/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi dyse...
Fra : Caam2
Vist : 1522 gange
70 point
Dato : 13-11-03 22:01

Hej.
Jeg har monteret et 7,5 hp tun med 20 mm karburator. Mit spørgsmål er, hvor stor dyse køre i/ de /andre med.
Jeg bruger en størrelse 105. men den vil kun ta halv gas ( 68 kmt. ) den får det maximale luft til karburatoren. Min egen mening er at en dyse på 105. er helt vildt stor, men vil gerne høre hvad andre har kørt med... Jeg kan ikke lade være med at tænke på at hvis den løber 68 kmt ved halv gas, hvad kan den så ikke løbe ved fuld gas...
Køre med en gearring på 15/36 og helt ny kobling...
Ps. Hvordan indstiller man en kobling optimalt ( ved godt man kan stille på fjederene ) men hvad er optimalt ???
Det med dysen er det vigtigeste...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-03 22:48

For det første, man kan ikke sige dysestørrelse, uden at kende hvilket karburator,tunfabrikat, og udstødning.
En dysestørrelse 50 til en bing svarer måske til 190 i et andet fabrikat.
For det andet, selv om jeg kendte alt, ville jeg ikke kunne svare (der skal nok være nogen der skriver, jeg har det samme på som dig, og den går helt vildt godt med en dyse nr...)
Hvis du går ind og køber 2 helt ens knallerter, og fjerner alle begrænsninger, skal de ikke have samme dyse.
Man skal prøve sig frem med feks. spring på 3 i dysestørrelse.
Det er slet ikke sikker du skal have anden dyse, du skal bare sætte dit luftfilter på, eller et med noget modstand.
Men ellers er det rigtig at du skal have mere brændstof i forhold til luft, man kan også sige at den skal have lidt mindre luft i forhold til den benzin den får nu.
Man skal altid have luftfilter på (kan godt være et powerluftfilter), for ikke at slide sit nye tun op.
Når man har det på kan man begynde at prøve dysestørrelser, når den er for stor (har man også god trækkraft, men ikke maxhastighed), og så vil motoren slå over i 4-takt ved "maxhastighed", det er godt at køre med den dyse lidt tid til cylinderen er "slidt til".
Senere skal man 1-2 trin ned, for at køre max.
Du skal ikke stille på koblingen på en maxi, hvis den stilles svagere, kan du få flere omdr. på når du starter(før den tager ved), du får godt nok en lidt hurtigere acceleration, men du brænder den hurtigt af.
Omvendt hvis den stilles strammere.
Hvis du har for mange penge, kan du da godt købe en racerkobling, som "kan" være mere slidstærk, men den kan aldrig ændre på tophastigheden, fordi en Maxikobling er en slyngkobling, der skal koble "on" ved lav hastighed.
Det var måske ikke lige det svar du forventede, men det er fakta. Basta.
VH Palle Hansen
Hvis d

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 13-11-03 22:59

Mine spørgsmål er nok for svære...
Kobling: Hvormange omdrejninger skal motoren køre ved inden den tager fat...
Luftfilter: Jeg kører med powerfilter...
Dyse: Det jeg ville ha svar på er, hvad har andre erfaring med. ( Dyse størrelse ) alt det andet ved jeg godt...
Karburator: Dellorto 20 mm.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-11-03 16:01

Den tager ved omkring 1000 omdr./min, men kan svinge lidt med hvor meget gods der er tilbage på svingkoblingen.
Dyse størrelsen skal være omkring 125. Men man skal prøve sig frem med feks. spring på 3 i dysestørrelse.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Orsted_banden

Modtaget 70 point
Dato : 24-11-03 18:40

jeg har min nål i kaburatoren helt oppe og den der sidder i når man køber sættet, min går lidt over 100 km/t, men der er også anden udstødning og racerkrumtap på. pus jeg har filet over alt. koblingen skal du bare spænde temmelig langt ind. jeg kan nemt tage både et 45-mm membran og 43,5 mm med samme gearing i optræk.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-03 20:28

Du skal lukke spørgsmålet, ved at acceptere ud for kommentar ved et af svarene.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 26-11-03 15:03

Tak for svaret Orsted_banden.