/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Underlige katte...
Fra : Caam2
Vist : 1049 gange
50 point
Dato : 15-11-03 19:30

Vi har to katte, på 12 og 6 mdr. Vi har bemærket at når de har spist af deres madskål ( står i en bakke med en avis ) så skraber de i avisen. Måden de skraber på, minder om når de har været i kattebakken. Det skal lige siges at de er inde katte... Vi kan ikke helt forstå hvorfor de opfører sig sådan, men håber på lidt hjælp...
( Kan det være fordi at de er utilfreds med maden. )

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 15-11-03 20:00

Katten laver gravebevægelser i madskålen eller i nærheden når de som du selv foreslår, er utilfredse med maden, eller når de vil grave maden ned til senere.

Stormfeldt

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 15-11-03 20:03

Kom lige i tanke om en anden ting i den forbindelse. Min egen forkælede kat, gør det samme når den er utilfreds, men den gør også det at den forsøger at fange min opmærksomhed hver gang jeg kommer i nærheden af madskålen. Miaver højlydt og sidder med hovedet på skrå og forsøger at fange mit blik, så ved jeg den er gal med maden. Og så selvfølgelig fordi den nægter at spise det den har fået.

Stormfeldt

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 15-11-03 21:03

Prøv at fjerne avisen. Det kan være tryksværten lugter mærkeligt for en kat. Vores katte spiser vores Super Brugsen reklame og ruller sig i den fordi den lugter. Vores katte får også mad i skåle i en bakke, men jeg synes ikke det er nødvendigt at lægge en avis under.
Råd nr. 2. Giv kun katten PD fra dyrlægen eller Iams der fås i alm. handel, at spise.

/dortedyg

Kommentar
Fra : alexandra19

Dato : 15-11-03 22:21

Katte gør det meget ofte når de har brugt kattebakken - ligesom vi vasker vores hænder! Netop derfor er det en meget dårlig ide at fjerne underlaget, men du kan da prøve et alternativ til avisen. Vi bruger flade papkasser, da de hverken kan rives i stykker eller svine så nemt.
Men ja, katte "graver" også for at få opmærksomhed, men det er ikke nødvendigvis fordi der er noget galt med maden (selvom de små kræ kan være kræsne).

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 16-11-03 02:07

Måske er forklaringen den, at de ønsker at afmærke deres territorie ved at kradse. Ved kradsningen afsætter de jo duftmærker. Det betyder så bare, at dette er MIN spiseplads.
Selvom de er indekatte, ar de jo behov for at hvæsse kløerne.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 16-11-03 09:41

Jeg mente at de skulle fjerne avisen fra madslålene. Det har ikke noget at gøre med katte bakken. I øvrigt kan man købe en dørmåtte til at lægge foran kattebakken og den virker perfekt! Den stopper kattegruset fra at blive spredt i hele huset.
Måske kattene skulle have et lille kradsebræt i det rum hvor skålene i stedet for avisen. Avosen hjælper jo ikke meget på kløerne.

/dortedyg

Accepteret svar
Fra : Favorite

Modtaget 50 point
Dato : 16-11-03 11:07

Hej Caam2.
Der er allerede indkommet mange fornuftige betragtninger til dit spørgsmål.
Hermed lidt supplerende oplysninger: Der kan være flere årsager tim missernes skraben: 1) De er utilfredse med maden. 2) Et- i mange millioner nedarvet instinkt, gør at katten, efter at have ædt, skraber før at rengøre sine klør. Tænk på, at da kattedyrets oprindelige stamfædre/-mødre gik på jorden, var der ingen der serverede "missemad" for dem. Nej, de måttte klare sig selv, hvilket jo ofte var en "blodig" affære - derfor. Prøv at se nogle af de mange dyreudsendelser i TV, og du vil give mig ret. Der er altså ikke spor unormalt i dine kattes adfærd, snarere tvært imod.
M.v.h.
Favorite

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 16-11-03 13:50

Alle svarene var gode, men en skal jo "vinde". Tak for svaret Favorite.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 17-11-03 15:22

Hej Caam2

Jeg vil lige tilføje.

Da jeg fik mine katte, gjorde de også sådan når de havde
spist, og jeg kunne heller ikke finde ud af hvad det betød.

Jeg ringede til dem jeg havde købt dem af, for at få opklaret
mysteriet.

Jeg fik at vide, at de skraber for at dække maden til, for
at gemme det til en senere lejlighed.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men kan oplyse at, det er en
dyrlæge jeg har købt kattene af. Men de behøver jo selvfølgelig
ikke altid at have ret.

Mvh
Mone