/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Er FIREWALL vigtigt for en mac?
Fra : lyngballe
Vist : 462 gange
100 point
Dato : 13-11-03 21:22

En LINKSYS-router, lejet af TDC, synes at virke væsentlig hurtigere end en
ZyXEL-router med firewall, jeg kan købe. Jeg synes, Zylex'en har en tendens til at
"sætte sig fast" under indlæsning af såvel hjemmesider som mails. Hvor meget betyder
det for en privat mac-bruger at man har fire-wall? (Jeg kører G4 system OS
9.2)
Venlig hilsen
Lyngballe

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 13-11-03 21:44

En mac kan jo også blive hacket.
Men du kan jo installere en software-firewall.
Fx denne: http://www.symantec.com/region/dk/product/macintosh/npf_index.html

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-11-03 12:21

På min Mac har jeg wires 7.2., jeg har aldrig haft nogle problemer med at blive hacket eller inficeret med virus.

Kommentar
Fra : c_kirkedal

Dato : 16-11-03 17:28

Jeg har kørt på Mac i de sidste næsten 7 år og jeg har aldrig haft problemer med ikke at have en firewall, men du kan selvfølgelig godt have en, hvis du føler dig tryggere, men jeg tror ikke at det er særligt vigtigt. Jeg har i hvertfald aldrig savnet en. Men fra Mac OS X har man fået en "software-firewall" med systemet. Jeg fandt dog først ud af at den var slået fra efter et par måneder, men jeg tror nok at jeg har slået den til nu. Men jeg ville slå den fra, hvis min computer kørte hurtigere af det. Jeg har heller ikke haft en virus - tror bare det er noget de siger der også findes til Mac, men jeg har aldrig set en.

Bare min mening.

Christian

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-11-03 17:36

c_kirkedal, der findes helt sikkert virus til mac.
Hos Symantec, som jeg linker til foroven, kan du gå ind og se, hvad de hedder.
Iøvrigt kan man jo sagtens blive hacket uden selv at være klar over det.

Kommentar
Fra : c_kirkedal

Dato : 17-11-03 14:58

Det var jeg nu godt klar over. Selvfølgelig er der også vira til Mac.
Det jeg mente var bare at jeg tror ikke at "lyngballe" har et stort behov for at have en firewall stående. Især ikke hvis han skifter til OS X, hvor der er indbygget en software-firewall.
Men du har helt ret.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 17-11-03 17:09

Tak til alle for venlige svar på mit routerspørgsmål.
Nu er situationen netop blevet forværret derhen, at efter en "opdatering" af Zylex'en hos en pc-specialist er den gået helt død på min mac - men fungerer fint på en pc.
Sætter jeg både en pc og min mac samtidig til routeren, så standser også internetforbindelsen til pc'en! - hvor den tidligere fint har kunnet køre med begge sideløbende!!
Mit spørgsmål er derfor: Er der mon en indstilling på min mac, som "af sig selv" kan ændre sig, noget som en pc-mand ikke kan have kendskab til??

"Leje-routeren" uden firewall fungerer heldigvis upåklageligt.

På forhånd tak for svar!
Lyngballe.

PS: Jeg holder mig krampagtigt til system 9, da en overgang til "X" med mine mange forskelligartede programmer vil betyde et uoverskueligt antal problemer (jeg har skam prøvet; og classic er godtnok tung at danse med)!

Kommentar
Fra : c_kirkedal

Dato : 17-11-03 21:57

Der må jeg nok blive dig svar skyldig, med mindre det kan have noget med IP-adresser at gøre. Hvis din mac er indstillet til at anvende samme IP-adresse som din pc, kan det vel godt være at routeren kløjs i det, når du sætter den til, men hvis du bruger DHCP er jeg ikke i stand til at svare, desværre. Desuden burde mac'en også køre hvis ikke pc'en er sat til samtidig, så det lyder meget mystisk.
Ang. OS 9 kan jeg sagtens forstå din holdning. Min far kører også stadig helst OS 9.

Håber du finder ud af det

Christian

Kommentar
Fra : K.1

Dato : 24-03-04 17:15

Min far kører Volvo