/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Tiscali ADSL modem til Wireless?
Fra : kasperengberg
Vist : 308 gange
20 point
Dato : 13-11-03 17:21

Jeg er tæt på at bestille Tiscali's gode tilbud til 295,-
Men Tina (supportpigen) kunne ikke fortælle mig, om det bliver et modem, eller en router der følger med...

Hvis det nu er et modem (evt. til USB), kan jeg så lave trådløst netværk? Min PC står nemmelig ikke i nærheden af hvor telefonledningen kommer ind i huset...

Og hvilket udstyr skal jeg have fat i for at det virker? Trådløst accespoint, eller trådløs router?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-03 18:10

Drop Tiscali.
De kan ikke finde ud af noget som helst.

Kommentar
Fra : kasperengberg

Dato : 13-11-03 21:46

Det var da en kommentar jeg kunne bruge til noget... eller... :-/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-03 21:56

Lad os håbe der kommer fler svar

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-03 22:07

Du har allerede erfaret at Tiscali ikke kan give dig ønskede oplysninger.
Det bliver ikke bedre end så fra det firma.
For en tid siden stillede jeg et lignende spørgsmål til dem.
Svaret: Det tekniske udstyr findes ikke endnu men er under udvikling.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-11-03 22:10

Hvis du bestiller Bredbånd Plus, så får du Router, samt fast IP nummer.

Den nuværende kampagne hos Tiscali overbelaster tydeligvis Tiscali's hotline, og selv om de hiver nye folk ind, så ved de ikke ret meget om de tekniske dele af ydelserne.

Jeg har benyttet Tiscali i mange år, og på indtil 7 samtidige installationer forskellige steder på Sjælland. Teknikken fejler ikke noget, men logistikken hos Tiscali er ikke længere noget at råbe hurra for.
Min erfaring med deres support det er, at det er bedst at sende dem en mail via deres support side. Så har jeg altid fået svar indenfor to dage.

Det du gør når du bestiller, det er at præcisere at du vil have Router. Sender de så et modem, så returnerer du bare hele molevitten, fordi leverancen er forkert. Jeg tror nu ikke, at de benytter modem længere. Det udleder jeg af at kravet til din pc, det er at din pc skal have:

Citat
* netkort (Twisted pair Ethernet 10BaseT eller 10/100BaseT)

Det tyder på at der følger router med. ADSL modem skal kobles til USB porten.

Iøvrigt, så har jeg lavet en lille vejledningsside, om hvordan man selv kan ændre sine telefonstik så de passer til den nye fagre verden, hvor der sendes mange flere signaler på telefon linier, end blot telefonsamtaler.

Prøv at se på: www.3iii.dk/computer/adsl-kabling.htm

Hvis du fastholder at ville have en trådløs opkobling, så skal du have fat i et trådløst AccesPoint (WiFi-AP), som har ethernet på både WAN og LAN. Du kobler dit trådløse Access Point til routeren, og din faste internet opkobling kører bare.

Jeg ser at CyberCity tilbyder mulighed for at ADSL routeren kan fås med indbygget trådløs AP.

Prisen for deres "langsomme" linie, som akn sammenlignes med den løsning til 295,- fra Tiscali, koster næsten det samme som hos Tiscali. Måske du skulle overveje at betale kr. 50 mere om måneden, og så handle hos CyberCity, og få dig en Wireless box med det samme.

mvh. Per

Kommentar
Fra : kasperengberg

Dato : 13-11-03 22:14

Altså kan det ikke lade sig gøre??

Kommentar
Fra : kasperengberg

Dato : 13-11-03 22:23

Jeg er fattig - derfor vil jeg gerne spare de 600,- pr. år ved ikke at købe PLUS løsningen...
Cybercity er ligeledes dyrere..

Jeg vil noget hellere købe en wireless ADSL router end leje en... Men hvis bare jeg kunne være sikker på at Tiscali ikke sender et USB modem...

Jeg tror jeg prøver din løsning og skriver at jeg vil have en router...

Kommentar
Fra : kasperengberg

Dato : 13-11-03 22:28

Nu har jeg bestilt og bedt om en router - så må vi se hvad der sker...

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-11-03 23:45

Se de overvejelser indeholder styrke, vilje og handlekraft. Jeg er ret sikker på, at du nok skal få dig en løsning som du bliver glad for.

Det næste skridt du kan overveje, det er slå dig sammen med nogle af dine naboer, så de også kan koble sig på din WiFi-AP. Hvis der er bare to naboer som gerne vil være med, så kan i komme ned på 100-150 pr. måned. Med 150/mdr fra hver, så kan i hæve download hastigheden, og alle bliver glade.
En af fordelene ved Tiscali abonnementet på en router, det er at det tilladt at koble lige så mange PC'ere på som man vil, ligegyldigt hvor de bor. Alle andre udbydere har en politik om at pc'ere skal være indenfor husstanden eller virksomheden. Dette er ikke et krav hos Tiscali.

Jeg har de sidste fire år haft internet forbindelse til kr. 100/mdr, fordi vi har været et par naboer som har delt internet forbindelse.

mvh. Per

Kommentar
Fra : kasperengberg

Dato : 14-11-03 13:50

Kanont - tak for den information... Men så skal jeg vel have købt mig en antenne eller noget???

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 14-11-03 15:40

Det kommer an på afstanden til dine naboer, og hvor mange vægge der er imellem jer.

Hvis du har mulighed for at placere en antenne udendørs (D-link har gode antenne tilbehør), så kan de bo op til 1 km væk, dog er det bedst indenfor 500m.

Hvis du bor i en lejlighed eller lignende, så kan der godt sendes gennem op til to vægge, eller to gulve uden møbler lige ovenover, og da op til 50m's afstand, igen er det bedst under 20m.
Da du endnu ikke har købt WiFi-AP udstyr, så se dig lidt omkring, og undersøg hvad de forskellige fabrikanter og modeller har at tilbyde.

I mit tilfælde, så trak vi cat.5 kabler mellem husene. Når vi skulle gennem hække og under gangstier, og gennem vægge, så trak vi indendørskabel gennem fleksibelt elektriker rør. Men ellers så hænger kablet bare på stakit og under tagudhæng samt på husmur. Det har fungeret i over 4 år nu, uden afbrydelser på kablerne, og der går måneder mellem vi har brug for at reboote routeren, fordi den har mistet forbindelsen, så da det hele først var sat op, så har vi stort set ikke skænket det en tanke siden.

Nu hvor jeg bor i lejlighed, så forsøger jeg at få antenneforeningen til at lave et projekt med 100Mbps cat.5 PDS kabling, men de er utroligt træge, så for at få den månedlige afgift ned, indtil der kommer en fælles løsning, så har jeg talt med et par af mine naboer, genboer og over/under-boer om at trække nogle midlertidige kabler (som bare skal bruges i det år eller to, det vil tage at få lavet en permanent løsning.

mvh. Per

Kommentar
Fra : kasperengberg

Dato : 15-11-03 12:05

ØV!!

"Vi må desværre meddele dig, at det ikke er muligt at levere
nedenstående Tiscali Bredbånd ordre på din bopælsadresse
på grund af begrænsninger i telefonnettet."

Hvor finder jeg så den næst-billigste løsning - eller er det så helt umuligt for mig at få ADSL???

Tak for de andre informationer Per..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-11-03 13:38

Jeg fik samme svar fra Tiscali en gang.
Ugen efter havde jeg bredbånd fra TDC.
Som sagt, Tiscali ved ikke en brik om internetforbindelser.