/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Variofjedre til en Gilera Stalker
Fra : m_olesendk
Vist : 1076 gange
70 point
Dato : 11-11-03 23:14

Det lydder måske lidt dumt, men hvad gør en variofjedder egentligt? Hvordan sidder den på varioren(bag selve vario eller mellem)?
Hvilken betydning har det hvis den ikke er der?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-03 01:06

Jeg vil prøve at give en forklaring, jeg ved godt at forskellige modeller kan være anderledes, men tag det så som en vejledning.
Ja det skal ses, men vi starter med at motoren går,og drejer en aksel.
På akselen sidder en sving/slyngkobling. Når motoren kører op i omdr. slynges nogle klodser ud mod en skål der står i forbindelse med en aksel (som sidder i forlængelse af den første aksel).(NB koblingen kan også sidde nede ved baghjulet)
Aksel nr 2 begynder at dreje rundt. På akselen sidder en remskive, den er ikke som en normal remskive, men består af to halvparter, der trykkes sammen af en variofjeder(Koblingsfjeder). Remskiven kaldes variatoren. Når de to halvparter er tæt sammen, kører remmen i toppen af skiven.
Når de er langt fra hinanden, kører remmen nede i bunden af skiven.
Henne ved baghjulet sidder også en remskive mage til, den har direkte forbindelse med baghjulet.
Når vi drejer gassen i bund, vil remmen bore sig ned i bund på den forreste remskive, og for at remmen ikke skal blive for slap, vil den bagerste remskive optage den for slappe rem, ved at få remmen til at køre i dens top.På den måde får vi en lav gearing (mange omdr. lille hastighed,stor trækkraft) Efterhånden som knallerten kommer op i hastighed, gearer den automatisk op.
Hvis vi har en stærk/kraftig variofjeder, vil vi geare for hurtigt op, selvom motoren ikke er oppe i omdr., det er ikke godt, for vi har ikke maximal trækkraft. Hvis fjederen er for slap, så vil vi køre med max omdr. på motoren, og den kommer for langtsomt op i hastighed, det virker som om den glider i koblingen. Så det gælder om at finde en tilpas fjeder.
http://www.scooter-tuning.dk/ Tryk:Tuning info om tundele Så ser du principper
Her er en anden side: http://pgo.dondata.dk/Guides/Adskille%20Kobling.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : m_olesendk

Dato : 14-11-03 14:44

Ok, det lyder da meget logisk egentligt. Men hvis jeg kigger ind i boksen og man tager hele variatoren ud er der ikke plads inde bag den til at der kan sidde en fjeder. Der sidder nemlig en rem som kører oliepumpen rundt. Så jeg er stadigvæk lidt i vildrede…

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-11-03 15:20

Ja det kan jeg godt forstå, det er også lidt forvirrende, for der er forskel på de enkelte maskiner.
I de fleste, og i din, er der 2 vario-remskiver en foran og en bag. Men der er kun en fjeder.Variofjederen sidder bagerst mellem remskiven og koblingen, og fjederen trykker remskiven sammen. Koblingen er en slyngkobling, som når den kommer op i et bestemt omdrejningstal, begynder at drive baghjulet rundt (Gennem gearkassens reduktionsgear og et kron og spidshjul, gearkassen skal tjekkes for om der er gearolie i en gang imellem)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : m_olesendk

Dato : 17-11-03 22:01

Hej Palle Hansen

Så der skal alt¨å kun være en fjeder ved koblingen, og ikke foran ved den foreste variator(altså den der sidder dirrekte på krumtappen)? Jeg synes bare at den har et usædvanligt dårligt optræk, å det ville ikke have undret mig hvis der skulle være en fjeder til at skubbe variator-skålen frem, hvis det ikke var fordi at der ikke rigtig er plads. Kan det virkelig være sandt at selve variomatic skal køre op og ned af den cyllenderformede leje som den kører på?

MV Morten Olesen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 70 point
Dato : 17-11-03 23:01

Fjederen skubber som regel på den ene halvdel af remskiven, så hvis fjederen er stram, kører remmen op i toppen af remskiven.
Der er så indsat oprindelig nogle afstandsstykker (skiverne 1 eller 2), som sørger for at gearingen ikke bliver for høj (og maskinen dermed kører for stærk) Til den nye Gilera Stalker, er skiverne (ringene er et bedre ord) ligesom en forlovelsesring, og hver i dobbelt tykkelse af en enkrone. Når man har tun på, piller man altid skiverne (altså tager af). Den nye Gilera Stalker (13000kr) er i 30 udgaven med 2 skiver, og i 45 udgaven med en skive, det er den eneste forskel.
Der sidder små ruller i variomaticen der fåes i 9gram 11gram osv., lette ruller giver en kraftigere acceleration, fordi motoren kommer op i flere omdrejninger, før den "tager ved", men de har intet med topfarten at gøre.
http://www.scooter-tuning.dk/
http://www.motoline-racing.com/rammeside/index.htm
http://pgo.dondata.dk/Guides/Afmontering_Af_Variator.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-02-04 14:55

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : m_olesendk

Dato : 04-02-04 16:53

Tak for svaret pallebhansen.