/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
STØV
Fra : calista
Vist : 442 gange
350 point
Dato : 13-11-03 13:07

Hejsa..
Jeg bor i et nyere betonbyggeri og er lige ved at blive gak i den øverste, pgr af STØV!!!
Lige meget hvor meget jeg støver af og støvsuger, så gør der max et par timer, før der atter ligger et pænt lag støv over alt
Er der en der ligger inde med et superråd til hvordan man mindsker støvet?
Det skal lige nævnes, at jeg lufter ud to, tre gange dagligt, nogle gange mere... at vi ryger og har kat.. Der bliver støvsuget dagligt.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 13-11-03 13:15

Hej Calista

Prøv at binde betonen med vandglas - evt. sprøjte det med antistatisk
væske.
Vandglas er en siliciumforbindelse, der f.eks. anvendes til at gøre gran indfast.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-03 17:13

Hvad er det for noget støv? -Måske er det noget, der kommer udefra? -Så bliver det jo ikke bedre af at man lufter ud. Hvis der er større anlægsarbejder udendørs i den nyere bebyggelse, eller hvis den omkringliggende jord ikke er særlig tilplantet endnu, -hvis der er meget bar jord,- så kan det være derfra støvet kommer.
Er det et problem, der er opstået for nyligt?

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-11-03 18:54

Har du noget indtyk af om det trækker i din lejlighed ?

mhv
Jørgen

Kommentar
Fra : calista

Dato : 24-11-03 19:00

Det trækker som ind i he*****!!!
Også selv om der er efter-fuget, nye lister osv.. Hvorfor?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 19:07

Et par spørgsmål, før jeg prøver at svare:
Nyere byggeri, hvor ny er din bolig?
Hvorfra trækker det?
Hvilke etage, tagetage?
Hvor lang tid har du boet der?
Har der boet nogen før dig?
Hvis du vil svare på dette, vil jeg gerne prøve at hjælpe. Læg mærke til PRØVE..
MVH
JMS

Kommentar
Fra : calista

Dato : 25-11-03 13:54

Bebyggelsen er fra 1996
Det trækker fra karnap og havedør
bor i stuen
Boet her i 3 år
Lejligheden har været udlejet tre eller fire gange før

Cali

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 350 point
Dato : 25-11-03 17:45

Lidt ....ØV.. Hvis byggeriet havde være helt nyt, havde det været lidt nemmere. Man skal forvente, at de går lang tid efter byggeriet er afsluttet, inden alt byggestøv er væk.
Rygning og kat giver selvfølgelig støv, men ikke i de mængder du beskriver.
Jeg kan kun se en forklaring, nemlig at det kommer udefra. Men der er noget jeg ikke forstår. Byggeriet (går ud fra det er en boligforening), er i givet fald udført efter lovgivning om støttet byggeri. Alle disse projekter bliver udført efter AB92. Byggeriet bliver afleveret, der bliver lavet fejl og mangler efter et år, samt efter fem år. Ufattelig at jeres træk problem ikke er udbedret. Det er også ALT for dyrt i varme. Klag til viceværten / boligforeningen, og få da udbedret disse mangler STRAKS, inden vinteren. Hvis dette ikke hjælper, så klag:
http://home0.inet.tele.dk/danske/beboer.htm
gå ind på siden, og gå ned til beboerklagenævn. Her kan du også læse om boligforeninger.
STØV:
Det kommer selvfølgelig udefra. Når du lufter ud, har du måske vinduer ect. åbnet i 10-15 minutter, men trækken kommer 24 timer i døgnet. I går rundt i lejligheden og hvivler ALT støvet rundt. Leger katten, gør den det samme. Få stoppet trækken, og i er garanteret jeres støvplage kvit. ( I hvert fald det meste af den.)
Håber du kan bruge svaret, og i samme forbindelse spare lidt på varmeregningen.

MVH
JMS

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 25-11-03 17:55

Tak for svaret jmsgruppen.
Får fat i ejendomsmesteren imorgen og forlanger en ny karnap og en ny havedør (joke )
Ej, får ejendomsmesteren til at sende en håndværker ud, for at se på tingene IGEN IGEN!! Hvis det ikke hjælper, så må det være udlejeren

Tak endnu en gang

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-11-03 18:02

Nemlig......
Og husk lige en ting, udover at klage til dit og dat, har du også den mulighed at gå til huslejenævnet med din klage. Lejeloven gælder også alment byggeri. Boligreguleringsloven, gælder dog ikke for almennyttig byggeri...
Lige en lille men, huslejenævnet kræver medlemsskab, for at påtage sig en klage, kontigent varierer fra kommune til kommune, men vi taler om rimelige beløb...
Held og lykke...

MVH
JMS