/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Benzin til Suzuki FZ50
Fra : Rainerx
Vist : 711 gange
50 point
Dato : 11-11-03 21:36

Hej , jeg ville lige høre hvad der er bedst at bruge til FZ af benzin? 92 eller 95?

Mvh. Rainerx

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 11-11-03 21:45

Jeg og alle mine venner stort set bruger oktan 95, det kører fint, og har jo højere oktan tal end 92 dvs at du får mere ud af det i motoren. Det er jo ikke for sjov man kan købe Oktan-Booster som hæver oktan tallet...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-03 22:19

Jeg tror det nærmest er ligemeget, fordi FZ er extrem lavkomprimeret. Hvis du havde spurgt om det samme til en anden gl. knallert, så havde jeg sagt 98Oktan, fordi der er bly i der smører godt, og den exploderer lidt hurtigere.
Maskiner der er planet på topstykket, eller er født med højkomprimeret cylinder/topstykke, skal have højoktan brændstof.
Ligeledes er det godt med højoktan ved maskiner med rigtig mange omdrejninger, fordi højoktan forbrænder hurtigere, men det duer ikke på "langtsomtgåend" maskiner, da de ikke udnytter det hurtige "knald". Det eneste man får ud af at bruge højoktan i lave omdr. er ødelagte lejer (eksplotionen sker så hurtigt at det høres som en der slår med en hammer på stempeltoppen)
Oktan-Booster er derimod god ved crossmaskiner og lign.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 50 point
Dato : 11-11-03 23:49

Oktan er et tal for bankefasthed, det vil sige hvornår det selvantænder. Det vil sige at der er ikke mere skrald i 98 end 92, Det er spørgsmål om der er tændings banken. Så hvis du har problemer med det så kør på 95 eller 98.

Kommentar
Fra : Rainerx

Dato : 12-11-03 20:30

Ok tak for svarene ! ;).. skal lige finde ud af hvordan man godkender det her..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-03 20:33

Du skal trykke accepter ud til højre for kommentar
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Rainerx

Dato : 26-11-03 14:03

Tak for svaret geu.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 26-11-03 14:08

Det var så lidt.