/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrifter på gløg
Fra : mlvj
Vist : 669 gange
10 point
Dato : 12-11-03 20:28

hej er der nogen der ligger inde med nogle gode opskrifter på gløg de vil dele med mig og min kone så kom med dem.

Accepteret svar
Fra : RasesII

Modtaget 20 point
Dato : 12-11-03 20:34

Her er to gløgg opskrifter. Den ene er sværere end den anden, men også bedre. Og til Per. så er den på engelsk, så du kan sende den retur dertil vor du får de engelske fra,

100g lynghonning (heather honey)
2 stk hel kanel (2 cinnamon sticks)
2 stk tørret ingefær i småbidder (chopped dry ginger root)
3 hele kardemomme (whole cardamom)
8 hele nelliker (whole cloves)
1 strøget spsk. tørrede blåbær (1 spoon dried bilberries/blueberries)
1 spsk tørrede apelsinskaller (1 spoon dried orange peel)
reven muskat og friskkværnet peber (nutmeg and black pepper)
2dl vand (drinking water)
1l rødvin (red wine)
f.eks. en økologisk Cuvee Speciale 1995 (Nr. 12) fra »Godsets Vin«.
2dl Brøndum snaps (pure snaps/aquavit or maybe vodka)
1dl Porse snaps (snaps with bog myrtle/sweet gale)
2dl St. John Madeira (St. John Madeira)
Rosiner (raisins)
Hakkede, smuttede mandler (chopped, blanched almonds)
100g lynghonning, 2 stk hel kanel, 2 stk tørret ingefær i småbidder, 3 hele kardemomme, 8 hele nelliker, 1 strøget spsk. tørrede blåbær, 1 spsk tørrede apelsinskaller, lidt reven muskat og en anelse friskkværnet peber.

Alt dette opvarmes i 2dl vand og koges lidt ind. Står et døgns tid under låg, før krydderierne sies fra.

Tilsæt 1l rødvin, 3dl Brøndum, 1dl Porse og 2dl St. John Madeira. Opvarmes til 90°C, hvorefter der tilsættes rigelige mængder rosiner og hakkede, smuttede mandler.

(Place heather honey, cinnamon, ginger, cardamom, cloves, bilberries/blueberries, orange peel, a little nutmeg and some fresh black pepper in the water. Cook for a while. Leave for a day, before passing it through a filter. Add wine, snaps, and Madeira. Heat to 90°C. Add lots of raisins and chopped, blanched almonds.)

Og den nemmere:

1 usprøjtet appelsin stukket med 6 nelliker (organic orange; stick 6 whole cloves into it)
100g korender (currant? )
75g hakkede, smuttede mandler (chopped, blanched almonds)
100g rosiner (raisins)
1 stang kanel (cinnamon stick)
3dl vand (drinking water)
1l rødvin (red wine)
f.eks. en økologisk Cuvee Speciale 1995 (Nr. 12) fra »Godsets Vin«.
2dl rom (rum)
Lidt sukker (a little sugar)
Appelsin, korender og kanel står vandet i 2 timer under låg. Koger ca. 15 min. Rødvin og rom hældes i. Opvarmes til 90°C. Smages til med sukker inden der tilsættes rigelige mængder rosiner og hakkede, smuttede mandler.

(Place orange, currant and cinnamon in the water for 2 hours. Cook for approx. 15 min. Add rum and wine. Heat to 90°C. Adjust with sugar. Add lots of raisins and chopped, blanched almonds.)

Hilsen
Lars

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 12-11-03 20:37

Tak for svaret RasesII.
         jeg glæder mig allerede.

mikael

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-03 20:38

Hvis du søger på www.google.dk gløgg"opskrifter" er der flere links bl.a disse
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/cat256.html

mvh ans

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 12-11-03 20:44

skriv "gløg" i skrivefeltet øverst på denne side, og klik på søg
ferik