/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Det "Klikker" fra mit instrumentbræt
Fra : Bragesvej
Vist : 753 gange
10 point
Dato : 12-11-03 21:43

Hvad kan det være, der er ikke min trip tæller da jeg har prøvet at holde den inde, det klikker med 5 sek mellemrum,
spedometer kablet kan det ikke være så ville lyden være meget hurtiger, men hvad kan det være, der er der selvfølig kun når bilen kører.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 12-11-03 21:55

Det ville måske hjælpe hvis du skrev hvilken bil det er...

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-11-03 22:12

Opel Astra 1,4 i 1995

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 12-11-03 22:45

Det er nok speedometerkablet
afmonter kablet foroven og smør tykt fedt på.invendig kabel
kc

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-11-03 22:47

Jeg mener ikke det er s.kablet, da det snurre meget hurtig rundt og ville give en klikke lyd helle tiden

Kommentar
Fra : geu

Dato : 12-11-03 23:44

Er det ved alle hastigheder?? Kan det være et relæ der klikker!!!

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 12-11-03 23:59

er du sikker på at tælleren der viser kørte km ikke hænger.
Altså på en af tallene.
Det burde kunne ses når du kører.
så ville et af tallene ikke flytte sig

ps: Du har vel ikke et kørelysrelæ der slår fra og til
kc

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 12-11-03 23:59

er du sikker på at tælleren der viser kørte km ikke hænger.
Altså på en af tallene.
Det burde kunne ses når du kører.
så ville et af tallene ikke flytte sig

ps: Du har vel ikke et kørelysrelæ der slår fra og til
kc

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-03 08:43

Lad nu være med at afskrive speedometerkablet. Det kører faktisk ikke særlig hurtig rundt.

Det kan også være selve speedometret. Kender bøvlet fra en Pug 205 diesel. Det kan du komme til at lede længe efter, uden at finde det (vi fandt det aldrig).

Hvis det kun er når du kører er det 99% kabel eller speedometer. Mon ikke det er nemmest at pille det af ved motoren -> lille prøvetur for at se om det er der du skal lede? Alternativt - væn dig til det.

Accepteret svar
Fra : JohnSmith

Modtaget 10 point
Dato : 19-11-03 00:27

Det kan være inde i selve speedometeren... Der løber en klokke rundt om en magnet der kan blive slidt i "lejet" og derved (Slæbelydsklikke) ellers er det en af tænderne der er knækket til tallene til km tælleren. Det er en ren kliklyd tik tik tik. Ellers er det kablet som har slidt sig igennem nylonnet og har slidt en af ståltrådene over og slæber det med rundt. Det kan det være en El fejl. Enten et varmt relæ eller værre et stykke metal der er blevet så varmt i printet eller komponentet at det frembringer varm/kulde trækninger og giver en tik lyd.
Har du tjekket om det følger ventilatoren til blæseren når du kører? Den vil måske gå imod når vindpresset udvendig bliver højt og der er tændt for blæseren. Cigaret tænderen kan også give en tik lyd hvis den "sidder" fast. Kører motoren en smule ujævn kan det være et stykke metal/plastik der "fnidrer/tikker" Det kan være en punktsvejsning der er gået i ruderammen. Og sidst din visker der er brændt af i intervalvælgeren (virker stadig på de andre indstillinger).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-03 09:35

Fandt du fejlen?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-11-03 12:41

Nej ikke i nu, gider ikke at sende den til mek før der er mere galt

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-11-03 12:42

Det underlige er bare det sker først når bilen er kørt varm??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-03 12:47

Det lyder mystisk. Jeg tror stadig på speedometer eller kabel. Men det er garanteret noget man kan bruge lang tid på at finde, surt show.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-11-03 11:03

Tak for svaret JohnSmith.har dog ikke fundet løsningen, men du har da give mig nogen muligheder