/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Effekttab på trægt kæde og gnidning.
Fra : magnetx
Vist : 1278 gange
100 point
Dato : 16-11-03 01:17

Jeg har lavet en opfindelse hvor der indgår en dobbelt gearomveksling og hen til en generator.
Opfindelsen trækker med meget lave omdrejninger og bliver gearet op 10:1 med rullekæde og tandhjul, derefter endnu en gang med en poly V rem, en slags kilerem, endnu 15:1

Så hvis start er 10 omdr/min bliver det 100, og tilsidst 1500 omdr/min på generatoren.

Desværre er kæden blevet godt rusten inde i selve rullerne, udenpå er den fin nok, så nogle steder kan ledene ikke rette sig selv ud, mens den kører. Det er indenfor ca 30 cm på en 2 meter lang kæde. Jeg har smurt den godt i 2 uger, men den ruller kun lidt bedre.

Men jeg ville ville gerne have at vide hvor stor virkningsgraden er på min opfindelse, og på trods af den meget slemme kæde er der kommet noget effekt ud til generatoren. Men hvor meget kan jeg regne tabet i kæden til?

Jeg har målt kraften jeg skal trække med for at få kæden til at løbe over de rusne led, med en fiskevægt. Den viste 31 kg og så er det i faktor eller gearing 1:10. altså målt på et remhjul med diameter på 500 mm via aksel til et tandhjul med diameter på 50 mm. Hvor kæden løber let og normal er der et træk på 3 kg.

Jeg har kun fundet formler hvor der indgår tid, men jeg synes ikke det passer til mit formål, da det er en gnidning, der skal overvindes, før der kommer effekt ud.
Alligevel ved jeg at der skal bruges indgå tid til at få en effekt.

Kan nogen hjælpe med en formel der kan vise hvor meget effekttab der er i den rusne kæde?

MVH

MagnetX

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-11-03 06:34

Den der med kæden ved jeg ikke så meget om, men der var noget andet der slog mig.
Du skriver at der også indgår en kilerem (v-rem). Husk ved kileremme, regner man normalt med 5% slip!!!
Så hvis du har regnet uden slip, mangler du omdrejninger, i det sidste led.
1500 rpm - 5% = 1425 rpm.

MVH

Kommentar
Fra : falc

Dato : 16-11-03 10:14

Skift dog den dårlige strækning ud,med en ny.Hvis du vil regne på det skal du se på hvor stor del af tiden kæden ændrer sin form,her vil tabet være ca 10 gange det normale ,som er ca 5 procent falc

Kommentar
Fra : stj

Dato : 16-11-03 12:08

Hej
Du kan også komme kæden i et "petroleums-bad" en dags tid eller to.
Det skulle fjerne rusten. Husk at smøre kæden bagefter.
stj

Kommentar
Fra : falc

Dato : 16-11-03 14:47

I mit tidligere svar,skal der stå,den del af tiden den dårlige del af kæden ændrer form. falc

Kommentar
Fra : magnetx

Dato : 16-11-03 18:40

Tak for jeres svar.
Kæden sidder i den første prototype af en opfindelse, og testen/forsøget er lavet ude på havet for kort tid siden. Prototypen er dog hjemme igen på græsplænen hvor jeg ser efter slid og hvor kontruktionen kan forbedres. Forsøget med denne prototype kan ikke med rimelighed gentage sig, så jeg må regne på de resultater jeg nåede at få.
Når det har foregået på havet, så har det nok været den saltholdige luft der har gjort kæden rusten, og kun i ledene, ikke uden på.
Ja jeg må nok lægge den i et petroleums bad. Men gad vide om det samme vil ske igen, hvis det er kondens. Måske er det bedre med en rustfri kæde. Men der kan nok også sætte sig salt i ledene.

Falc vil det sige rundt regnet at hvis der skal 50 W til at få konstuktioen til at dreje rundt. Så skal kraften være 10*50W=500W for at få det til at køre med den rusne kæde?

Accepteret svar
Fra : falc

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-03 09:44

Magnetx.Nej.Du skal kun regne med en forøgelse af tabene i den del af tiden hvor den dårlige del af kæden ændrer form,dvs.når den løber ind på eller af hjulene.Hvis du må opgive dit tlf.nr her,kan jeg ringe til dig.falc.

Kommentar
Fra : magnetx

Dato : 17-11-03 20:36

Hej Falc uanset hvor kæden er på tandhjulet kan jeg ikke dreje det rundt pr håndkraft, det er dog lidt svært at komme rigtigt til men alligevel. Kun når det bliver gearet 10 nedad. I starten kunne jeg dreje det med en hånd.
Søgte om det med tlf, men fandt ikke noget. Så mit mobil er 21291853, jeg bygger en anden prototype udenfor, så hvis jeg ikke lige svarer så angiv et tlf nr og jeg ringer tilbage.
MVH Torben

Godkendelse af svar
Fra : magnetx

Dato : 22-02-04 10:48

Tak for svaret falc.

Kommentar
Fra : sliversen

Dato : 26-06-04 17:22

brug dog en tandrem i stedt for kæde den kan holde til saltvan (www.bando.com kunne være et sted at starte)
effekt er joule pr sekun dermed kan du ikke komme uden om at regne med tiden. hastigheder etc.