/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
I denne søde juletid
Fra : h_blunck
Vist : 387 gange
492 point
Dato : 12-11-03 14:04

...hvor regeringen måtte opgive sin dagpengepolitik, kan vi her afholde vores lille "valgkamp"...

Hvad siger I: er regeringen overhovedet borgerlig, når den kan underminere den del af samfundet der i det mindste betaler for at lade sig forsikre imod arbejdsløshed?
Hvad er det man reelt vil have -- at alle går på bistand, så dagpengesystemet helt afskaffes?

Hvad er de reelle visioner.

Vi tager lidt debat -- den mest fornuftige løber med 492 julepoints.

Glædelig jul, venner...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 492 point
Dato : 12-11-03 16:06

Sigtet er ikke at brække nakken på den lille bogholder eller bankmand der bliver arbejdsløs. Målet har helt klart være at "fange" den bande af håndværkere og andre der arbejder stærkt sæsonpræget, til en høj timeløn og måske samtidig mange timer. Med fare for at måtte indkassere nogle smæk over fingrene, er problemet her, at man opfatter og anvender understøttelsen som borgerløn. Jeg tror at den der lille finte med karensdagene er møntet på f. eks. akkordtømrere der lige drøner til en byggeplads - arbejder 70 timer om ugen i tre måneder sv. til måske 40 - 50000 om måneden. Så kommer han hjem og suger på understøttelse i et par måneder og så afsted igen. Arbejdsgiveren skriver selvfølgelig gladeligt under på at manden har haft 37 timer om ugen, og resten af pengene er såmænd bare "akkordtillæg".

Men vi er enige derhen at den kan virke lidt uheldig, set med det in mente, at Fogh tidligere havde udtalt ikke at ville pille ved understøttelsen (ligesom at Nyrup ikke ville røre ved efterlønnen). Det viser bare lidt om hvor pålidelige vore politikere er. Det værste er bare at vælgerne desværre har hukommelse som en golden retriever, hvilket medfører at "skurkene" sjældent straffes.

Godkendelse af svar
Fra : h_blunck

Dato : 12-11-03 16:17

Tak for svaret 3773.

Det var faktisk også det der undrede mig, at en borgerlig regering, der normalt støtter at folk sparer op, og støtter forsikringstanken i a-kasserne (selvom de er uenige med fagforeningerne i sig selv) vil gå hen og skabe et samfund hvor det til sidst IKKE kan betale sig at være medlem af en a-kasse.

I sygehusnedskæringsrunderne ville de ændringer regeringen foreslog kunne straffe læger, som jo naturligt nok ikke lige har gået og søgt andre stillinger når de har haft drøn-hamrende travlt med at tilse hospitalets patienter... ;-(

Man kan vel kun lære af alt dette at Grundtvig havde ret: Den Vorherre giver et embede giver Han ikke nødvendigvis forstand...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-03 16:32

Den sidste linie var ret go' (den der Grundtvig), Henrik!