/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hjælp til væddemål!!!over/understyring
Fra : webgun
Vist : 2259 gange
25 point
Dato : 14-11-03 16:50

Min kammi og jeg har væddet en kasse pils.Grunden er at jeg forsøger at fortælle ham hvad der er "overstyring" og hvad der er "understyring".Altså hvordan en bil reagere når den klokker skridgrænsen.Kan jeg lige få lidt opbagning,sagen er jo klokkeklar eller hvad.hvor dum kan man være.kammien har kørt bil i 12år.

Overstyring!
Jeg:ved overstyring skrider bilens bagende først.man kan sige at bilen drejer mere i forhold til ratudslag.
Ham:mener det er modsat.altså bilens forende skrider først mm.???????????
Understyring!
Jeg:ved understyring skrider bilens forende først.man kan sige at den drejer mindre end ratudslag.
Ham:mener det modsatte.altså at bilen skrider først over bagenden??????????

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-11-03 16:59

Dette gælder overstyring, understyring det modsatte.

Overstyring
Det er en situation som vi alle kender: Når bilen har mere vejgreb i forenden end bag til, kan resultatet blive at bagenden skrider ud. Hvis en bil ikke er helt i den optimale balance kan en kører komme til at døje med dette under et helt løb. Megen overstyring kan naturligvis resultere i en spindetur og en afkørsel. De fleste drenge kender det fra om vinteren når der ligger sne på vejene. Så trækker man håndbremsen og får dermed bagdækkene til at glide henover sneen.

Så du kan godt inkassere en kasse øl.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-03 17:00

Overstyring = drejer skarpere end forventet = bagende skrider
Understyring = dreje mindre end forventet = forende skrider
Det mener jeg.
Emesen.
Der er lidt forskel på om der er forhjulstræk og om der accelereres eller motorbremses i svinget.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-03 17:05

Og en ting til.
Ved bestemt fart og svingning kan en firehjuls udskridning forekomme/kontrolleres.
Alm. hi speed dæk slipper langsomt vejgrebet.
Radialdæk holder bedre fast, men slipper vejgrebet pludseligt og til tider ukontrolleret.
Emesen.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 14-11-03 17:11

Jeg vil lige sige at vi taler om almindelige gadebiler.Jeg ved at en forhjulstrukket bil næsten altid styrer under og en baghjulstrukket styrer over.jeg har til dato aldrig mødt en bil med forhjulstræk som styrer over.der ses selv. bort fra små numre med håndbremsen.
Og vi undlader al snak om neutralt styrene biler!!!
fortæl lige min stædige kammi at han må hoste op!!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-03 17:16

Din kammi gi'r øl - helt sikkert. Og to hvis han vil have flere beviser.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-11-03 19:28

OK, jeg kan se mange skynder sig at give dig ret, det er også det nemmeste, men:
Overstyring!
Bilen drejer mere i forhold til ratudslag, men man kan ikke sige hvilken ende der skrider, tænk på at vægten på forhjulene pludseligt lægges over på "Indv/udv", et dæk, allerede her kan der ske en forhjulsudskridning, men kommer den ikke, kan der millisekunder senere ske en baghjulsudskridning. Meget afhænger af bilens vægtfordeling,stivhed og akselafstand (forestil dig at akselafstanden er rigtig lang, så bliver der kun tale om en forhjulsudskridning)
Understyring!
Der sker ingen udskridninger, men bilen er på vej til at køre i grøften. Hvis man så opdager at den er på vej til at køre i grøften, og reagerer, ved at dreje hurtigt (med stort ratudslag), kan man igen ikke sige hvilken ende der skrider, men på meget glat vej vil det øjensynligt blive forenden.
Konklution: I skal dele den kasse.
Og hvis i ikke kan blive enige, så ring til en motorsagkyndig, eller FDM.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-03 19:43

Ja pallebhansen, der er mange forhold der kan starte en udskridning.
Men jeg forudsætter en provokeret udskridning i accelererende tilstand, og her er der også mange bud på hvad årsagen kan være - men jeg holder stadig på mit bud.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-11-03 20:29

>emesen
>webgun
>pallebhansen

Tror I det bliver mere korrekt når svaret nu een gang er givet??
Som så mange andre svar kan I blot slå op under over- eller understyring i google, og så får man svaret.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-11-03 20:41

Hej webgun

Palle Hansen's svar er det mest korrekte.

