/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børnepengesats mor og far..?
Fra : sniperdk
Vist : 4087 gange
50 point
Dato : 12-11-03 16:57

Jeg har 2 børn med min ex-kæreste, dreng på 10 og pige på 8 år.
Nu er drengen lige flyttet hjem til mig. Jeg skal altså betale til en, og min ex skal betale til en...
Er satserne ens for faderen og moderen? Hvis den er så er det nemmest bare at droppe børnepengene til hinanden, for ellers bytter vi vel bare penge...?

MVH

Brian L.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 12-11-03 17:01

Hvis I fortsat betaler til hinanden, er der vel en skattefordel.
Nemmest og mest hensigstsmæssig er det vel at lade være.

Frida

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 12-11-03 17:06

Det eneste jeg ved er at faderen skal give kr.970,- Hvis han har en høj indkomst er det vidst mere og det kommer selvfølgelig også an på om moderen kræver de ekstra penge. Jeg går ellers ud fra at det må være ens, for begge parter.. Ellers er det da uretfærdigt. Bare pas på at I ikke går ind og laver en aftale og hun så alligevel kræver pengene, så står du med håret i postkassen. Alle de spørgsmål kan kommunen svare på eller overpræsidiet.

Mvh
Gisele

Accepteret svar
Fra : RasesII

Modtaget 60 point
Dato : 12-11-03 17:18

Fridaflip er inde på det helt rigtige. Næsten.
Det er en meget god ide, at i får amtet til at fastsætte en resolution om betalingen af børnepengene til hinanden.
Satsen er den samme, med mindre den ene part tjener forholdsvis meget. Men hvis i ellers er enige, kan i aftale minimumssatsen på ca. 970,00.
Og så er det fidusen kommer:

Med resolutionen i hånden har i et fuldt lovligt fradrag begge to på næsten hele beløbet. Men pengene behøver ikke skifte hænder. Gratis skattefradrag helt lovligt.

Hilsen
Lars

Godkendelse af svar
Fra : sniperdk

Dato : 12-11-03 17:22

Tak for svaret RasesII.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-03 17:31

Jeg er ikke sikker på at det RasesII skriver er helt korrekt. Hvis parterne hver især betaler det samme beløb er beløbet ikke fradragsberittiget. Hvis den ene part skal betale mere i bidrag end den anden er det kun forskelsbeløbet, som kan fratrækkes i skat.

mvh ans

Kommentar
Fra : Hansriis

Dato : 12-11-03 17:41

Ja det er rigtig at de skal betale, lige meget. men tjener den ene over 220,000 ,00 Kr. er bidraget det dobbelt af havd normal bidrag er.

MVH. Hansriis

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-03 17:47

Her er indtægtsgrænserne for beregning af børnebidrag
http://hjem.get2net.dk/far/hjemmeside/bid03.htm
mvh ans

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 12-11-03 22:10

RasesII HAR ret. : Ifølge familieadvokaten.dk emne 332, under Børn og unge, står nedenstående. (Jeg tror advokaten)
------------------------------------------------
" I tilfælde af, at du og din samlever eller du og din ægtefælle er gået hver til sit - og I er blevet enige om at fordele jeres fælles børn imellem jer - gør I decideret dumt i at lade være med at betale børnebidrag til hinanden. Hvis I indgår en bindende aftale om krydsende børnebidrag, får I nemlig hver især et skattefradrag for de bidrag, I hver især betaler til hinanden! Eller lad os sige det med et eksempel, hvor du og din tidligere mand tjener nøjagtigt lige meget, og hvor I hver især har et af jeres børn boende. Indgår I i den situation en bidragsaftale, hvor I hver især betaler fx 9.720 kr. (normalbidraget i 2001) om året til hinandens børn, går det umiddelbart lige op. Men selv om 9.720 kr. ud og 9.720 kr. ind giver nul, står I begge med ca. 3.600 kr. ekstra i hånden. Nemlig i form af sparet skat, da I begge kan trække 9.720 kr. fra på jeres selvangivelser! "

MVH
Brian

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 13-11-03 08:17

rasesII har ret. Han (jeg) er ansat ved skatteministeriet .

Mange mange hilsner rasesII