/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Virusscannere
Fra : mayday
Vist : 403 gange
200 point
Dato : 11-11-03 22:19

I et tidligere spørgsmål http://www.kandu.dk/dk/spg/25920 blev jeg anbefalet at foretage virusscanning via Spywarefri.
En scanning med Panda afslørede efterfølgende inficerede filer:
Incident Status Location

Exploit/ByteVerify Disinfected C:\Documents and Settings\Ole\.jpi_cache\jar\1.0\ss.jar-78a5c176-72d7c2c8.zip[Dummy.class]
Exploit/ByteVerify Disinfected C:\Documents and Settings\Ole\.jpi_cache\jar\1.0\tb.jar-796b0a84-786cb1fd.zip[Dummy.class]
Eicar.Mod Disinfected C:\Documents and Settings\Ole\Dokumenter\Virusskanner test.txt
Trj/JS.Loop Disinfected C:\Programmer\Evrsoft\1st Page 2000\IScripts\Buttons\Six buttons from hell.izs
Så til spørgsmålet(ene):
Hvorfor har Avast som jeg har installeret ikke fanget disse (Avast opdaterer automatisk)?
Skal jeg skifte Avast ud med Panda? (Godt råd)
Hvilke af de inficerede filer lavede "ravage i min mailbox" (vedhæftede filer til mails fra Kandu og Eksperten)?
Hilsen
Mayday

Kommentar
Fra : als

Dato : 11-11-03 22:45

Filerne er disinfekted, dvs renset. Du har ingen virus. Den Eicar.Mod er aldrig en virus. Det er en testvirus og aldeles uskadelig. Du har ikke noget som helst og derfor finder Avast ikke noget. Avast er et førsteklasses produkt. Ingen af de filer kan lave ravage i din mailbox.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 11-11-03 22:56

De filer du har fundet er viruser, som er disinfectet, og skulle jo ikke gøre mere skade.
Der kan/bør ikke være vedhæftede filer fra kandu og eksperten?
Har du stadig vedhæftede filer hos kandu og eksperten?
Og hvad mener du med ravage, er det kun de vedhæftede fra de to?
Jeg mener at der er mange der er bedre end Avast, feks Panda, Norton (den største i verden), AVG som er gratis (ligger på K-Komputer)
Grunden til at den ikke har fanget dem er måske at den ikke skal skanne for zipfiler mm. Eller du kan have slået den fra da du fik virusen, og ikke senere har lavet en totalskanning af hele computeren.
Men du kan da godt beholde Avast, (så kan du prøve at totalskanne med den en gang imellem),deaktivere den så den ikke er i hukommelsen, man hente en af de andre, til at køre i baggrunden, og husk også at slå til at den skal tjekke for mail.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 11-11-03 23:16

Hej
Problemet med vedhæftede filer på mails fra Kandu og Eksperten, og kun på mail fra disse to blandt mange andre modtaget i samme tidsrum (idag) forsvandt etfet Panda havde fundet og desinficeret de ovennævnte filer, så det må være nærliggende en af disse filer for at være årsagen - men hvilken - det er spørgsmålet?

Som amatør ser den sidste fil: Trj (trojaner)? eller "/Six buttons from hell.izs" noget mistænkelig ud.
Hej
Mayday

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 11-11-03 23:20

rettelser:
etfet=efter
være nærliggende, "at mistænke" en.........

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-11-03 00:57

Mayday, als har en vis forbindelse - lad mig sige det sådan - til
http://www.spywarefri.dk , som er Danmarks førende forum inden
for computersikkerhed.
Så du kan være helt sikker på, at når han siger, du ingen virus har
- så har du heller ingen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-03 01:15

Ja mayday (det er da osse tosset at du kalder dig det, så er det lige før man går ned), det er Six buttons from hell, som du antog
Prøv at søg på denne side, efter Six buttons from hell
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/js.trojan.windowbomb.html
VH Palle

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 12-11-03 09:58

Hej

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 12-11-03 10:08

Hej
Nå den første smuttede - det er tidligt på dagen!

Tak for linket Palle - det gav svar på min mistanke - alene navnet virkede påfaldende selv for en amatør som mig.

Det er tilsyneladende en Trojaner, jeg har ellers installeret og scannet med TrojanHunter (fra Spywarefri).

Jeg har (stadig) problemer med, at der dukker reklame- og tomme vinduer op i IE, er det trojaneren der stadig spøger?

Kan det stadig være "den fra helvede" der spøger?

Hilsen
May-day

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-11-03 11:50

Ikke for at blande mig i tråden, men hvis man eks. skal skanne fra norton bør man lige gå ind og se hvilke filer den udelukker, og derefter slet alle udelukkelserne.

Så er man sikker på af få alle filer med når der skannes efter vira.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : mayday

Dato : 12-11-03 12:07

Tak for svaret pallebhansen.
Hilsen
Mayday (det er faktisk en del af mit navn)