/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Baklawa (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 600 gange
200 point
Dato : 12-11-03 00:40

Og lige en mere jeg kunne tænke mig oversat, hvis nogen har lyst altså.

Per

Baklava (Baklawa)
1 cup flour
1/4 cup water
2 eggs
1/5 tablespoon salt
1 teaspoon olive oil
1 1/3 glasses starch

Filling:

1 cup melted margarine
1 1/2 cups ground walnuts

Syrup:

2 cups granulated sugar
2 cups water
2 teaspoons lemon juice

Prepare the dough according to the dough for the baklava recipe. Place the dough pieces on each other on a woodwn board. Cut these pieces according to the size of the tray where they will be cooked. Grease the tray lightly and place one layer of dough over. Pour 1/2 tablespoon melted margarine evenly over the dough. Place only half of the pieces of dough on the tray so that there is one layer of dough, and margarine over that. When half of the dough is used up, sprinkle ground walnuts over. Over the walnuts place another layer of dough, spread some margarine, then another layer of dough, continue until all the pieces of dough are used. Cut the pieces of dough into the shape of baklava, place in a moderately heated oven and cook for an hour until the colour of the baklavas turn golden brown. Put granulated sugar, water and lemon juice into a pan, melt the sugar over moderate heat and boil for about 15 minutes until the mixture becomes a syrup. Remove from heat and allow to cool for 10 minutes, brush with butter.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 12-11-03 04:37

Hej Netper!

Jeg var først lidt i tvivl om, hvor meget du ville have oversat. Jeg prøvede at søge andre svar med engelske mål... Og hvad finder jeg? Massevis af opskrifter du har fået oversat. Jeg kan godt oversætte din baklawa opskrift, men har ikke tid før i morgen nat efter klokken to (er nemlig på arbejde), men i går var der et tips, der under kategorien "hjemme sider" - tipset hedder "oversætter" og er et link til en maskinel oversætter - det kan bruges af andre, men indeholder desværre ikke oversættelse til dansk, men mellem andre STORE sprog. Jeg mener nogen har nævnt et andet link der oversætter til og fra dansk...

Jeg vender tilbage i morgen.

VH Sismo

Kommentar
Fra : netper

Dato : 12-11-03 08:15

Hej Sismo

Ja jeg får oversat en del opskrifter herinde, jeg har selv prøvet at oversætte opskrifterne, men det ender somregel med at jeg er nødt til at stille flere delspørgsmå herinde, eller poste den sidste del af opskriften jeg ikke kan oversætte.

Madopskrifter indeholder tit fagord som ikke står i ordbøgerne, og det er også grunden til at de programmer til oversættelse ikke kan bruges, altså for mange ord der ikke bliver oversat korrekt.

Mvh
Per

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 200 point
Dato : 12-11-03 09:13

Hej Per

Baklava
( Græsk-Tyrkiske kager der kan fyldes med forskelligt fyld )

1 kop mel
1/4 kop vand
2 æg
1/5 spsk salt
1 tsk olivenolie
1 1/3 citron peber

Fyld :
1 kop smeltet margarine
1 ½ kop hakkede walnødder

Sirup :
2 kopper sukker
2 kopper vand
2 tsk citron saft

Forbered filodejen hvis den er dybfrossen ( skal være tøet op )
Læg filodej stykkerne oven på hinanden på bordet.
Skær dejen ud i den størrelse der passer til den form eller bakke de skal laves i.
Smør bakke eller form med olie
Læg et lag filodej på derefter ,læg ½ spsk smeltet margarine ovenpå og glat det ud.
Kom kun halvdelen af dejen i formen og margarine .
Strø derefter med hakkede walnødder.
Læg et lag dej mere på og kom mere margarine på , så et lag walnødder til og fortsæt til der ikke er
mere dej og fyld.
Skær stykkket ud i stykker , placer dem på en lille bradepande eller plade ,sæt dem i ovnen på mellemvarme ca 170 grader i
ca 1 time eller til stykkerne er gyldne .
Kom sukker ,vand og citronsaft i en gryde ,smelt blandingen og kog det i ca 15 minutter til det er sirup.
Tag det af varmen ,køl i ca 10 minutter og kom et par smørklatter i .
Siruppen smørres på baklavaen eller hældes over.

hilsen mcloud

Kommentar
Fra : esc2spc

Dato : 12-11-03 11:35

Hej,

Jeg har bare en lille kommentar:
starch, er det stivelse? og ikke citron peber.

1 kop = 2.4dl

Jeg forslaar at du koeber en faediglavet filodej. Ikke nok med at de ville spare dig for en masse besvaere, smager de udmaerket, og du kan naesten ikke rulle dem ud saa tyndt som dem du koeber. i baklava er det meget vigtigt at dejen er saa tyndt som muligt.

Jeg vil bruge smoere istedet for margarine.

mvh
esc2spc
mvh

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 12-11-03 11:44

hej esc2pc

Du har ret ,har set forkert i min oversætter .
Det er stivelse i feks. maizenamel eller majs stivelse
mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 12-11-03 13:45

Tak for svaret mcloud.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 13-11-03 00:28

Hej Netper!

Så nåede jeg ikke at oversætte det, det er også ok, for jeg er blevet lidt afhængig af at surfe på kandu.dk.

Jeg tror det også er et spørgsmål om hvilken ordbog, du bruger. Jeg har de store, man køber på sproguddannelserne. De indeholder nok 3-4 gange så meget som gyldendals almindelige rød. Men prisen er selvfølgelig også derefter. Men jeg tror, at mange biblioteker også har de store ordbøger stående - men måske ikke til hjemlån. Måske kunne man finde en mad-ordbog somewhere - om ikke andet så på nettet.

VH Sismo