/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Video "hakker" på den ene harddisk?
Fra : rkl
Vist : 371 gange
210 point
Dato : 12-11-03 21:02

Hej med jer

Når jeg afspiller divx-film eller lignende hakker billedet meget på min ene harddisk (IBM)
De samme film kører fint fra min Maxtor harddisk ...

Er det muligt at afspille filmene igennem min maxtor, selvom de ligger på min IBM. Altså bruge min maxtor som en slags buffer, så filmene i princippet afspilles derfra? Har ikke plads nok på min Maxtor.
Har testet begge harddiske og de er tilsyneladende fejlfri. Har også haft styresystemet til at ligge på begge, men problemet er det samme..

Pft.

Hilsen Rasmus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-03 21:30

Hvis begge HD sidder på samme IDE kabel er hastigheden = langsomste HD
Du kunne:
IDE 0 (1) primary maxtor styrsystem plads til en film og lidt til
IDE 1 (2) sekundary IBM programmer og lager
Ved installation af programmer så henvis til (IBM) drev og kun få styrefiler lægger sig på maxtor.
Nu vil jeg mene at du får Maxtors høje hastig til film.
Det kræver dog lidt benarbejde.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 220 point
Dato : 12-11-03 22:02

Nej du kan ikke opnå højere hastighed end den hardisk hvor filmene ligger kan levere.
Men det er jo også af betydning med alt det andet hardware: Prossesorhastighed, mængde og type af ram, skærmkort og dens driver.
Så er det jo også godt at have defragmenteret IBMèn
Du skal normalt altid have harddiske på det primære ide stik, og se i enhedshåndtering at DMA er slået til for begge hardiske. Hvis maxtorèn sidder på et 80 leder idekabel, skal IBMèn også have det, og ikke et 40 leder.
Yderligere har det også betydning hvilken fremviser (og dens opdatering), og hvilken divx program der bruges.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 13-11-03 03:17

Kabler er ok (maxtor på 0 og IBM på 1) begge 80 leder. Rent faktisk er IBM'en den hurtigste, men kører altså langt fra optimalt ved afspilning af bla. divx. Er bange for problemet kun kan løses, hvis der findes et program som kan lægge en form for buffer på maxtoren - ja eller smide alle film på den, men den er kun på 20 GB så der er jo grænser ... Har testet stort set alle afspillere og codecs, men uden succes.

Men tak for hjælpen - håber alligevel endre har en ide til hvordan jeg evt. kunne afspille film på IBM'en "gennem" miun maxtor??

Med venlig hilsen
Rasmus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-03 12:51

Hvilket styresystem kører du egentligt med? Og hvor mange RAM har du? Og hvor stor er IBM disken og er den partitioneret? kører du ntfs hvis du kører XP? Du burde kunne køre filmene fra din IBM disk, og forøvrigt, hvis det er den hurtigste disk så burde du jo køre med den som master! Det lyder som om du ikke har sat din computer ordentligt op!
Du kunne jo evt. downloade aida http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 og lave en report over dit hardware også sende den herind!

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 13-11-03 14:17

Hej tedd

IBM'en er på 60 GB. Kører Windows XP med 512 mb ram og begge harddiske er ntfs formateret. Har installeret styresystemet på min Maxtor, da jeg har erfaret at det rent faktisk er den hurtigste. Om der skulle være en eller anden fejl på min IBM tør jeg ikke udelukke, men den kører fint lige med undtagelse af ovenstående..

Evt. en afspiller, som kan sættes til at lægge en mindre "buffer" på min Maxtor ville være ideelt, men ved som sagft ikke om en sådan findes?

Hilsen Rasmus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-03 15:28

Afspiller du filmene i windows mediaplayer, så skal du sørge for at have den sidste udgave, og installere de extra kodex.
Hvad når du afspiller alm. MPEG film, hakker den så?
Jeg har aldrig hørt om at du skulle kunne bruge en anden HD som en slags buffer, men din IBM har jo selv indbygget buffer.
Du svarede ikke på om du havde slået din DMA til for IBMèn?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 13-11-03 16:41

Hej Palle

DMA er enabled på begge drev.

Godkendelse af svar
Fra : rkl

Dato : 11-12-03 13:59

Tak for svaret pallebhansen.