filformat til grafik på internettet, og det navngives med endelsen ".gif", som er en forkortelse for Graphics Interchange Format. Jo færre farver der er i billedet, des mere effektiv er gif-komprimeringsmetoden. Det betyder bl.a., at gif'er er specielt velegnede til grafik med store ensfarvede flader. En begrænsning ved gif er, at de kun kan håndtere 256 farver. I gif-formatet (i version 89a), kan man definere en enkelt farve til at være transparent dvs. gennemsigtig. Transparens anvendes specielt, når man ønsker, at baggrundslærredet skal være gennemsigtigt.

Se evt. også dette link igennem:
http://www.itu.dk/people/peterk/web_for_begyndere/side11_intro_digital.html

Hygge...
Søren

Godkendelse af svar
Fra : cad_service_aalborg

Dato : 29-11-03 18:22

Tak for svaret CLAN.