/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
ydervægs længde?
Fra : fea
Vist : 828 gange
100 point
Dato : 13-11-03 22:37

Hvor lang kan en 1 stens ydervæg være med en højde på 2,5m. Der er tale om en gammel stald hvor al indvendig afstivning er nedtaget?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-03 23:11

Lig så lang det skal være, hvis der ligger vægt på den med passende mellemrum.
Og spærene har en god afstivning, med hanebjælker, skråbånd mm.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : EazyOne

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-03 04:54

NEJ, den kan IKKE være så lang det skal være!.. Hvis altså du har planer om der skal kunne befinde sig mennesker eller dyr derinde!.. (Måske, hvis bygningen skal stå indendørs, hvor der ingen vindlast er! )

Det er rigtigt som Palle skriver med en god afstivning af tagkonstrutionen, men en stabil "loftskive" gør det ikke alene.

Jeg vil råde dig til at konsultere en ingeniør, da der skal tages forbehold i bl.a placering af bygningen, tagets hældning, tagets forankring samt dem eksisterende bygnings generelle tilstand, herunder også funderingen!.

/EazyOne

Godkendelse af svar
Fra : fea

Dato : 14-11-03 08:11

Tak for svaret EazyOne.
Da der er tale om en gammel staldbygning er jeg godt klar over at der bliver tale om et vist skøn. Dog havde jeg håbet på et mere klrt svar som f.eks. 8 m lang. Spær konstruktioner er ny om etageadskillelsen er et bjælkelag med et krydsfiners gulv, så der er en god skivevirkning. Spærerne er forankret 1 m ned af væggene med båndjern.
mvh.