/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Majstortillas eller mel til, hvor ?
Fra : Rimtas
Vist : 14612 gange
400 point
Dato : 14-11-03 21:52

Er der nogen, der ved hvor man kan købe mexicanske, bløde majstortillas, som er færdiglavede/frosne ?

Eller er der nogen der ved hvor man kan få fat i den specielle majsmel ("maseca" eller masa harina"), som bruges i Mexico ?
PS: Det skal ikke være Nutana eller Urtekrammajsmel, det duer ikke.
Jeg så at nogen her i gruppen havde fundet det hos en etnisk grønthandler, Jeg har desværre aldrig set det.

Helst i København eller omegn.
:) Rimtas

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-03 08:25

Hejsa
Hvorfor ikke bage dem selv? Den her er godt nok på Tysk
Citat
100 g Maismehl
½-1 TL Salz
4 TL Öl
125 ml Wasser
40-80 g Weizenmehl

Maistortillas
Maismehl, Salz und Öl mischen und langsam heißes Wasser unterrüren bis eine glatte Masse entsteht. Diese etwa 10 min quellen lassen.

Dann so lange Weizenmehl hinzugeben bis der Teig nicht mehr klebt und er sich zu Tortillas verarbeiten lässt.

Formen der Tortillas:
Eine kleine Kugel Teig (4-6 cm Durchmesser) entnehmen und von oben und unten etwas bemehlen. Dann die Kugel zwischen zwei Stücken Backpapier legen und mit dem Deckel einer Glasschüssel (Durchmesser ca. 16 cm) möglichst flach vorpressen. Den Fladen dann nochmals von beiden Seiten bemehlen, damit er sich anschließend leichter vom Papier ablösen lässt. Nun den Fladen mit einem Nudelholz auf einen Durchmesser von ca. 18-20 cm ausrollen, der Fladen sollte dann nur noch 1-2 mm dick sein.

Der Teig sollte sich leicht pressen lassen und gut vom Papier ablösbar sein. Lässt sich der Teig schlecht pressen bzw. wird er leicht brüchig, so muss noch etwas Wasser hinzugegeben werden. Geht der Teig hingegen nicht vom Backpapier ab, so fehlt Mehl.

Die Tortillas in etwas stark erhitztem Öl ein bis zwei Minuten pro Seite braten bis sie anfangen braun zu werden. Für Tostadas oder Taco-Schalen die Tortillas noch eine Minute länger von jeder Seite braten.

Es ist empfehlenswert, die Tortillas sofort weiterzuverarbeiten. Ist dies nicht möglich, werden sie schichtweise mit Backpapier gestapelt. Durch kurzes Erwärmen vor dem Verarbeiten kann der Tortilla nochmal geformt werden.

Für Tostadas die Tortillas zwischen zwei ineinander gestapelten Schüsseln legen und abkühlen lassen. Um Taco-Schalen zu erhalten, die Tortillas um ein Nudelholz gebogen abkühlen lassen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-03 08:28

NB: En anden side hvorfra du kan indkøbe (on-line) & se opskrifter (også Tysk)
* http://www.latortilla.de/speisen/lieferbedingungen.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-03 08:33

og til sidst... på dansk
* http://www.webline.dk/kogebog/opskrifter/1213.html
* http://www.gourmetguiden.dk/opskrifter/opskrift/336/
* http://www.diddl.dk/_diverse/skolestart/skoleopskrift_tortillas.htm

Citat
Tortillas er madpandekager bagt med majsmel. Man kan i de fleste dagligvarebutikker købe en pakke med færdigbagte tortillas, men man kan også sagtens bage dem selv.

Tortillas
Til ca. 6-8 stk. skal bruges:

100 g hvedemel
85 g majsmel
1 tsk salt
2 dl koldt vand
1 dl lys øl
olie til stegning

Bland hvedemel og majsmel samt salt i en dyb skål. Rør først vandet og derefter øl i og rør godt til dejen er glat og klumpfri. Hæld dejen i en kande. Tag en stegepande og opvarm lidt olie derpå. Hæld en klat dej på panden og drej panden til dejen har fordelt sig på panden. Bag Tortillaen ved middel varme et par minutter til den er lettere lysebrun. Vendes forsigtigt med en palet og bages færdig på den anden side. Når tortillaen er færdigbygget lægges den på en tallerken med et grydelåg eller et stykke folio over. Kom dernæst lidt mere olie på panden, hvis den virker tør, og fortsæt med at bage tortillas af resten af dejen.