Hvis du vil læse lidt om udskridning i forbindelse med over-/understyring, kan de læse her:

http://www.sds.dk/sider/bedstedæk.html

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-03 20:42

Ok ellebye, ja du har jo svaret.
Men det kunne jo være man blev inviteret til denne kasse øl.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-03 20:52

Citat fra linket:
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).

Yes.
Emesen.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-11-03 21:25

Du fåe lige linket igen. Jeg ved ikke hvad det skete

http://www.sds.dk/sider/bedstedæk.html

Mvh Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-11-03 21:26

Den gør det igen???????????

Så må du kopiere det, og bruge det på den måde.

mvh Frank

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-11-03 21:40

>Franksp

Jeg kunne godt tænke mig gradbøjningen af ordet ret.

Er det : ret - rettere - rettest ?

Nedenstående linket jeg fandt:

http://www.f1journal.com/f1_ordbog/ordbog_mno.html

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 14-11-03 22:34

rat-.rattere-ratterest!!!

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 14-11-03 22:35

evt. rattest!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-03 17:15

En god måde til at aflevere et link:
Gå til "link" siden>h-klik på adresselinien>kopier>tilbage til kandu>h-klik>sæt ind
Emesen.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 16-11-03 19:08

Pallebhansen.
Det var sku da noget af en forklaring!!. Jeg er bare ikke enig!!
Understyring
Jeg siger igen at vi taler om alm. biler og deres medfødte køreenskaber!Det du nævner om understyring er da helt ude i skoven..det er vel sværdt af bestemme en bils køreenskaber når man på den måde smider/voldtager den rundt!??

Overstyring
den med akselafstanden var da meget god!jeg forestiller mig en 14mtr skydestige med hjul i begge ender!!!hvordan mon den reagere hvis man skyder den af i baggear??

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 17-11-03 15:46

Nu skal vi have stoppet dette diskussion
Webgun! du har vundet en kasse pils
På clubgolf er det vist klart og tydeligt:

http://www.clubgolf.dk/nyside/esp.htm

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 25 point
Dato : 17-11-03 15:55

>Franksp
Du skriver:

"Palle Hansen's svar er det mest korrekte."

Hertil er kun at sige nej. Så mange forbehold der tages med, er det pr. definition ikke korrekt.

Men som jeg skrev som den første, tag hen og indkasser din kasse øl.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 17-11-03 16:16

Og så en til Palle Hansen:
Hvad var det for noget vrøvl, du lukkede ud deroppe???
Citat:
"Overstyring! Bilen drejer mere i forhold til ratudslag, men man kan ikke sige hvilken ende der skrider"

FORKERT!! Hvis bilen drejer mere end ratudslag, kan det kun være baghjulene der skrider!
Bilen kan ikke skride længere ind i svinget, da centrifugalkraften vil tvinge en bil ud af svinget
Citat:
"Understyring! Der sker ingen udskridninger, men bilen er på vej til at køre i grøften."

Også FORKERT Ved understyring, reagerer bilen ikke nok på ratudslag, skrider over forhjulene og fortsætter ligeud eller ihvertfald ikke i den ønskede retning.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-11-03 16:27

Over og understyring har ikke noget direkte at gøre med hvilken ende der skrider ud først.
Og ellebye fordi man trækker håndbremsen og får en baghjulsudskridning, giver dig da ikke ret, fordi du som den første skrev, at webgun dermed hade vundet spørgsmålet?
Og fordi du skriver "Jeg kunne godt tænke mig gradbøjningen af ordet ret." , giver det dig vel heller ikke mere ret.
Som jeg skrev del eller:
Og hvis i ikke kan blive enige, så ring til en motorsagkyndig, eller FDM.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-11-03 16:35

webgun har vundet øllet som ellebye har svaret for længst.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-11-03 16:36

Hvis ikke en racerkører har forstand på over- og understyring så..

http://www.f1journal.com/f1_teknik/tek_acv_030801a.html

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : webgun

Dato : 20-11-03 01:49

Tak for svaret ellebye.
Skal vi lige zimmere en tur og få et par kølige....pallebhansen kører..oO