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 15-11-03 08:48

Tak for svaret CLAN,
Men det var om der var et sted omkring København, hvor man kunne købe dem færdige eller melet til at lave dem !?

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 21-11-03 15:31

Metro eller Bilka!

MVH

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 05-12-03 14:52

Metro eller Bilka har det desværre ikke :(
R.

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 05-12-03 14:52

Metro eller Bilka har det desværre ikke :(
R.

Accepteret svar
Fra : Thorendal

Modtaget 400 point
Dato : 09-12-03 00:16

INCO i "Kødbyen" på Vesterbro har majspandekager, det er i hvert fald der, nogle mexicanske restauranter køber dem. Ellers kan du garanteret gå ind i en mexicansk restaurant og spørge ejeren aller nådigst om du må købe nogle af ham eller hende. Det kommer selvfølgelig nok lidt an på, hvor mange du er ude efter, men et forsøg værd.

Godkendelse af svar
Fra : Rimtas

Dato : 09-12-03 00:36

Tak for svaret Thorendahl. Det må vist være det bedste bud. Jeg må se at få charmet mig ind på en eller anden med et INCO kort.
:) Rimtas

Kommentar
Fra : finn4

Dato : 06-01-04 15:03

Masa Harina kan købes hos den Amerikanske Købmand, Peter Hvidtfelt Stræde, København - men dyrt.
Mexart i Holbæk importerer den Mexikanske Tortillapresse, se www.mexart.dk.
Den arabiske købmand i kælderen på Israels Plads har engang haft frosne majstortillaer, men de var ikke så gode som de friske, man køber i USA.
mvh Finn

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 06-01-04 15:37

Hej Finn
Tak for tippet, det vil jeg prøve :)
mv. Rimtas

Kommentar
Fra : steffenlarsen

Dato : 04-10-04 23:57

Hej Rimtas

Det er jo ved at være noget tid siden at du skrev dit oprindelige indlæg og jeg kan se at du har fået en masse mere eller mindre brugbare råd. Jeg kender imidlertid godt til dit problem med fremskaffelsen af Maseca. Det er næsten umuligt!!
MEN, jeg har efter nogen tids søgen fundet ud af, (og efter at have konstateret at den Amr. købmand ved kultorvet aldrig har det) at man kan købe Maseca i Malmö og det er ovenikøbet ret billigt!
Det er jo ikke sikkert at du gider tage helt til Sverige for at skaffe det, men hvis du alligevel er der eller hvis du køber nok af gangen så ligger der en butik som minder meget om dens danske modstykke ved Kultorvet.
Den ligger nede ved Södra Förstadskanalen i Malmö by. Det ligger skråt overfor Jensens Bøfhus og det er ikke til at tage fejl af da der kun er 1 Jensens Bøfhus i byen (og i øvrigt kun 2 i hele landet).
Held og lykke med det.
Jeg har selv lært Maseca at kende i Honduras, men jeg kan forstå på dig at du kender til det fra Mexico?
Mv STeffen

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 05-10-04 00:29

hej Steffen

Det var et rigtigt godt tip. Jeg troede ikke de havde sådan noget i Malmø. Men det er da helt klart værd at prøve.
Jo, jeg har lært det at kende i Mexico. har man først prøvet de rigtige, så er der meget langt til de texmex pseudotortillas af hvede, der snart sælges alle steder.
Gracias por el consejo, que estoy seguro que has aprendido la lengua andando por alla ;)

Vh Rimtas

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-10-11 08:09

Jeg faldt over denne gamle tråd, mens jeg ledte efter masa harina.

Det kan nu får i Kbh, eller sendes fra

http://www.chilihouse.dk/shop/masa-harina-majsmel-495p.html